Un proiect de lege prin care se propuneau obligații noi pentru afaceri a fost schimbat radical la Senat, după reacțiile negative apărute în spațiul public, acestea fiind eliminate din document. Așa-numitul Catalog al firmelor, în care acum se înscriu opțional doar societățile, urma să devină obligatoriu atât pentru companii, cât și pentru PFA-uri și întreprinderile individuale și familiale (II și IF). Aceste entități urmau să achite anual „taxe” către Camera de Comerţ şi Industrie a României (CCIR). Totodată, societățile urmau să aibă o obligație suplimentară - reprezentantul legal să obțină un certificat special de la autorități. Citește articolul
De la finalul lunii noiembrie 2022, trecerea beneficiarilor reali în actul constitutiv al firmelor nou-înființate va deveni obligatorie, conform unei legi recent oficializate, această variantă fiind opțională în prezent. Automat, asta înseamnă că firmele nou-înființate vor scăpa de depunerea declarației inițiale de beneficiar real, însă specialiștii recomandă momentan bifarea ambelor obligații. Citește articolul
De la sfârșitul lunii noiembrie 2022, vor exista trei situații în care desființarea unei societăți va putea fi făcută direct prin intermediul noului personal specializat de la Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) - registratorii. Cu toate acestea, încheierile registratorilor prin care se constată îndeplinirea condițiilor de dizolvare vor putea fi contestate în instanță înainte de a deveni executorii. Citește articolul
Câteva dintre situațiile în care societățile riscă acum desființarea, la cererea oricărei persoane sau a Oficiului Național al Registrului Comerțului (ONRC), o să dispară din Legea societăților spre finalul lunii noiembrie 2022. Conform noii Legi a ONRC, nedepunerea situațiilor financiare anuale, a raportărilor contabile sau a declarației de inactivitate nu vor mai reprezenta motive de dizolvare a firmelor. Citește articolul
Programul Femeia manager a fost regândit pentru a deveni mai atractiv pentru antreprenoare. Mai precis, dacă în anii trecuți se dădeau bani pentru participarea la conferințe și workshop-uri, în 2022 se dau până la 200.000 de lei pentru dezvoltarea afacerilor proprii. Citește articolul
În contextul în care înscrierile în programul Femeia manager au început joi, este important de clarificat ce fel de întreprinderi mici și mijlocii (IMM) sunt eligibile pentru a cere finanțarea de până la 200.000 de lei. Citește articolul
Recent, administratorii și directorii societăților au primit noi obligații pe care trebuie să le respecte, în caz de dificultate financiară, pentru a evita intrarea în insolvență. Deși nu există sancțiuni exprese pentru încălcarea acestora, tragerea la răspundere este posibilă prin mecanismul răspunderii solidare. Citește articolul
Creșterea nevoii de finanțare a companiilor a fost principalul motor al creditării din S1 al anului, marile bănci prezente pe piața locală reușind să marcheze profituri în creștere. Avansul este datorat în mare măsură programelor guvernamentale de garantare a împrumuturilor, susțin băncile, în vreme ce rapoartele oficiale sugerează o pondere redusă a creditelor pentru investiții. Citește articolul
Nici telemunca, nici munca la domiciliu nu pot fi rezumate doar la ideea de „angajatul lucrează de acasă” - ambele, dar în special cea dintâi, înseamnă ceva mai mult de atât. Astfel că, în niciun caz, simpla specificație din contractul cu salariatul că locul muncii e la domiciliu nu este suficientă și nu întrunește cerințele Codului muncii ori ale Legii telemuncii. Citește articolul
Specialiștii recomandă societăților să distribuie și să achite dividendele disponibile, dacă pot, până la finalul anului 2022, pentru a evita taxele majorate care se vor aplica din 2023 acestui tip de venit, conform OG 16/2022. Însă companiile care au credite la bănci ar putea avea dificultăți dacă vor să scoată bani din firmă în următoarele luni. Citește articolul