avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 407 soluții astăzi
Acasă Subiect: dosar personal salariat
Subiect: dosar personal salariat
ACCES PREMIUM

Dosarul personal al salariatului 2024: ce conține și cât timp trebuie păstrat după plecarea angajatului?

Rebeca Bașuț în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
25 August 2024 | 3 | 23611 | Timp de citire: 3 min.

Toți angajatorii au obligația legală de a întocmi, păstra și prezenta inspectorilor de muncă, pentru fiecare dintre salariații încadrați în muncă, un dosar personal care să conțină o serie de acte și documente obligatorii cu datele fiecărui angajat.

Citește articolul

ACCES PREMIUM

Reminder Ce documente trebuie eliberate fostului salariat, indiferent de cum a încetat relația de muncă

avocatnet.ro în Resurse umane
15 August 2024 | 3 | 62306 | Timp de citire: 2 min.

La terminarea contractului individual de muncă (CIM), indiferent de articolul pe baza căruia s-a făcut încetarea CIM, angajatorul are obligația de a elibera o serie de documente legate de activitatea prestată de fostul salariat în cadrul companiei, însă poate oferi și alte adeverințe, din propria inițiativă, sau diverse copii solicitate de fostul angajat. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Facilități fiscale IT: De ce e important ca opțiunile și declarațiile date de angajați să se regăsească la dosarul personal, iar angajații să înțeleagă efectul semnăturii date

Simona Voiculescu în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
10 Februarie 2024 | 0 | 1968 | Timp de citire: 3 min.

Aplicarea facilităților fiscale în zona IT presupune necesitatea ca angajatorii să dețină la dosarul personal al salariaților noi documente care să demonstreze corectitudinea aplicării acelor facilități. Ideal ar fi ca orice opțiune dată de angajat să fie asumată prin semnătură olografă, dacă acesta nu deține semnătură electronică. Totodată, pentru a răspunde reticenței de care se pot lovi uneori angajatorii în răspunsurile salariaților, e importantă informarea acestora asupra impactului pe care o opțiune sau alta o are asupra venitului său net. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Arhivare: Mai multe noutăți importante privind păstrarea documentelor au apărut în lunile recente

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
12 Iunie 2023 | 0 | 7863 | Timp de citire: 2 min.

Regulile aplicabile în cazul arhivării documentelor contabile (și nu numai) au fost schimbate, în lunile recente, în mai multe privințe. Din acest motiv, am reunit astăzi principalele noutăți pe care ar trebui să le știe firmele și profesioniștii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Noua regulă de arhivare a statelor de salarii nu înseamnă că documentele mai vechi pot fi aruncate deja. Termenul nou trebuie tratat cu prudență

Registrele de contabilitate obligatorii şi documentele justificative care stau la baza înregistrărilor în contabilitatea financiară se păstrează în arhiva societăților timp de cinci ani, calculați de la dată de 1 iulie a anului următor celui încheierii exercițiului financiar în care au fost întocmite, inclusiv pentru statele de salarii, stabilește o nouă lege, aplicabilă din ianuarie 2023. Modificarea Legii contabilității și reducerea semnificativă a termenului de arhivare a statelor de salarii a însemnat un motiv de bucurie pentru angajatori, însă e recomandabilă tratarea cu multă prudență a noului termen. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Sustragerea unor dosare de personal de la angajator, amendată de ANSPDCP. Recomandări pentru angajatori și o perspectivă pentru 2023

Simona Voiculescu în GDPR & Protecția datelor personale
Redactor-șef, avocatnet.ro
12 Ianuarie 2023 | 0 | 2982 | Timp de citire: 3 min.

Volumul de date personale pe care angajatorii ajung să le prelucreze pentru fiecare dintre angajații lor pare că este într-o continuă creștere, o arată o analiză sumară a celor mai recente modificări legislative aduse raporturilor de muncă, anul trecut. Printre acestea, inclusiv date ce privesc sănătatea unor apropiați ai angajaților, de exemplu. Ca atare, pierderea sau furtul unor dosare de personal poate însemna și o problemă mare de prelucrare a datelor personale. Un exemplu recent din practica autorității române de profil (ANSPDC): Citește articolul

ACCES PREMIUM

Dosarele personale ale angajaților vor fi arhivate numai cinci ani, după ce regula păstrării statelor de salarii se va modifica din nou

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
12 Ianuarie 2023 | 0 | 10356 | Timp de citire: 3 min.

După nici măcar o lună de la reducerea perioadei de arhivare a statelor de salarii, de la 50 la cinci ani, această prevedere din Legea contabilității va fi „optimizată” printr-o lege nouă, care va influența indirect și perioada de arhivare a dosarelor personale. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Noua regulă de arhivare a statelor de salarii timp de cinci ani NU se aplică și dosarelor personale ale angajaților

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
4 August 2022 | 3 | 14463 | Timp de citire: 2 min.

Parlamentarii au stabilit recent că, din 2023, obligația de arhivare a statelor de salarii va fi, în anumite condiții, de doar cinci ani, nu de 50 de ani. Însă modificarea s-a făcut fără a ține cont că termenul de arhivare pentru dosarele personale ale angajaților este legat de termenul arhivării statelor de salarii. În aceste condiții, autoritățile atenționează că arhivarea dosarelor personale rămâne mai departe obligatorie pentru 50 de ani. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Firmele ar trebui să evite păstrarea pentru lungi perioade de timp a documentelor cerute angajaților și care cuprind date personale

Simona Voiculescu în GDPR & Protecția datelor personale
Redactor-șef, avocatnet.ro
28 Februarie 2022 | 0 | 3595 | Timp de citire: 3 min.

Angajatorii cer adesea ori se văd nevoiți să ceară angajaților diverse documente care, fără să intre în dosarul personal al fiecăruia, sunt necesare pentru a încuviința anumite drepturi sau pentru a îndeplini anumite obligații. Strict din perspectiva prelucrării datelor personale, firmele trebuie să-și pună două întrebări: (1) chiar e nevoie de păstrarea acelor documente ori o simplă mențiune de luare la cunoștință e suficientă și (2) mai sunt realmente necesare acele date după un timp? Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cine poate semna extrasul din Revisal și copiile documentelor din dosarul personal atunci când actualii sau foștii salariați le solicită și în ce termen se eliberează

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
2 Februarie 2022 | 0 | 9053 | Timp de citire: 3 min.

Atât salariații, cât și foștii salariați pot solicita angajatorului sau fostului angajator o serie de documente în legătură cu activitatea prestată în baza unui contract de muncă, iar angajatorii nu pot refuza eliberarea acestora în termenul legal. Citește articolul