avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 207 soluții astăzi
Acasă Subiect: arhivare documente
Subiect: arhivare documente
ACCES PREMIUM

Arhivare: Mai multe noutăți importante privind păstrarea documentelor au apărut în lunile recente

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
12 Iunie 2023 | 0 | 7007 | Timp de citire: 2 min.

Regulile aplicabile în cazul arhivării documentelor contabile (și nu numai) au fost schimbate, în lunile recente, în mai multe privințe. Din acest motiv, am reunit astăzi principalele noutăți pe care ar trebui să le știe firmele și profesioniștii. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Arhivarea documentelor

UPDATE Mai nou, actele contabile trebuie reconstituite numai dacă sunt în perioada legală de păstrare

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
25 Mai 2023 | 0 | 9807 | Timp de citire: 2 min.

Actele contabile pierdute, sustrase sau distruse trebuie reconstituite numai dacă se află în perioada legală de păstrare de cinci ani, conform unui ordin recent oficializat de Ministerul Finanțelor (MF). Noua dispoziție a fost introdusă în normele de întocmire și folosire a documentelor financiar-contabile, în condițiile în care, potrivit specialiștilor, o asemenea limitare nu se aplica până acum. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Arhivare: Reglementările contabile, modificate oficial pentru implementarea perioadei unice de cinci ani, inclusiv la statele de salarii

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
25 Mai 2023 | 0 | 9523 | Timp de citire: 3 min.

La începutul anului curent s-a stabilit că registrele de contabilitate obligatorii și documentele justificative, inclusiv statele de salarii, trebuie arhivate numai cinci ani, fără excepții. În aceste condiții, Ministerul Finanțelor (MF) a modificat, printr-un ordin oficializat recent, reglementările contabile pentru a implementa această perioadă unică de arhivare a actelor contabile. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Noua regulă de arhivare a statelor de salarii nu înseamnă că documentele mai vechi pot fi aruncate deja. Termenul nou trebuie tratat cu prudență

Registrele de contabilitate obligatorii şi documentele justificative care stau la baza înregistrărilor în contabilitatea financiară se păstrează în arhiva societăților timp de cinci ani, calculați de la dată de 1 iulie a anului următor celui încheierii exercițiului financiar în care au fost întocmite, inclusiv pentru statele de salarii, stabilește o nouă lege, aplicabilă din ianuarie 2023. Modificarea Legii contabilității și reducerea semnificativă a termenului de arhivare a statelor de salarii a însemnat un motiv de bucurie pentru angajatori, însă e recomandabilă tratarea cu multă prudență a noului termen. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Reducerea perioadei de arhivare a actelor contabile poate fi problematică. Specialiștii recomandă firmelor să facă o analiză înainte de a „curăța” arhiva de actele vechi

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
16 Ianuarie 2023 | 1 | 7585 | Timp de citire: 6 min.

O măsură de debirocratizare oficializată recent prin lege poate să aducă mai degrabă probleme firmelor, consideră specialiștii consultați de redacția noastră. Este vorba de reducerea perioadei de arhivare pentru registrele obligatorii de contabilitate și documentele justificative în baza cărora se fac înregistrările în contabilitate. Deși actele contabile pot fi arhivate de-acum numai cinci ani, firmele ar trebui să analizeze cu atenție, de la caz la caz, dacă nu cumva ar trebui să le păstreze peste acest termen. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Oficial: De duminică, registrele contabile și documentele justificative pot fi arhivate numai cinci ani

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
12 Ianuarie 2023 | 4 | 20931 | Timp de citire: 4 min.

Registrele obligatorii de contabilitate și documentele justificative în baza cărora se fac înregistrările în contabilitate vor fi arhivate numai cinci ani, reiese dintr-o lege care se va aplica din 15 ianuarie 2023. În prezent, obligația de arhivare acoperă o perioadă de zece ani, iar specialiștii și guvernanții atrag atenția că reducerea acesteia va aduce probleme în practică. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Dosarele personale ale angajaților vor fi arhivate numai cinci ani, după ce regula păstrării statelor de salarii se va modifica din nou

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
12 Ianuarie 2023 | 0 | 9349 | Timp de citire: 3 min.

După nici măcar o lună de la reducerea perioadei de arhivare a statelor de salarii, de la 50 la cinci ani, această prevedere din Legea contabilității va fi „optimizată” printr-o lege nouă, care va influența indirect și perioada de arhivare a dosarelor personale. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Noua regulă de arhivare a statelor de salarii timp de cinci ani NU se aplică și dosarelor personale ale angajaților

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
4 August 2022 | 3 | 12619 | Timp de citire: 2 min.

Parlamentarii au stabilit recent că, din 2023, obligația de arhivare a statelor de salarii va fi, în anumite condiții, de doar cinci ani, nu de 50 de ani. Însă modificarea s-a făcut fără a ține cont că termenul de arhivare pentru dosarele personale ale angajaților este legat de termenul arhivării statelor de salarii. În aceste condiții, autoritățile atenționează că arhivarea dosarelor personale rămâne mai departe obligatorie pentru 50 de ani. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Dacă, de la 1 ianuarie, statele de salarii pot fi păstrate timp de cinci ani, înseamnă că firmele le pot arunca pe cele mai vechi?

Simona Voiculescu în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
8 Iulie 2022 | 0 | 22895 | Timp de citire: 2 min.

Modificarea apărută vara trecută la Legea contabilității privitoare la termenul de păstrare a statelor de salarii trebuie tratată cu mare atenție de angajatori, întrucât ea instituie o excepție de strictă interpretare, regula celor 50 de ani rămânând în picioare totodată. Cu alte cuvinte, angajatorii nu trebuie să se grăbească să arunce state de salarii mai vechi. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Inclusiv situațiile financiare interimare și raportările contabile semestriale trebuie păstrate zece ani

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
9 Februarie 2022 | 0 | 2584 | Timp de citire: 1 min.

Așa cum s-a stabilit încă din februarie 2021, perioada de păstrare de zece ani se aplică, mai nou, inclusiv situațiilor financiare interimare, raportărilor contabile semestriale și situațiilor financiare anuale consolidate. Această informație este importantă de amintit în contextul în care a început un an nou și firmele probabil că deja s-au apucat să întocmească diverse tipuri de bilanțuri. Citește articolul