Mutarea dosarului fiscal al firmei, în contextul schimbării domiciliului fiscal, poate aduce uneori neplăceri majore în practică. De exemplu, din cauza întârzierilor sau erorilor din cadrul transferului de la un organ al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) la altul, se poate ajunge în situația în care se „pierde” codul de TVA. Consecințele pot fi foarte neplăcute, astfel că specialiștii recomandă verificarea periodică a stării dosarului fiscal. Citește articolul
Începând cu aprilie 2025, plafonul de scutire de TVA din România va fi de 395.000 lei, iar regimul de scutire de TVA va fi deschis pentru mai multe firme, așa cum reiese dintr-un proiect de OUG pus vineri în dezbatere la Ministerul Finanțelor. Măsurile erau așteptate încă de anul trecut, fiind vorba de o transpunere a unei directive europene, dar Guvernul a inițiat abia acum procesul modificării Codului fiscal. Citește articolul
O impunere suplimentară de TVA și impozit pe venit a fost făcută la un avocat care nu și-a declarat toate onorariile pe care le-a încasat, conform raportului Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) despre controalele terminate în septembrie 2024. Citește articolul
Două dintre subiectele de interes de pe agenda controalelor Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) sunt gestiunea stocurilor și stornarea facturilor, atenționează specialiștii. Dacă firmele au neajunsuri la documentația-suport, inspectorii fiscali nu se feresc să facă impuneri suplimentare. Citește articolul
Codul fiscal permite, în anumite condiții, deductibilitatea cheltuielilor auto ale contribuabililor, însă documentația-suport este esențială pentru aplicarea facilităților, subliniază specialiștii. Practica din controalele recente ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) ne arată că sunt multe situații în care deductibilitatea se pierde fix din cauza documentației, astfel că sunt impuse sume suplimentare pentru impozit pe profit și TVA. Citește articolul
În condițiile în care un contribuabil și-a schimbat modelul de business pentru a elimina riscul de a i se stabili, la controalele fiscale, un sediu fix sau permanent în România, acesta nu rămâne în siguranță. Mai exact, au existat situații în practică în care inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) au făcut impuneri bazându-se fix pe riscul din trecut. Citește articolul
Sistemul e-TVA urmează să devină complet funcțional și obligatoriu, pentru majoritatea contribuabililor, din iulie 2025. Însă, între timp, acesta încă se află în calibrări, motiv pentru care reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) spun că feedback-ul venit din partea contribuabililor este luat mai departe în calcul. Citește articolul
Recent, Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) a luat o decizie (definitivă) de referință prin care a stabilit că Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) trebuie să restituie 12 milioane de euro unei companii din domeniul farmaceutic, reprezentând TVA-ul aferent taxei clawback, conform unui comuncat de presă remis redacției noastre. Vorbim de prima decizie de acest gen din România, aceasta având potențialul de a influența semnificativ întregul domeniu farmaceutic, mai ales pentru că restituirea s-a decis pentru o perioadă ce depășește perioada de prescripție de cinci ani. Citește articolul
În ipoteza în care furnizorul transmite o factură, prin sistemul e-Factura, dincolo de termenul-limită de cinci zile calendaristice, cumpărătorul își păstrează dreptul de a cere ulterior deducerea TVA-ului (în limita termenului de prescripție, desigur), atenționează fiscaliștii. Cu alte cuvinte, acel termen de cinci zile pentru transmiterea e-facturilor în sistem n-are nicio legătură cu dreptul deducerii TVA-ului. Citește articolul
În contextul trecerii la obligativitatea de a transmite în e-Factura facturile emise către persoanele fizice, specialiștii subliniază că NU vorbim de o obligație de a emite automat facturi pentru toate tranzacțiile în relația B2C. Astfel, psihologii și alți profesioniști, care emit de obicei doar chitanțe pentru clienții lor, scapă de emiterea facturilor. Citește articolul