În cursul anului 2023, autoritățile urmează să introducă o nouă raportare fiscală ce va viza indirect activitatea comercianților online, conform unei directive europene care trebuie transpusă și la noi. De această dată, obligația de raportare va reveni prestatorilor de servicii de plăți online, scopul fiind combaterea fraudelor de TVA. Potrivit planului Guvernului, un proiect de lege cu acest scop va fi aprobat în cursul lunii mai. Citește articolul
Pentru ca anumite produse și servicii să fie cât mai accesibile pentru persoanele cu dizabilități și pentru o mai bună funcționare a pieței interne, noi cerințe vor fi introduse, din 2025, în legătură cu acestea, potrivit unei legi oficializate în această dimineață. Printre cele mai importante schimbări se numără accesibilizarea numărului unic de urgență 112, prin includerea unor funcții și proceduri care să răspundă nevoilor persoanelor cu dizabilități, inclusiv permiterea transmiterii sincronizate a vocii și a textului ori, atunci când e posibil, transmiterea de voce, text și video sincronizate ca o conversație totală. Tot din 2025, vor trebui accesibilizate bancomatele, automatele pentru bilete și serviciile de comunicații electronice. Citește articolul
Începând din ianuarie 2024, Fiscul va căpăta acces, printr-un sistem european aflat acum în pregătire, la informațiile despre plățile online făcute din alte state UE către companiile din România. Măsura este prinsă într-o directivă ce trebuie implementată de țara noastră pentru a eficientiza controalele fiscale pentru depistarea fraudelor de TVA în comerțul online. Citește articolul
OG-ul prin care autoritățile stabilesc exact instituțiile care pot utiliza informațiile din Registrul conturilor bancare ținut de Fisc - precum Poliția, Direcția Națională Anticorupție (DNA) și altele - și cum se poate face acest lucru a fost publicat marți în Monitorul Oficial. Prevederile acestuia vor intra în vigoare la trei zile de la data publicării, adică începând din 3 septembrie 2021. Prin acest OG, care cuprinde detaliile privind utilizarea informațiilor financiare și de alt tip cuprinse în registrul amintit, funcțional de la începutul acestui an, se are în vedere transpunerea în legislația națională a măsurilor stabilite la nivel european de facilitare a utilizării acestor tipuri de informații în scopul prevenirii, depistării, investigării sau urmăririi penale a anumitor infracțiuni. Citește articolul
Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a operaționalizat, în 11 ianuarie 2021, un registru în care vor fi incluse informații despre conturile bancare și conturile de plăți ale persoanelor fizice și juridice. Măsura este fără precedent, din ce știm. Nu doar pentru că datele conturilor oricăror persoane fizice și juridice vor apărea în acel registru, ci și pentru că alte autorități vor avea acces la el - atât timp cât vor solicita informațiile respective, în vederea îndeplinirii atribuțiilor lor. Însă ce înseamnă acest lucru? Există vreo garanție pentru respectarea confidențialității persoanelor vizate? Citește articolul
După ce, în urmă cu câteva luni, a fost modificată legislația din sfera prevenirii spălării banilor, pentru a fi posibilă crearea unui registru cu conturile bancare și de plăți ale tuturor firmelor și persoanelor fizice, acesta devine operațional astăzi, potrivit unui comunicat al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), trimis, la final de decembrie, pe adresa redacției. De asemenea, tot de astăzi se intră în a doua fază a procesului, în care instituțiile raportoare au timp până în 20 ianuarie (inclusiv) pentru a trimite informațiile relevante pentru registru. Citește articolul
Ultimele modificări aduse legislației pentru prevenirea spălării banilor și a finanțării faptelor de terorism au introdus, printre altele, și „Registrul central electronic pentru conturi de plăți și conturi bancare”, care va fi operat de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Registrul va conține informații despre datele bancare ale firmelor și persoanelor fizice din România. Pentru că vorbim de o stocare a unor date foarte importante pentru cei vizați, Ordonanța de urgență nr. 111/2020 (care a introdus și obligația implementării Registrului) a prevăzut o limită de timp în care pot fi păstrate datele: zece ani de la momentul încetării relației clientului cu instituția unde era deschis contul de plăți/bancar. Citește articolul
Informațiile despre conturile bancare și de plăți ale tuturor persoanelor (fie că vorbim de persoane juridice, fie că vorbim de persoane fizice) vor fi disponibile, în curând, într-un registru al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Registrul nu este, deocamdată, operațional. Însă, odată ce va fi, vor avea acces la el și la informațiile din el toate autoritățile care au competență pe prevenirea spălării banilor și prevenirea finanțării terorismului. Citește articolul
Regimul legal al activității comercianților a suferit unele schimbări relevante în anul ce stă să se încheie. Printre altele, au apărut schimbări ce țin de serviciile de plată, secretele comerciale, drepturile consumatorilor sau folosirea automatelor de produse și servicii. Citește articolul
O lege care vizează actualizarea cadrului normativ privind serviciile de plată a fost oficializată în noiembrie și se aplică de astăzi, actul transpunând în legislația noastră o directivă europeană din 2015. Odată cu apariția noilor reguli, furnizorii de servicii de plată au o serie de obligații suplimentare, toate pentru garantarea unor servicii de plată cât mai eficiente, însă și pentru protejarea confidențialității și îmbunătățirea securității datelor bancare ale clienților. Vestea bună, în același timp, este că există o perioadă de tranziție. Citește articolul