Rămâi informat cu avocatnet.ro, acum și pe Google News. Click aici și apasă pe urmărește-ne (follow sau steluță)!
Specialiștii spun că există două modalități atipice de reducere a capitalului social care permit scoaterea din societate a unei valori mai mari decât cea a capitalului social existent. Deși vorbim de două variante perfect legale, firmele trebuie să conștientizeze că asta poate însemna operarea temporară cu capitaluri negative, până ce situația este reglată. Din acest motiv, operațiunile sunt recomandate numai firmelor care au resurse adecvate. Ne referim, practic, la alternative neobișnuite la clasica distribuire de dividende. Citește articolul
Într-o hotărâre dată pe final de 2022, CJUE invalida accesul nelimitat al publicului la datele beneficiarilor reali, subliniind astfel tensiunea între dezideratul protecției datelor și cel al prevenirii infracțiunilor financiare în Uniunea Europeană (UE) și arătând necesitatea unei abordări echilibrate. CJUE a concluzionat că accesul nelimitat al publicului la toate datele beneficiarilor reali constituie o încălcare a vieții private și a protecției datelor, deoarece expune detaliile financiare și personale ale beneficiarilor reali la un număr nelimitat de persoane, ceea ce poate duce la utilizarea abuzivă a informațiilor. Deși accesul la registrele de beneficiari reali este considerat un instrument pentru creșterea transparenței în UE, CJUE a sugerat că obiectivele de transparență pot fi atinse și prin limitarea accesului pe baza interesului legitim. Decizia din 2022 deschide însă întrebări importante despre necesitatea și scopul publicării unor date personale extinse în documente oficiale și despre echilibrul dintre publicitatea legală necesară și protecția vieții private. De pildă, ne întrebăm de ce e necesară publicarea atâtor date personale ale asociaților firmelor din România în Monitorul Oficial. Citește articolul
Casele de schimb pentru criptomonede și furnizorii de portofele digitale pentru criptomonede, indiferent că sunt din România sau din alte state membre UE, vor avea nevoie de aprobarea Ministerului Finanțelor (MF) pentru a activa în România. Măsura este trecută într-un proiect de hotărâre inițiat de MF acum aproape un an și care a fost republicat recent în dezbatere cu unele modificări. Față de forma inițială, se prevede că aceste entități vor trebui să aibă și o asigurare în valoare de cel puțin 300.000 euro. Citește articolul
Întreprinderi legate pot fi considerate, conform legislației, inclusiv persoanele fizice autorizate (PFA), întreprinderile individuale (II), ONG-urile cu activitate economică sau cabinetele individuale. Astfel, pentru a vedea ce venituri trebuie cumulate pentru a verifica, din 2024, plafonul de 500.000 euro de la impozit micro, trebuie luate în calcul și alte entități în afară de societăți. Însă aici există și unele neclarități semnalate de Camera Consultanților Fiscali (CCF). Citește articolul
Firmele care au optat în 2023 pentru distribuirea de dividende interimare trebuie să facă o regularizare, în 2024, după aprobarea situațiilor financiare anuale. În acest context, pot fi necesare și ajustări la impozitul aferent dividendelor - fie efectuarea unei plăți suplimentare, fie solicitarea unei restituiri parțiale. Citește articolul
Firmele care au distribuit dividende interimare în cursul anului 2023 trebuie să facă, la început de 2024, o regularizare, potrivit legislației specifice. În prezent, impozitul pe dividende este tot la cota de 8%, ce a fost stabilită la începutul anului trecut. Citește articolul
Distribuirea profitului unei societăți sub formă de dividende se poate face anual sau trimestrial, însă numai după aprobarea situațiilor financiare anuale ori trimestriale, conform legislației în vigoare. Astfel, la începutul anului 2024, firmele au două variante la dispoziție pentru a distribui dividende - una mai lentă și una mai rapidă. Citește articolul
În contextul apariției unor noutăți legislative recente privind datoriile fiscale ale firmelor aflate în pragul desființării, explicăm astăzi ce este de știut pe acest subiect. Citește articolul
Până recent, opțiunile de reorganizare din România nu includeau divizările transfrontaliere. Societățile erau nevoite să treacă prin tranzacții care aveau ca obiect vânzarea unei părți din afaceri („business transfers”) sau a unor active („asset transfers”), ceea ce punea presiune suplimentară pe cash-flow, existența unui preț fiind esențială în aceste cazuri. Mai mult decât atât, societățile implicate suportau și eventualul impact fiscal care decurgea din astfel de operațiuni, deloc de neglijat în cele mai multe cazuri. Faptul că de cele mai multe ori aceste operațiuni erau între societăți din cadrul aceluiași grup necesita o atenție deosebită din perspectiva prețurilor de transfer. Citește articolul
Legea societăților urmează să fie modificată, în 11 noiembrie 2023, în așa fel încât desființarea firmelor la cererea Oficiului Național al Registrului Comerțului (ONRC) să fie amântă până ce Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) recuperează datoriile de la acestea. Măsura este prevăzută în legea cu reforma fiscală asumată de Guvern în Parlament. Citește articolul