avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 733 soluții astăzi
Acasă Subiect: TVA
Subiect: TVA
ACCES PREMIUM
Mutarea domiciliului fiscal

Codul de TVA al firmei se poate „pierde” în timpul mutării dosarului fiscal: Sunt necesare verificări periodice pentru a evita problema

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
13 Martie 2025 | 419 | Timp de citire: 3 min.

Mutarea dosarului fiscal al firmei, în contextul schimbării domiciliului fiscal, poate aduce uneori neplăceri majore în practică. De exemplu, din cauza întârzierilor sau erorilor din cadrul transferului de la un organ al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) la altul, se poate ajunge în situația în care se „pierde” codul de TVA. Consecințele pot fi foarte neplăcute, astfel că specialiștii recomandă verificarea periodică a stării dosarului fiscal. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Proiect de OUG: Din aprilie, plafonul de scutire de TVA crește la 395.000 lei. Regimul de scutire, deschis pentru mai multe firme

Alexandru Boiciuc în Taxe și impozite
Redactor-șef, avocatnet.ro
7 Martie 2025 | 5651 | Timp de citire: 3 min.

Începând cu aprilie 2025, plafonul de scutire de TVA din România va fi de 395.000 lei, iar regimul de scutire de TVA va fi deschis pentru mai multe firme, așa cum reiese dintr-un proiect de OUG pus vineri în dezbatere la Ministerul Finanțelor. Măsurile erau așteptate încă de anul trecut, fiind vorba de o transpunere a unei directive europene, dar Guvernul a inițiat abia acum procesul modificării Codului fiscal. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Speță din controalele fiscale

Un avocat a primit o impunere suplimentară de TVA și impozit pe venit pentru onorarii nedeclarate la ANAF

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
27 Februarie 2025 | 1379 | Timp de citire: 1 min.

O impunere suplimentară de TVA și impozit pe venit a fost făcută la un avocat care nu și-a declarat toate onorariile pe care le-a încasat, conform raportului Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) despre controalele terminate în septembrie 2024. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Gestiunea stocurilor și stornarea facturilor, două subiecte de interes la controalele ANAF: Pot apărea probleme din cauza documentației-suport

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
26 Februarie 2025 | 10066 | Timp de citire: 1 min.

Două dintre subiectele de interes de pe agenda controalelor Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) sunt gestiunea stocurilor și stornarea facturilor, atenționează specialiștii. Dacă firmele au neajunsuri la documentația-suport, inspectorii fiscali nu se feresc să facă impuneri suplimentare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cheltuielile auto: Documentația-suport e esențială pentru a accesa deductibilitatea lor. Multe firme au pierdut facilitatea la controalele ANAF

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
21 Februarie 2025 | 4392 | Timp de citire: 3 min.

Codul fiscal permite, în anumite condiții, deductibilitatea cheltuielilor auto ale contribuabililor, însă documentația-suport este esențială pentru aplicarea facilităților, subliniază specialiștii. Practica din controalele recente ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) ne arată că sunt multe situații în care deductibilitatea se pierde fix din cauza documentației, astfel că sunt impuse sume suplimentare pentru impozit pe profit și TVA. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Controale ANAF: Riscul de sediu fix sau permanent rămâne chiar dacă firma și-a schimbat între timp modelul de business, atenționează avocații

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
18 Februarie 2025 | 14639 | Timp de citire: 1 min.

În condițiile în care un contribuabil și-a schimbat modelul de business pentru a elimina riscul de a i se stabili, la controalele fiscale, un sediu fix sau permanent în România, acesta nu rămâne în siguranță. Mai exact, au existat situații în practică în care inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) au făcut impuneri bazându-se fix pe riscul din trecut. Citește articolul

ACCES PREMIUM

e-TVA: Contribuabilii pot trimite feedback în continuare, pentru că ANAF ține cont de el

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
18 Februarie 2025 | 435 | Timp de citire: 2 min.

Sistemul e-TVA urmează să devină complet funcțional și obligatoriu, pentru majoritatea contribuabililor, din iulie 2025. Însă, între timp, acesta încă se află în calibrări, motiv pentru care reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) spun că feedback-ul venit din partea contribuabililor este luat mai departe în calcul. Citește articolul

ACCES PREMIUM

O firmă din domeniul farma a obținut la ICCJ restituirea TVA-ului aferent taxei clawback. Rambursarea acoperă șapte ani, depășind perioada standard de prescripție

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
13 Februarie 2025 | 1 | 1308 | Timp de citire: 2 min.

Recent, Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) a luat o decizie (definitivă) de referință prin care a stabilit că Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) trebuie să restituie 12 milioane de euro unei companii din domeniul farmaceutic, reprezentând TVA-ul aferent taxei clawback, conform unui comuncat de presă remis redacției noastre. Vorbim de prima decizie de acest gen din România, aceasta având potențialul de a influența semnificativ întregul domeniu farmaceutic, mai ales pentru că restituirea s-a decis pentru o perioadă ce depășește perioada de prescripție de cinci ani. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Nelămuriri fiscale actuale

Dreptul deducerii TVA-ului poate fi accesat ulterior, chiar dacă e-factura vine după termenul-limită de cinci zile calendaristice

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
13 Februarie 2025 | 2382 | Timp de citire: 2 min.

În ipoteza în care furnizorul transmite o factură, prin sistemul e-Factura, dincolo de termenul-limită de cinci zile calendaristice, cumpărătorul își păstrează dreptul de a cere ulterior deducerea TVA-ului (în limita termenului de prescripție, desigur), atenționează fiscaliștii. Cu alte cuvinte, acel termen de cinci zile pentru transmiterea e-facturilor în sistem n-are nicio legătură cu dreptul deducerii TVA-ului. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Nelămuriri fiscale actuale

e-Factura B2C: Psihologii și alți profesioniști NU sunt obligați să emită facturi pentru încasările de la persoanele fizice

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
12 Februarie 2025 | 4 | 17241 | Timp de citire: 2 min.

În contextul trecerii la obligativitatea de a transmite în e-Factura facturile emise către persoanele fizice, specialiștii subliniază că NU vorbim de o obligație de a emite automat facturi pentru toate tranzacțiile în relația B2C. Astfel, psihologii și alți profesioniști, care emit de obicei doar chitanțe pentru clienții lor, scapă de emiterea facturilor. Citește articolul