Mecanismul de calculare a valorii punctului-amendă s-a modificat, potrivit unei ordonanțe oficializate recent și care conține mai multe măsuri fiscal-bugetare, și reprezintă acum doar 5% din salariul minim brut, nu 10%, ca înainte. Totuși, chiar dacă vorbim despre o scădere procentuală, de anul viitor, valoarea în bani a punctului-amendă va crește la 165 de lei, deoarece se va renunța la plafonarea anuală a valorii punctului-amendă la 145 de lei (termenul pentru plafonare este 31 decembrie). Inițial, măsura se regăsea într-un proiect de OUG pus în dezbatere în octombrie, dar a fost preluată în ordonanța apărută recent. Citește articolul
Abaterile conducătorilor de trotinete electrice de la legislația rutieră au intrat în vizorul Legislativului. O modificare a normelor în vigoare permite polițistilor locali să constate contravențiile făcute de aceștia și să îi amendeze, conform unei legi recent oficializate. Asta înseamnă că nu doar polițiștii rutieri le pot da amenzi celor care încalcă regulile de circulație, ci și polițiștii locali, astfel că sunt șanse mai mari ca neregulile trotinetiștilor să fie sancționate. Citește articolul
Persoanele juridice care primesc amenzi pentru fapte prevăzute de Codul rutier nu vor mai putea să plătească, în termen de 15 zile, jumătate din cuantumul minim al acestora, conform unui proiect de OUG inițiat recent de Ministerul Internelor. Citește articolul
De la 1 octombrie, salariul minim crește cu 10%, până la valoarea de 3.300 de lei. Totuși, cu toate că, de principiu, punctul-amendă se calculează în raport cu salariul minim, valoarea acestuia va rămâne plafonată, cel puțin până la sfârșitul anului, la 145 de lei, după cum s-a stabilit în 2022, prin ordonanță. Citește articolul
Guvernul a actualizat legislația rutieră, adoptând o ordonanță, publicată vineri în Monitorul Oficial, prin care sancționează șoferii care încalcă restricțiile de circulație pe drumurile închise temporar din cauza acumulărilor de zăpadă, arborilor căzuți sau transporturilor agabaritice. Aceștia vor fi obligați să suporte cheltuielile pentru intervențiile cauzate de nerespectarea restricțiilor rutiere. De asemenea, contravenienții vor plăti și pagubele produse în caz de accident. Citește articolul
Chiar dacă, de mai mult de un an, plângerile contravenționale, în general, pot fi introduse și la judecătoria de domiciliu, în cazul contravențiilor rutiere acest lucru nu era posibil, plângerea împotriva procesului-verbal de constatare a unei abateri de la Codul rutier putând fi depusă doar la judecătoria din locul în care a fost constatată fapta. Pentru a remedia această situație și pentru a da posibilitatea șoferilor de a contesta sancțiunile rutiere și la judecătoria de domiciliu, o lege ce vizează modificarea Codului rutier în acest sens a fost oficializată luni. Citește articolul
Printr-o lege apărută la începutul anului, a fost stabilit cadrul legal necesar pentru ca deținătorii de permise de conducere să aibă acces permanent la istoricul sancţiunilor rutiere. Mai exact, de la începutul lunii aprilie, șoferii ar fi trebuit să poată verifica online istoricul sancțiunilor rutiere pe site-ul Inspectoratului General al Poliției Române (IGPR). Platforma este disponibilă începând de joi. Pe de altă parte, în decembrie 2022 a trecut de Senat un proiect ce conține aceeași măsură, dar la care, cel mai probabil, se va renunța. Citește articolul
De-acum, deținătorii unui permis de conducere emis în România pot obține și online istoricul sancțiunilor primite de-a lungul timpului pentru încălcarea regulilor rutiere. Procedura de obținere a istoricului sancțiunilor rutiere e similară celei pentru obținerea certificatului de cazier judiciar. Mai exact, documentul electronic se poate obține gratuit, prin intermediul a două platforme electronice ale autorităților. Citește articolul
În cazul în care depășesc cu mai mult de 100 de km/h viteza legală pe un sector de drum, șoferii vor rămâne fără permisul de conducere timp de șase luni și vor putea fi amendați cu până la 2.900 de lei, potrivit unui proiect legislativ adoptat luni de senatori, într-o formă modificată față de cea inițială. Inițial se propunea și reținerea certificatului de înmatriculare a mașinii și, în cazul depășirii repetate a acestui prag de viteză, chiar confiscarea mașinii, dar prevederea a fost eliminată la Senat. Citește articolul
Alături de polițiștii rutieri, și cei de frontieră pot aplica, în anumite situații, sancțiuni în cazul în care constată contravenții la legislația circulației pe drumurile publice, potrivit Codului rutier. Pentru ca această prevedere să fie aplicabilă și în practică, recent a fost modificat regulamentul Codului rutier, astfel încât și polițiștii de frontieră să poată face verificări în evidența permiselor de conducere reținute și a sancțiunilor aplicate șoferilor. Citește articolul