avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 525 soluții astăzi
Acasă Subiect: import marfuri
Subiect: import marfuri
ACCES PREMIUM

Procesul de obținere a statutului de declarant autorizat CBAM a devenit operațional. Cererile ar trebui pregătite și depuse cât mai repede

EY Romania în Contabil și fiscal
2 Aprilie 2025 | 499 | Timp de citire: 4 min.

Mecanismul de ajustare a carbonului la frontieră (CBAM) este unul dintre obiectivele strategiei UE de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră. Printre alte obiective, CBAM a fost introdus pentru abordarea riscului de relocare a emisiilor de carbon, crearea unor condiții de concurență echitabile care să faciliteze concurența loială cu produsele din afara UE, asigurarea unui cadru politic stabil pentru investițiile din UE în tehnologii cu emisii reduse de carbon, dar și încurajarea importatorilor din țările terțe în UE să adopte tehnologii cu emisii scăzute de carbon. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Reminder e-Transport: Amenzile pentru neraportarea anumitor transporturi internaționale se pot aplica de-acum și pentru companiile cu certificare AEO

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
1 Aprilie 2025 | 3 | 16020 | Timp de citire: 2 min.

Amenzile pentru neraportarea anumitor transporturi internaționale de bunuri în e-Transport se aplică, de la 31 martie 2025, tuturor operatorilor economici, după ce a expirat cea mai recentă amânare a sancțiunilor. Amânarea regimului sancționatoriu vizase numai companiile de transport internațional care dețineau un certificat de operator economic autorizat (AEO). Citește articolul

ACCES PREMIUM

ICS2: Din aprilie, transportatorii rutieri și feroviari trebuie să folosească noul sistem la informarea în avans despre importurile din afara UE, anunță AVR

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
31 Martie 2025 | 1208 | Timp de citire: 3 min.

Sistemul nou pentru informarea în avans despre importurile de produse venite din afara Uniunii Europene (inclusiv cele aflate doar în tranzit), care se numește ICS2, trebuie folosit, de la 1 aprilie 2025, de către transportatorii rutieri și feroviari, atenționează Autoritatea Vamală Română (AVR) într-un comunicat recent. Autoritățile europene au început să implementeze ICS2 de mai mulți ani, acesta înlocuind treptat actualul sistem ICS1. Citește articolul

ACCES PREMIUM

CJUE: Penalitățile de întârziere din Codul de procedură fiscală pot fi aplicate concomitent cu dobânzile de întârziere din Codul vamal al UE

avocatnet.ro în Taxe și impozite
12 Decembrie 2024 | 739 | Timp de citire: 2 min.

Autoritățile fiscale din România pot să aplice penalitățile de întârziere din Codul național de procedură fiscală concomitent cu dobânzile de întârziere din Codul vamal european, a stabilit recent Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). Citește articolul

ACCES PREMIUM

Autorizarea CBAM: Ce trebuie să facă importatorii vizați de taxa pe carbon în 2025 pentru a nu risca blocarea operațiunilor în 2026

Deloitte România în Contabil și fiscal
28 Noiembrie 2024 | 759 | Timp de citire: 4 min.

Planul de implementare a mecanismului de ajustare a carbonului la frontieră (CBAM), instituit prin Regulamentul Uniunii Europene 956/2023, prevede că, pentru a putea importa mărfuri vizate de taxa pe carbon pe piața uniunii începând cu anul 2026, importatorii și reprezentanții vamali care acționează indirect pentru clienții lor trebuie să dobândească, până atunci, statutul de declarant autorizat CBAM. Procesul este unul complex și poate dura până la o jumătate de an, astfel că cei interesați trebuie să înceapă demersurile cât mai curând. Citește articolul

ACCES PREMIUM

e-Transport: Necesitatea obținerii codului UIT pentru importuri dispare în cazul vămuirii la domiciliu

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
8 Octombrie 2024 | 2307 | Timp de citire: 1 min.

Contribuabilii care apelează la procedura de vămuire la domiciliu, în cazul importurilor, scapă de obligația raportării transportului în e-Transport și a obținerii codului UIT, punctează specialiștii. Totuși, vorbim de puține cazuri în care este posibil acest lucru. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Nelămuriri fiscale actuale

e-Transport: Cum trebuie procedat dacă, din cauza cantității mari de bunuri, sunt necesare două transporturi pentru un singur import

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
4 Octombrie 2024 | 1377 | Timp de citire: 1 min.

Avem în discuție un import care implică o cantitate mare de bunuri fără risc fiscal. Societatea vrea să folosească mașina proprie pentru a le duce de la punctul vamal la sediu, dar asta înseamnă că trebuie făcute două drumuri. În această situație, specialiștii spun că trebuie obținute două coduri UIT diferite în e-Transport, dar că se poate folosi aceeași factură pentru ambele drumuri. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Taxa pe carbon: Ce se schimbă la raportarea CBAM începând cu trimestrul trei din 2024, pentru care termenul este la final de octombrie

Deloitte România în Contabil și fiscal
30 Septembrie 2024 | 1691 | Timp de citire: 3 min.

Taxa pe carbon, instituită prin mecanismul de ajustare a carbonului la frontieră (CBAM), intră în etapa următoare a calendarului de implementare, în care contribuabilii vizați sunt obligați să raporteze emisiile reale de dioxid de carbon (CO2) încorporate în mărfurile importate din afara Uniunii Europene (UE).

Citește articolul

ACCES PREMIUM

CBAM: Anumite companii au început să primească notificări de la ANAF despre depunerea raportărilor

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
29 August 2024 | 10318 | Timp de citire: 3 min.

Mecanismul de ajustare a carbonului la frontieră (cunoscut drept CBAM) a fost stabilit anul trecut printr-un regulament european aplicabil direct în toate statele membre ale UE și acesta deja produce efecte. Momentan, companiile vizate au de depus doar unele raportări, însă Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a început recent să trimită notificări celor care nu s-au conformat. Citește articolul

ACCES PREMIUM

e-Transport vs. e-Sigiliu: Ce asemănări și diferențe există între cele două sisteme

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
28 August 2024 | 2329 | Timp de citire: 3 min.

Cu toate că avem deja în funcțiune, de câțiva ani, sistemul e-Transport, autoritățile de la noi s-au gândit că este nevoie și de sistemul (teoretic) complementar e-Sigiliu. Practic, vorbim de două sisteme prin care se pot monitoriza transporturile rutiere de bunuri suspectate de activități evazioniste, dar felul în care se face monitorizarea diferă. Deoarece se apropie momentul operaționalizării sistemului e-Sigiliu, prezentăm astăzi o scurtă comparație a acestuia cu sistemul e-Transport, pentru a înțelege mai bine asemănările și diferențele lor. Citește articolul