avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 842 soluții astăzi

Rămâi informat cu avocatnet.ro, acum și pe Google News. Click aici și apasă pe urmărește-ne (follow sau steluță)!

Acasă Act normativ: LEGE nr 31 / 1990

Act normativ: LEGE nr 31 / 1990

ACCES GRATUIT

Bursa în vreme de război: Tensiunea din Energie și generozitatea la dividende țin lucrurile pe linia de plutire

CursDeGuvernare.ro în Știri & Revista presei
14 Aprilie 2022 | 502 | Timp de citire: 1 min.

La opt săptămâni de la declanșarea războiului din Ucraina, evoluția acțiunilor companiilor cotate la Bursa de Valori București (BVB) desparte câștigătoarele de perdante, după două caracteristici principale: au fost mai puternice argumentele locale, precum generozitatea în dividende, și companiile energetice au recuperat din pierderile anterioare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Interviu Compania vrea să-și sprijine financiar angajatul printr-un împrumut. Cum ar trebui să facă asta și în ce condiții și-ar recupera banii

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
12 Aprilie 2022 | 10391 | Timp de citire: 2 min.

Compania dorește să-și ajute angajatul care are o nevoie urgentă, temporară de un împrumut. Angajatorul are, practic, și banii, și voința, dar nu știe sigur dacă legea îi permite să facă asta și, dacă da, cum ar trebui să o facă, precum și dacă se poate folosi de mecanismul reținerilor salariale și cum își va recupera banii dacă angajatul nu mai vrea să dea banii înapoi. Totodată, angajatorul se gândește că, poate, dacă vorbim de o sumă ceva mai mare și pentru care recuperarea s-ar face pe o perioadă mai lungă de timp, angajatul respectiv s-ar putea să nu mai rămână în firmă atâta timp - cum va recupera banii după ce el nu mai e acolo? La toate aceste întrebări, unul dintre specialiștii Accace România ne-a oferit câteva lămuriri, dar și un sfat extrem de util pentru ca astfel de practici să nu fie reconsiderate de inspectori: Citește articolul

ACCES PREMIUM

Poate un SRL să nu aibă administrator?

R&R Partners în Aspecte juridice
12 Aprilie 2022 | 1 | 7514 | Timp de citire: 4 min.

Administratorul unei societăți este persoana care se ocupă de gestiunea afacerilor societății. Astfel, deține funcția executivă în societate, având îndatorirea ca societatea să prospere prin ducerea la îndeplinire a voinței asociaților. De aceea, administratorul este indispensabil bunului mers al societăților comerciale, acesta având nu doar atribuții de gestiune internă, ci și de reprezentare a societății în raporturile cu terții. Însă nu de puține ori se poate întâmpla ca administratorul să nu își îndeplinească atribuțiile pentru care a fost desemnat la standardele impuse de către asociații care l-au numit și de aici apare problema revocării acestuia. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Campanie ANAF privind veniturile ne/subdeclarate. Vizate sunt cele din închirieri, meditații și servicii de înfrumusețare

Simona Voiculescu în PFA & Profesii liberale
Director Editorial, avocatnet.ro
12 Aprilie 2022 | 2 | 6174 | Timp de citire: 3 min.

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a anunțat luni că urmează să deruleze trei proiecte-pilot privind stimularea conformării voluntare, dedicate persoanelor fizice, care se vor concentra pe educarea și informarea contribuabililor despre obligațiile fiscale care le revin atunci când obțin venituri din meditații, din chirii și din prestarea unor activități de înfrumusețare și întreținere corporală. Cu alte cuvinte, Fiscul vrea „să popularizeze” regulile fiscale pe care trebuie să le respecte cei ce obțin astfel de venituri și care până acum nu le-au declarat la stat - și a stabilit și unde va începe aceste campanii. Pentru categoriile de persoane vizate de campanie, din zonele alese, Fiscul va trimite în perioada următoare informări cu privire la obligația de declarare a veniturilor.  Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Firmele nu vor fi obligate să-și consulte salariații la luarea deciziilor. Proiectul cu măsura, respins definitiv

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
24 Martie 2022 | 2 | 7430 | Timp de citire: 3 min.

