Dincolo de majorarea plafonului de scutire de TVA, regimul în sine va fi deschis curând pentru mai multe firme - pe scurt, persoanele impozabile din România vor putea opta (în România) să aplice regimul și în alte state membre, iar persoanele impozabile din alte state membre vor putea opta (în acele state membre) să aplice regimul în România. Însă care va fi impactul practic al acestei măsuri pregătite de Guvern? Citește articolul
La scurt timp după ce Ministerul Finanțelor (MF) a pus în dezbatere un proiect de OUG cu modificări majore la regimul de scutire de TVA pentru întreprinderi mici, ce include și o majorare a plafonului de scutire de taxă, reprezentanții Camerei Consultanților Fiscali (CCF) au semnalat că documentul prezintă mai multe probleme. Citește articolul
Începând cu aprilie 2025, plafonul de scutire de TVA din România va fi de 395.000 lei, iar regimul de scutire de TVA va fi deschis pentru mai multe firme, așa cum reiese dintr-un proiect de OUG pus vineri în dezbatere la Ministerul Finanțelor. Măsurile erau așteptate încă de anul trecut, fiind vorba de o transpunere a unei directive europene, dar Guvernul a inițiat abia acum procesul modificării Codului fiscal. Citește articolul
În mod normal, regimul de scutire de TVA trebuia să aibă o formă destul de diferită de la 1 ianuarie 2025, însă autoritățile de la noi au ratat termenul pentru transpunerea directivei europene care impune modificarea regulilor (încă) actuale. Cert este că schimbările trebuie implementate în 2025, astfel că modificarea plafonului de scutire de TVA este o certitudine. Motiv pentru care am analizat statisticile Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) pentru a vedea ce efecte au fost în trecut la cele mai recente modificări de plafon (2012 și 2018). Citește articolul
Reprezentanții Camerei Consultanților Fiscali (CCF) au primit recent lămuriri de la Ministerul Finanțelor (MF) după ce au identificat în practică o problemă legată de deducerea TVA în situațiile în care firmele se înregistrează tardiv, dar din proprie inițiativă, în scopuri de TVA. Concret, era neclar dacă deducerea se aplică pentru facturile din perioada cuprinsă între momentul în care trebuiau, teoretic, să înceapă emiterea de facturi cu TVA și momentul în care intervine înregistrarea efectivă (dar tardivă) în scopuri de TVA. Reprezentanții MF au dat dreptate fiscaliștilor, dar au apreciat că deducerea e posibilă doar în teorie, deoarece în practică pot apărea dificultăți. Citește articolul
În conformitate cu art. 294 alin. (2) din Codul fiscal, livrările intracomunitare de bunuri sunt scutite de TVA dacă sunt efectuate către persoane care comunică un cod valid de înregistrare în scopuri de TVA, cu anumite excepții. Scutirea se justifică prin documente precum facturi și dovezi de transport, iar aplicarea regimului de taxare, pentru operațiuni scutite cu drept de deducere, nu afectează dreptul de deducere al beneficiarilor. Citește articolul
În conformitate cu art. 294 alin. (1) din Codul fiscal, exporturile și operațiunile similare sunt scutite de TVA, inclusiv livrările de bunuri transportate în afara Uniunii Europene, prestările de servicii legate de exportul și importul de bunuri, transportul internațional de persoane, precum și livrările și serviciile destinate misiunilor diplomatice și organismelor internaționale. Iată ce trebuie știut pe acest subiect. Citește articolul
Decizia Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE), de la începutul lunii octombrie, în cauza UP CAFFE d.o.o (C-171/23), aduce clarificări cu privire la aplicarea principiului interzicerii abuzului de drept în materie de TVA. Citește articolul
O extindere a regimului de scutire de TVA pentru întreprinderile mici, începând cu prima zi din 2025, este în pregătire la nivelul autorităților fiscale și, teoretic, urmează să fie stabilită până la finalul anului curent. Citește articolul
O prevedere referitoare la TVA din normele Codului fiscal este contrară legislației UE, consideră reprezentanții Camerei Consultanților Fiscali (CCF), care au cerut Ministerului Finanțelor modificarea acesteia. Este vorba de o regulă folosită atât pentru a determina dacă anumite operațiuni accesorii nu se cuprind în calculul pro rata, cât și pentru a determina cifra de afaceri în funcție de care se aplică scutirea de regimul TVA-ului pentru firmele mici. Citește articolul