Atât legislația europeană, cât și cea românească prevăd ce este o clauză abuzivă (o prevedere nenegociată, în cadrul unui contract încheiat între un profesionist și un consumator, care creează un dezechilibru pentru consumator, contrar bunei-credințe). Definiția, însă, este foarte vagă. De aceea, este important de văzut o serie de exemple concrete și actuale, referitoare la caracterul abuziv al unor clauze. Astfel de exemple au fost prezentate într-o comunicare recentă a Comisiei Europene referitoare la interpretarea și aplicarea legislației privind clauzele abuzive. Citește articolul
Consumatorii nemulţumiţi de produsele sau serviciile unui comerciant, care aleg procedura de soluţionare alternativă a litigiilor (SAL) în loc să se adreseze instanţei, trebuie să ştie care sunt paşii necesari pentru deschiderea procedurii SAL şi cum se desfăşoară aceasta. Citește articolul
Dacă eşti nemulţumit de serviciile sau produsele unui comerciant, te poţi adresa justiţiei, pentru a-l trage la răspundere pe aceasta sau pentru a-ţi recupera banii, însă un proces civil poate dura foarte mult şi poate fi destul de costisitor. În schimb, poţi alege să rezolvi conflictul fără a ajunge în instanţă, într-un timp mai scurt şi fără cheltuieli. Citește articolul
În cele mai multe cazuri, consumatorii nemulţumiţi de anumite produse sau servicii se adresează justiţiei, în vederea tragerii la răspundere şi a sancţionării comercianţilor vinovaţi. Deoarece soluţionarea unui conflict în instanţă poate dura un timp îndelungat şi poate presupune cheltuieli mari, consumatorii au posibilitatea de a apela la soluţionarea alternativă a litigiilor (SAL), conform legislaţiei în vigoare. Citește articolul
În cazul proceselor pe clauze abuzive în care sunt implicate Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) şi băncile comerciale, litigiile pot fi soluţionate doar de secţiile civile din cadrul tribunalului. Aşa a hotărât Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie (ICCJ) într-un recurs în interesul legii ce viza stabilirea secţiilor competente pentru judecarea acestor litigii, potrivit deciziei publicate recent în Monitorul Oficial, în condiţiile în care practica instanţelor era neunitară. Citește articolul
Consumatorii se bucură din acest an de o serie de drepturi suplimentare în relaţia cu comercianţii. Astfel, printre altele, nu mai există obligaţia plăţii produselor în lipsa emiterii bonului fiscal şi garanţia este valabilă fără a mai fi necesar ambalajul original. În plus, furnizorii de telefonie, internet şi televiziune au noi obligaţii faţă de consumatori. Citește articolul