Rămâi informat cu avocatnet.ro, acum și pe Google News. Click aici și apasă pe urmărește-ne (follow sau steluță)!
În contextul financiar dificil din prezent, companiile pot lua în calcul inclusiv restructurarea afacerilor pe care le derulează. Asta poate să însemne atât fuziuni și divizări, cât și simple transferuri de activități. Fiecare operațiune vine cu avantaje și dezavantaje, însă firmele trebuie să fie atente și la potențialele riscuri fiscale. Citește articolul
Din cauză că legislația este neclară în momentul de față, companiile care fac plăți multiple de dividende în numerar, pentru a evita limita zilnică de doar 10.000 de lei, riscă să fie amendate de autorități. Practic, dacă la persoana fizică trebuie să ajungă o sumă de peste 10.000 de lei, firma ar trebui să achite în numerar maximum 10.000 de lei, iar restul să fie plătit prin bancă. În caz contrar, se poate considera că e vorba de plăți fragmentate ce țin, de fapt, de o singură tranzacție, scopul fiind evitarea plăților prin bancă. Această interpretare reiese din practica Fiscului, ce a fost confirmată în instanță în 2021. Citește articolul
În contextul financiar dificil din prezent, companiile pot lua în calcul inclusiv restructurarea afacerilor pe care le derulează. Însă, chiar dacă fuziunea și divizarea sunt principalele operațiuni folosite în practică, specialiștii de la NOA atrag atenția asupra unei alternative mai simple - transferul de activitate. Citește articolul
În contextul mai larg al crizelor mondiale din anii recenți, dar și în contextul național al schimbărilor majore privind impozitarea afacerilor începând din 2023, companiile pot avea în vedere, în viitorul apropiat, inclusiv ideea de restructurare. Adică fie o operațiune de fuziune, fie o operațiune de divizare. Citește articolul
În contextul crizei coronavirusului, al crizei energetice și al modificărilor fiscale stabilite pentru anul 2023, companiile care se confruntă cu dificultăți pot lua în calcul inclusiv o restructurare a afacerilor - fuziuni sau divizări, de exemplu. Totuși, societățile trebuie să analizeze operațiunile respective cu mare atenție, pentru că există și aici un risc de recalificări, în eventualitatea unui control al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
Se spune că doar două lucruri sunt sigure în viața oricărui pământean și unul dintre ele îl reprezintă taxele. Se mai spune că problema conformării fiscale este la fel de veche precum taxele în sine. Și dacă ar fi, în final, să relaționăm cu exemplul privind educarea copiilor noștri asupra a ceea ce reprezintă taxele, prin a le mânca 45% din înghețată, atunci putem susține că și educația fiscală, chiar de la o vârstă fragedă, este importantă. Citește articolul
Al treilea trimestru din 2022 s-a încheiat, ceea ce înseamnă că firmele care au înregistrat profit în perioada ianuarie - septembrie, dar și în anii anteriori, pot începe demersurile necesare împărțirii dividendelor interimare. Practic, asta este ultima șansă pentru a evita temporar majorarea taxelor datorate pentru veniturile din dividende, ce se va aplica din 2023. Citește articolul
Un proiect de lege prin care se propuneau obligații noi pentru afaceri a fost schimbat radical la Senat, după reacțiile negative apărute în spațiul public, acestea fiind eliminate din document. Așa-numitul Catalog al firmelor, în care acum se înscriu opțional doar societățile, urma să devină obligatoriu atât pentru companii, cât și pentru PFA-uri și întreprinderile individuale și familiale (II și IF). Aceste entități urmau să achite anual „taxe” către Camera de Comerţ şi Industrie a României (CCIR). Totodată, societățile urmau să aibă o obligație suplimentară - reprezentantul legal să obțină un certificat special de la autorități. Citește articolul
De la finalul lunii noiembrie 2022, trecerea beneficiarilor reali în actul constitutiv al firmelor nou-înființate va deveni obligatorie, conform unei legi recent oficializate, această variantă fiind opțională în prezent. Automat, asta înseamnă că firmele nou-înființate vor scăpa de depunerea declarației inițiale de beneficiar real, însă specialiștii recomandă momentan bifarea ambelor obligații. Citește articolul
De la sfârșitul lunii noiembrie 2022, vor exista trei situații în care desființarea unei societăți va putea fi făcută direct prin intermediul noului personal specializat de la Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) - registratorii. Cu toate acestea, încheierile registratorilor prin care se constată îndeplinirea condițiilor de dizolvare vor putea fi contestate în instanță înainte de a deveni executorii. Citește articolul