Eforturile de decarbonizare ale Uniunii Europene s-au intensificat semnificativ în ultima perioadă, iar instrumentele pachetului legislativ „Fit for 55”, respectiv reforma EU ETS și noul regulament privind Mecanismul de Ajustare a Carbonului la Frontieră (CBAM), au devenit principalele motoare care vor acționa în direcția creșterii taxării carbonului, impunând astfel costuri suplimentare companiilor în funcție de emisiile de carbon. Citește articolul
Mecanismul de ajustare la frontieră în funcție de carbon (Carbon Border Adjustment Mechanism - CBAM) a intrat în vigoare de la 1 octombrie 2023, iar prima raportare pentru trimestrul IV din 2023 a avut ca termen data de 31 ianuarie 2024. Pe ultima sută de metri, Comisia Europeană a venit cu o amânare de 30 de zile, pentru companiile care au întâmpinat dificultăți (tehnice) la întocmirea și depunerea raportării și nu au reușit să se încadreze în termenul prevăzut. Citește articolul
Una dintre măsurile introduse recent prin OUG 115/2023 se referă la facilitatea de amânare de la plata în vamă a TVA pentru persoanele care au obținut certificat AEO (operator economic autorizat). Măsura se aplică începând cu 1 ianuarie 2024. Această facilitate va putea fi aplicată în continuare de către agenții economici certificați AEO numai în cazul în care depunerea unei declarații vamale se va face prin utilizarea vămuirii centralizate. Citește articolul
În contextul unor eforturi constante pentru îmbunătățirea gestionării frontierelor și combaterea activităților ilegale, Ministerul Finanțelor anunță un plan de dotare a birourilor vamale cu 26 de scanere cu raze X până la finalul anului 2027, potrivit unui comunicat de presă recent. Această măsură este gândită să sporească securitatea națională și să consolideze lupta împotriva contrabandei și fraudei vamale. Citește articolul
Pentru a-și păstra competitivi producătorii, dar și pentru a evita relocarea producției din Uniunea Europeană în țările terțe, Comisia Europeană introduce o taxă pe carbon (CBAM) aplicabilă importurilor de produse din industrii intens poluante, din următoarele sectoare: ciment, fontă, fier și oțel, aluminiu (de exemplu, minereu de fier, tuburi, țevi, rezervoare, construcții și părți de construcții, șuruburi, piulițe), îngrășăminte, energie electrică și hidrogen, toate acestea fiind considerate „produse CBAM”. Citește articolul
Sfârșitul lunii septembrie vine cu noi sancțiuni impuse importurilor de mărfuri rusești în Uniunea Europeană. Mai precis, împotriva produselor finite din oțel fabricate în alte teritorii (de exemplu, Turcia, China) din materii prime din categoria oțelului originare din Rusia (de exemplu, forma primară a fierului sau semifabricate). Sancțiunea acoperă aproape toată gama de astfel de oțeluri. Citește articolul
Importatorii de mărfuri sunt vizați de o serie de modificări ale procedurii de amânare a determinării definitive a valorii în vamă, conform unei hotărâri oficializate miercuri de Executiv. Există situații în care determinarea valorii nu se poate face imediat, astfel că importatorii pot ridica mărfurile, dar este necesară intrarea în procedura specială pentru determinarea definitivă ulterioară a valorii. Citește articolul
Formalismul excesiv al inspectorilor Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) a fost criticat din nou de judecători. Potrivit unei hotărâri recente a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE), scutirea de TVA pentru transportul legat de importul bunurilor nu poate fi refuzată automat de ANAF doar pentru că firma prezintă alte documente decât cele cerute de legislația autohtonă. Cu alte cuvinte, inspectorii trebuie să verifice dacă sunt îndeplinite condițiile de fond pentru a acorda scutirea de taxă, trecând cu vederea, dacă este cazul, cerințele de formă. Citește articolul
Toate companiile care vor importa în UE produse cu emisii mari de carbon din țări nonUE vor fi, cel mai probabil, afectate de Mecanismul de ajustare a carbonului la frontieră (CBAM) și trebuie să se înregistreze ca declaranți în scopuri CBAM. Din octombrie 2023, importatorii/declaranții acestor mărfuri în UE vor trebui să respecte anumite obligații conform regulamentului CBAM. Citește articolul
Autoritățile europene au început să implementeze un sistem nou pentru informarea în avans despre importurile de produse venite din afara Uniunii Europene (inclusiv cele aflate doar în tranzit), care se numește ICS2, acesta urmând să înlocuiască actualul sistem ICS1. Până acum, ICS2 a vizat numai transportatorii aerieni, dar acesta va viza, din martie 2024, inclusiv transportatorii rutieri, feroviari și pe apă. Astfel, și România trebuie să folosească ICS2, un sistem al cărui scop este protejarea țărilor UE de riscurile de securitate. Citește articolul