Obținerea codului de TVA se face în baza unei proceduri noi, conform unui ordin oficializat aseară de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Concret, această procedură regândită complet vine, în esență, în urma unei modificări de anul trecut prin care s-a stabilit că analiza de risc nu se mai face la solicitarea codului de TVA. Deși acordarea codului de TVA trebuie aprobată automat, vor fi cazuri în care codul va fi anulat imediat după ce se acordă. Citește articolul
În primele zile ale noului an, companiile trebuie să verifice dacă e nevoie de schimbarea perioadei fiscale la TVA, conform legislației în vigoare. Astfel, în funcție de situația fiecărui contribuabil, poate fi necesară depunerea unor declarații fiscale la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) - 092, 094 sau 700. Citește articolul
Deși poate părea că anul trecut n-a adus cine știe ce noutăți în zona taxei pe valoarea adăugată (TVA), având în vedere situația epidemiologică cu care ne confruntăm din martie încoace, avem, totuși, unele modificări importante de avut în vedere. Totodată, jurisprudența pe domeniul TVA-ului a fost îmbogățită cu câteva decizii europene majore. Iată cele mai importante noutăți relevante pentru anul 2021. Citește articolul
Atât agențiile de turism, cât și vânzătorii de bunuri la mâna a doua trebuie să verifice dacă se mai încadrează la scutirea de TVA, după ce regulile au fost modificate recent de către Guvern. În esență, s-a modificat felul în care se calculează, pentru acești contribuabili, încadrarea în plafonul ce permite scutirea de TVA, ceea ce înseamnă că unii pot fi obligați să devină plătitori de TVA. Concret, se iau în calcul, mai nou, prețurile de vânzare, nu marjele de profit. Citește articolul
Plafonul actual de 300.000 de lei, în funcție de care se aplică scutirea de TVA pentru companii, poate fi folosit în România până la finele anului 2024, conform unei decizii recente a autorităților europene. Concret, țara noastră trebuie să ceară aprobarea autorităților europene pentru a aplica acest plafon de scutire de TVA, iar măsura ar fi expirat în prima zi a anului 2021 dacă Guvernul nu cerea o prelungire. Citește articolul
Procedura de înregistrare a unei companii în scopuri de TVA în România a intrat într-un proces de simplificare începând din 2019, când, în Codul fiscal, pentru anumite companii s-a introdus posibilitatea obținerii codului de TVA în ziua solicitării, sub rezerva efectuării ulterioare a unei analize de risc. Din luna mai a acestui an, regula ar trebui să se aplice tuturor companiilor care se înregistrează, indiferent dacă solicită codul de TVA la înființare sau pe parcursul derulării activității. Însă reglementările adoptate recent cu scopul declarat de a ajuta societățile comerciale în acest demers par să fi complicat lucrurile. Citește articolul
Toate cererile de acordare a codului de TVA (inclusiv cele care erau nesoluționate la data de 14 mai 2020) primesc de-acum automat codul de TVA, fără să mai fie supuse analizei de risc, conform unei noi ordonanțe de urgență. Analiza de risc se face după acordarea codului de TVA. Citește articolul
Criteriile de risc pentru acordarea codului de TVA sunt stabilite, începând de miercuri, prin normele de aplicare ale Codului fiscal, conform unui act normativ publicat în Monitorul Oficial. Concret, criteriile de risc au fost mutate în norme dintr-un ordin al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), însă fără să sufere vreo modificare. Trecerea într-o hotărâre de Guvern înseamnă că modificarea lor se va face mai greu de-acum. Citește articolul
Specialiștii au identificat o practică ce poate aduce un control antifraudă la firmele care solicită codul de TVA în regim simplificat. Mai precis, este vorba de companiile care au atât împuterniciți, cât și delegați pe conturile bancare ale firmei, situație în care Fiscul consideră că unele informații din solicitarea pentru codul de TVA sunt false. Această interpretare duce automat la încadrarea firmei la risc fiscal ridicat și la declanșarea unui control antifraudă. Citește articolul
De principiu, companiile care vând produse sau prestează servicii în România sunt obligate să se înregistreze în scopuri de TVA și să obțină un cod de TVA. Totuși, există și situații în care înregistrarea este opțională. În orice caz, bine de știut este că Fiscul dă codurile de TVA numai în baza unei analize de risc, pentru a evita potențialele tentative de fraudare. Față de anul trecut, 2020 începe și cu o serie de noutăți la procedura de înregistrare. Citește articolul