Deși eșalonarea simplificată la plată, care a devenit un mecanism permanent în cursul anului 2021, poate fi o soluție bună pentru companiile care au datorii la stat, specialiștii recomandă accesarea acesteia doar în situațiile la limită. Asta, în principal, din cauza dobânzilor și penalităților. Citește articolul
Raportul de activitate al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) pentru prima jumătate a anului 2022 arată o creștere cu aproape 60% a contribuabililor care au fost verificați, prin orice formă de control fiscal, comparativ cu aceeași perioadă a anului 2021 fiind emise cu peste 250% mai mult decizii de impunere. Practica ultimilor ani, rezumată și în aceste rapoarte de activitate, arată fără îndoială o intensificare a controalelor fiscale (fie că vorbim despre inspecții fiscale, controale inopinate, verificări documentare etc.), trend care nu pare să dispară în perioada următoare. În acest context, ne propunem să trecem în revistă alternativele disponibile pentru acei contribuabili care au fost verificați și care au primit decizii de impunere care stabilesc sume suplimentare de plată. Citește articolul
În prezent, deciziile de atragere a răspunderii solidare, emise de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), pot fi anulate în instanță atunci când este neclar de ce s-a stabilit reaua-credință a unei persoane. Din acest motiv, autoritățile vor stabili, printr-un proiect de OUG, ce înseamnă rea-credință din punct de vedere fiscal. Citește articolul
Persoanele fizice și juridice care accesează eșalonările la plată, indiferent că este vorba de cele clasice sau de cele simplificate, și le pierd valabilitatea nu vor mai putea să apeleze pe viitor la aceste mecanisme. Măsura este prevăzută într-un proiect de OUG inițiat recent prin care se dorește descurajarea celor care accesează eșalonările în mod repetat numai pentru a evita executările silite. Citește articolul
Reducerea fenomenului insolvenței companiilor constituie o preocupare la nivelul tuturor statelor, în special în condițiile crizelor economice, când numărul companiilor aflate în dificultate crește. Odată cu transpunerea în legislația națională a Directivei UE nr. 1.023/2019, prin Legea nr. 216/2022 a fost modificată Legea nr. 85/2014, cadrele de restructurare preventivă fiind reconfigurate cu scopul asigurării unor pârghii mai eficiente de salvare a companiilor ce înregistrează dificultăți financiare, pentru a-și putea restructura afacerile și a evita insolvența. În acest context, procedura concordatului preventiv a fost ajustată, facilitând obținerea de către societățile aflate în dificultate a aprobării planului de restructurare de către creditori. Citește articolul
Autoritățile voiau să extindă lista obligațiilor fiscale pentru care nu se aplică eșalonarea clasică la plată și eșalonarea simplificată la plată, însă până la urmă au renunțat la măsură. Astfel, eșalonarea rămâne posibilă în continuare pentru TVA-ul, accizele și taxele vamale administrate de Autoritatea Vamală Română. Citește articolul
În cadrul executării silite, datornicii își pot vinde bunurile și la un preț sub cel de evaluare, conform unei ordonanțe recent intrate în vigoare, însă numai dacă se acoperă creanțele fiscale (plus accesoriile și cheltuielile de executare). Până acum, vânzarea bunurilor sechestrate se putea face de către datornic, prin înțelegerea părților, numai la un preț cel puțin egal cu cel de evaluare. Citește articolul
O lege cu ample modificări la Legea insolvenței, printre care se numără înlocuirea mandatului ad-hoc cu acordul de restructurare și modificarea concordatului preventiv, a apărut joi în Monitorul Oficial. Citește articolul
Acordul de restructurare, noul instrument de prevenire a insolvenței, va fi pus la dispoziția companiilor aflate într-o stare de dificultate, în vederea depășirii acesteia și a evitării insolvenței, într-un cadru ordonat și reglementat de Legea nr. 85/2014. Acordul va intra în legislație printr-un proiect de lege care are la bază transpunerea unei directive europene și care va primi, în curând, semnătura președintelui țării. Citește articolul
Amnistia fiscală dată prin OUG 69/2020 avea termen-limită pentru depunerea cererilor, de către contribuabilii cu datorii bugetare, în data de 31 ianuarie 2022. Însă, prin OUG 130/2021, s-a prevăzut mutarea termenului pe 30 iunie 2022. Citește articolul