Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Registrul Auto Român (RAR) a transmis astăzi o atenționare privind desfășurarea unor campanii de rechemare în service pentru mai multe mărci auto, cu modele fabricate între 1998 și 2019, din cauza unor defecțiuni tehnice semnificative, inclusiv la sistemele de airbag. Intervențiile necesare se efectuează gratuit în service-urile autorizate ale producătorilor. Citește articolul
În 2024, Codul rutier a fost modificat, astfel încât polițiștii să poată amenda șoferii și în baza înregistrărilor camerelor de bord sau celor de supraveghere, nu doar atunci când constată direct încălcarea regulilor rutiere. Apoi, autoritățile au stabilit și procedura prin care se pot semnala încălcări ale regulilor rutiere înregistrate de camerele de bord, dar nu veniseră și cu o procedură pentru semnalarea încălcărilor înregistrate de camerele de supraveghere a traficului. De aceea, Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a publicat recent în Monitorul Oficial un ordin, prin care este stabilită o procedură de semnalare a încălcărilor rutiere constatate cu ajutorul camerelor de supraveghere a traficului. Citește articolul
Codul rutier definește depășirea ca fiind manevra prin care un vehicul trece înaintea altui vehicul aflat pe același sens de circulație, prin schimbarea direcției de mers și ieșirea de pe banda de circulație sau din șirul de vehicule în care s-a aflat inițial. Astfel, după cum a clarificat Inspectoratul General al Poliției Române (IGPR) într-un răspuns recent la o solicitare făcută de redacția noastră, trecerea unui vehicul în fața altuia pe o autostradă, în condițiile în care circulă mai repede pe una dintre benzile acesteia, nu reprezintă depășire și nu trebuie să fie făcută exclusiv pe stânga. Citește articolul
Pentru a nu risca amenzi ce pot ajunge la peste 4.000 de lei, șoferii trebuie să respecte o serie de reguli la trecerile la nivel cu calea ferată. Dacă în cazul trecerilor la nivel cu cale ferată dotate cu bariere sau semibariere regulile sunt relativ simple - nu se poate trece când barierele sunt lăsate, în cazul celor fără bariere, dar cu sisteme sonore și luminoase de avertizare în legătură cu venirea trenului, regulile se complică un pic, punându-se întrebarea dacă șoferii trebuie să oprească mașina și atunci când sistemele de avertizare (luminile roșii) nu sunt active. Cu scopul de a lămuri regulile privind trecerea la nivel cu calea ferată fără bariere, dar cu lumini de avertizare, Inspectoratul General al Poliției Române (IGPR) a venit recent cu o serie de clarificări pe această temă, într-un răspuns adresat redacției noastre. Citește articolul
Controlul corporal al unui conducător de vehicul și, după caz, al bagajelor sau vehiculului utilizat de aceasta poate fi făcut de polițiști doar cu respectarea unor prevederi legale, șoferul fiind obligat să se supună controlului dacă polițistul îi cere acest lucru. Inspectoratul General al Poliției Române (IGPR) a răspuns recent unor întrebări pe această temă adresate de redacția noastră și a lămurit o serie de aspecte în legătură cu regulile pe care trebuie să le respecte polițiștii în astfel de cazuri. Citește articolul
Printr-o soluție dată în mai și publicată marți în Monitorul Oficial, Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) a stabilit, în cadrul completului pentru dezlegarea unor chestiuni de drept penal, că, în interpretarea prevederilor privind părăsirea locului accidentului, noțiunea de “accident de circulație” se referă exclusiv la cele produse din culpă sau fără vinovăție, nu și la cele provocate cu intenție. Citește articolul
De puțină vreme, regulile din Codul rutier pentru reducerea, la cerere, a perioadei de suspendare a dreptului de a conduce un vehicul s-au modificat, acum șoferii care doresc să-și recupereze mai repede permisul de conducere având o nouă obligație, respectiv să prezinte, la momentul formulării cererii, și dovada achitării amenzii primite pentru abaterea rutieră ce a generat suspendarea. De aceea, în acest material sunt detaliate condițiile în care se poate cere acum reducerea perioadei de suspendare a dreptului de a conduce un vehicul. Citește articolul
Un raport publicat de Avocatul Poporului arată că accidentele rutiere grave din ultimii cinci ani sunt rezultatul unui cumul de factori care se repetă constant: de la comportamente riscante în trafic, la deficiențe de infrastructură și lipsa unei coordonări eficiente între autorități. Printre cauzele cel mai des întâlnite se regăsesc viteza excesivă, traversările neregulamentare, depășirile periculoase, utilizarea improprie a acostamentului, precum și starea precară a unor drumuri naționale și autostrăzi. Constatările instituției sunt confirmate în mare parte și de datele statistice recente ale Poliției Române, care arată că, doar în 2023, au fost înregistrate peste 4.500 de accidente rutiere grave, soldate cu peste 1.500 de decese. Citește articolul
Conform Poliției Române, peste 1200 de radare (808 portabile și 402 mobile) sunt utilizate la nivel național pentru creșterea siguranței rutiere. Amplasarea celor fixe se face conform prevederilor legislației privind măsurile de eficientizare a monitorizării traficului rutier, iar cele mobile vizează zonele cu accidente Citește articolul
O lege recent oficializată completează legislația referitoare la regimul drumurilor și permite administratorilor drumurilor să îndepărteze copacii căzuți sau care prezintă pericol pentru siguranța rutieră. O altă schimbare include posibilitatea reclasificării temporare a anumitor sectoare de drum atunci când administrarea lor este delegată autorităților locale. Citește articolul