Un proiect de lege care prevedea introducerea obligației ca firmele să se consulte mai mult cu proprii salariați pe chestiuni ce țin de mersul afacerii a fost respins miercuri de deputați, în calitate de for decizional, ceea ce înseamnă că acesta nu se va aplica. Mai extinsă sau nu, în funcție de cât de mulți angajați are firma, obligația generală de informare presupune și actualmente prezența obligatorie a reprezentanților angajaților la ședințele conducerii firmei unde se decid aspecte care i-ar putea afecta pe angajați, însă inițiatorii proiectului de lege doreau să invalideze deciziile luate fără participarea reprezentanților salariaților, fiind urmărită inclusiv modificarea Legii societăților. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Dezvoltare regională: Noul ghid al solicitantului pentru ajutorul de stat pentru crearea de noi locuri de muncă a fost publicat

Simona Voiculescu în Finanțări
Director Editorial, avocatnet.ro
15 Martie 2022 | 7080 | Timp de citire: 2 min.

Schema de ajutor de stat pentru sprijinirea investițiilor care promovează dezvoltarea regională prin crearea de locuri de muncă a fost modificată ultima oară în 2020 de Guvern, iar la finele lui 2020 Ministerul Finanțelor anunța startul înscrierilor pe noile condiții din program (se modificase minimul de locuri de muncă ce trebuie create, au fost eliminate unele cerințe la solicitarea ajutorului și, cel mai important, a fost prelungită perioada de acordare a banilor cu încă trei ani). Luni a apărut în Monitorul Oficial noul ghid al solicitantului, care-l înlocuiește pe cel vechi, de la data publicării. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Regulile propuse anul trecut pentru luarea deciziilor în societăți și pentru ținerea online a adunărilor asociaților, respinse definitiv

Dragoș Niculescu în Aspecte juridice
Redactor coordonator, avocatnet.ro
2 Martie 2022 | 1 | 4559 | Timp de citire: 1 min.

Anul trecut, la Parlament a fost înregistrată o propunere ce viza modificarea Legii societăților, în sensul introducerii unor noi reguli privind adoptarea hotărârilor în firme, dar și a posibilității de a organiza adunările asociaților online. Documentul a fost respins de ambele Camere parlamentare, astfel că marți și-a terminat parcursul legislativ. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Dividende interimare: Cât de repede pot să scot bani dintr-o firmă nou-înființată?

avocatnet.ro în Ghidul antreprenorului
21 Februarie 2022 | 1 | 20674 | Timp de citire: 1 min.

O întrebare frecventă în rândul celor care abia-și deschid o afacere este cât de repede pot să scoată bani din firmă, adică să distribuie dividende. Dacă există profit de distribuit răspunsul este: destul de repede. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Dividende interimare: Procedura restituirii unei părți din impozit, după regularizarea anuală, a fost ajustată

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
18 Februarie 2022 | 4068 | Timp de citire: 2 min.

În contextul regularizării anuale privind dividendele interimare distribuite, procedura pe care firmele trebuie să o urmeze pentru a cere restituirea unei părți din impozitul achitat la stat a fost ajustată recent prin ordonanță. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cum procedăm la schimbarea administratorilor unui SRL în lipsă

R&R Partners în Aspecte juridice
16 Februarie 2022 | 3744 | Timp de citire: 3 min.

În cadrul funcționării unei societăți, raporturile dintre administrator și firmă sunt raporturi de mandat. Acest lucru îi diferențiază de angajații societății, care lucrează cu contract individual de muncă, primesc un salariu și se supun legislației muncii. Și îi diferențiază inclusiv de asociații neadministratori din cadrul unui SRL, care pot lua decizii în cadrul Adunării Generale, dar nu pot reprezenta societatea în mod direct (semnare de contracte în numele societății, deschidere de cont bancar etc.). Citește articolul