În condițiile în care legislația fiscală se modifică destul de des, iar controalele devin tot mai complexe, firmele trebuie să se gândească serios să aibă un salariat sau chiar o echipă care să se ocupe de gestionarea riscurilor fiscale și a relației cu inspectorii, sunt de părere specialiștii. Concret, un așa-zis responsabil cu riscurile fiscale ar fi un câștig pentru companie pe termen lung, pentru că munca acestuia poate însemna o reducere a costurilor viitoare generate de impunerile abuzive sau nelegale. Citește articolul
Practicile comerciale dintre producătorii din domeniul agroalimentar și marile lanțuri de retail au fost reglementate, de-a lungul timpului, prin intermediul mai multor acte normative, cel mai recent fiind Legea 81/2022, care a revoluționat interacțiunea dintre cele două părți. Actul normativ s-a dovedit, însă, o suprareglementare juridică, prin care legiuitorul român a limitat semnificativ libertatea de negociere a părților în ceea ce privește reducerile comerciale și financiare aplicate, precum și serviciile pe care marile lanțuri de retail le pot presta față de producători. Totodată, a creat noi obligații de documentare pentru entitățile vizate. Citește articolul
Achiziția și vânzarea constantă de mașini la mâna a doua este văzută de autorități ca o activitate independentă pentru care persoanele fizice trebuie să se autorizeze ca PFA, să depună periodic declarația unică și să achite impozit pe venit și, dacă e cazul, contribuții sociale pentru pensii (CAS) și sănătate (CASS) sau chiar TVA, conform Codului fiscal. Această interpretare reiese din practica prezentată în urma controalelor derulate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) în lunile recente. Citește articolul
Atunci când vine vorba de serviciile intragrup, specialiștii au conturat recent, pe baza controalelor Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), principalele tendințe la care ar trebui să fie atente societățile. Vorbim nu doar de chestiuni „clasice”, precum realitatea tranzacțiilor sau utilitatea lor, ci și de chestiuni apărute în perioada recentă, precum împrumuturile sau refacturările. Citește articolul
Cu toate că a fost schimbată de două ori în doar câteva luni, procedura pentru aplicarea scutirii de impozit pe venit pentru IT-iștii care se ocupă de crearea de programe pentru calculator încă are neajunsuri, sunt de părere specialiștii. Mai precis, în lipsa unor clarificări concrete pentru anumiți termeni, există riscul să apară probleme pentru firme în urma inspecțiilor fiscale. Citește articolul
În cadrul controalelor derulate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), inspectorii se pot lega de avansurile de trezorerie acordate acționarilor sau administratorilor, care rămân nejustificate la finalul unei perioade fiscale sau la finalul anului financiar, pentru a face impuneri suplimentare. Specialiștii au atras atenția asupra chestiunii în contextul în care firmele pregătesc în perioada asta situațiile financiare pe 2022. Citește articolul
În contextul controalelor derulate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) pe tema prețurilor de transfer, companiile trebuie să acorde o importanță deosebită documentelor justificative privind prestarea serviciilor intragrup. Asta mai ales în condițiile în care se apropie termenul până la care firmele mari trebuie să fie gata cu dosarul prețurilor de transfer. Citește articolul
Deoarece se apropie termenul la care companiile mari trebuie să aibă pregătit dosarul prețurilor de transfer, specialiștii atrag atenția asupra unei probleme des întâlnite în practică - tratarea simplificată a serviciilor intragrup de valoare adăugată scăzută. Deși Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) permite, în liniile sale directoare, o abordare simplificată, aceasta nu este recunoscută, în prezent, în legislația din România - motiv pentru care firmele pot avea probleme la inspecțiile derulate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
Un aspect căruia inspectorii fiscali îi acordă tot mai des atenție este soldul numerarului din casierie la finalul exercițiului financiar, atrag atenția specialiștii. Atunci când se descoperă că lipsește numerar, inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) consideră că este vorba fie de dividende date acționarilor, fie de remunerații date administratorilor, astfel că se ajunge la impuneri suplimentare (și poate chiar la amenzi). Chestiunea trebuie avută în vedere mai ales pentru că în această perioadă se pregătesc situațiile financiare pe 2022. Citește articolul
În urma inspecțiilor fiscale terminate în martie 2023, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a prezentat două cazuri de persoane fizice care tranzacționau imobile și care nu și-au îndeplinit obligațiile fiscale pe care le aveau. Citește articolul