Simplul fapt că administratorul unei firme care solicită cod de TVA este asociat într-o altă firmă aflată în insolvență nu este de ajuns pentru a refuza înregistrarea în scopuri de TVA, a decis recent Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) într-un caz românesc. Cu alte cuvinte, autoritățile trebuie să și verifice efectiv dacă există un risc de evaziune, nu doar să-și bazeze refuzul pe o regulă din legislație. În prezent, existența unei asocieri cu o firmă în insolvență este considerată, conform legislației, un risc fiscal luat în calcul la acordarea codului de TVA. Citește articolul
Este exagerat ca dreptul de deducere a TVA-ului să fie condiționat de respectarea unor obligații de formă, cum ar fi reînregistrarea în scopuri de TVA, fără a verifica cerințele de fond, a decis recent Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) într-un caz ce vizează România în mod direct. Este vorba de situația unei firme cu cod anulat de TVA căreia i s-a refuzat sistematic reînregistrarea și deducerea taxei pentru că administratorul său era asociat într-o altă firmă aflată în insolvență. Citește articolul
Comercianții care sunt scutiți de plata TVA-ului în România vor putea folosi și ei ghișeul unic de TVA (One Stop Shop - OSS), de la 1 iulie 2021, conform specialiștilor. Evident, această opțiune (aplicarea unui regim special de TVA pentru UE) este valabilă dacă firmele respective vând produse în UE pentru care datorează TVA. Această clarificare vine în contextul noilor reguli de TVA pentru comerțul electronic, ce sunt impuse la nivelul UE. Citește articolul
Versiunea electronică actualizată a declarației 700, care va permite contribuabililor efectuarea electronică a tuturor mențiunilor ulterioare înregistrării fiscale, se află încă în curs de dezvoltare și testare, urmând să fie pusă la dispoziția firmelor pe portalul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), a precizat instituția pentru redacția noastră. Cei de la Fisc nu oferă însă nicio informație legată de data când această versiune electronică actualizată va fi disponibilă. Deși ordinul care permite ca firmele să facă aceste demersuri a intrat în vigoare la 30 martie 2021, versiunea electronică a acestei declarații încă este neactualizată pe site-ul ANAF. Citește articolul
Obținerea codului de TVA se face în baza unei proceduri noi, conform unui ordin oficializat aseară de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Concret, această procedură regândită complet vine, în esență, în urma unei modificări de anul trecut prin care s-a stabilit că analiza de risc nu se mai face la solicitarea codului de TVA. Deși acordarea codului de TVA trebuie aprobată automat, vor fi cazuri în care codul va fi anulat imediat după ce se acordă. Citește articolul
În primele zile ale noului an, companiile trebuie să verifice dacă e nevoie de schimbarea perioadei fiscale la TVA, conform legislației în vigoare. Astfel, în funcție de situația fiecărui contribuabil, poate fi necesară depunerea unor declarații fiscale la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) - 092, 094 sau 700. Citește articolul
Deși poate părea că anul trecut n-a adus cine știe ce noutăți în zona taxei pe valoarea adăugată (TVA), având în vedere situația epidemiologică cu care ne confruntăm din martie încoace, avem, totuși, unele modificări importante de avut în vedere. Totodată, jurisprudența pe domeniul TVA-ului a fost îmbogățită cu câteva decizii europene majore. Iată cele mai importante noutăți relevante pentru anul 2021. Citește articolul
Atât agențiile de turism, cât și vânzătorii de bunuri la mâna a doua trebuie să verifice dacă se mai încadrează la scutirea de TVA, după ce regulile au fost modificate recent de către Guvern. În esență, s-a modificat felul în care se calculează, pentru acești contribuabili, încadrarea în plafonul ce permite scutirea de TVA, ceea ce înseamnă că unii pot fi obligați să devină plătitori de TVA. Concret, se iau în calcul, mai nou, prețurile de vânzare, nu marjele de profit. Citește articolul
Plafonul actual de 300.000 de lei, în funcție de care se aplică scutirea de TVA pentru companii, poate fi folosit în România până la finele anului 2024, conform unei decizii recente a autorităților europene. Concret, țara noastră trebuie să ceară aprobarea autorităților europene pentru a aplica acest plafon de scutire de TVA, iar măsura ar fi expirat în prima zi a anului 2021 dacă Guvernul nu cerea o prelungire. Citește articolul
Procedura de înregistrare a unei companii în scopuri de TVA în România a intrat într-un proces de simplificare începând din 2019, când, în Codul fiscal, pentru anumite companii s-a introdus posibilitatea obținerii codului de TVA în ziua solicitării, sub rezerva efectuării ulterioare a unei analize de risc. Din luna mai a acestui an, regula ar trebui să se aplice tuturor companiilor care se înregistrează, indiferent dacă solicită codul de TVA la înființare sau pe parcursul derulării activității. Însă reglementările adoptate recent cu scopul declarat de a ajuta societățile comerciale în acest demers par să fi complicat lucrurile. Citește articolul