Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Luna mai 2022 vine cu mai multe termene importante pentru companii și PFA-uri. Pe lângă faptul că avem pe listă termenul declarației unice, mai sunt de reținut și chestiuni precum schimbarea tratamentului fiscal al diurnelor, depunerea situațiilor financiare pe anul 2021 sau anumite finanțari pentru care se încheie perioada de depunere a solicitărilor. Citește articolul
Tratamentul fiscal al diurnelor acordate de angajatori salariaților se modifică începând cu veniturile aferente lunii mai 2022, așa cum s-a stabilit recent printr-o lege nouă. Asta înseamnă că efectele se văd prima oară abia la depunerea declarației 112 în luna iunie 2022, din moment ce prin acest formular se raportează taxele salariale. Diurnele sunt scutite de taxe salariale, dacă se acordă în anumite condiții. Citește articolul
Apariția recentă a două acte normative importante pentru contribuabili aduce cu ea necesitatea emiterii a trei seturi de norme procedurale, pe care autoritățile fiscale trebuie să le dea în cursul lunii mai 2022. Două dintre ele au legătură cu amnistia fiscală pentru diurnele recalificate de Fisc, în timp ce una are legătură cu sistemul e-Transport. Citește articolul
Ultimele luni ne-au oferit prilejul să discutăm despre importante noutăți în materia indemnizațiilor de deplasare: o dată, februarie a adus pentru transportatori transpunerea unor reguli europene care au vizat, printre altele, inclusiv remunerațiile ce trebuie acordate șoferilor, iar, în al doilea rând, în aprilie a venit Legea 72 care a adus nu doar o multă așteptată amnistie fiscală în materia unor diurne reîncadrate ca venituri salariale în ultimii cinci ani, dar și o uniformizare și o ajustare a tratamentului fiscal aplicabil indemnizațiilor de deplasare. Iată sumarul discuțiilor recente pe tema acestor sume acordate salariaților aflați în deplasare, intern sau extern. Citește articolul
În cazul salariaților în deplasare în afara granițelor se pune problema acoperirii mai multor tipuri de cheltuieli, iar unele dintre ele sunt cele privind masa. Cum considerăm cheltuielile cu masa ale salariatului detașat din punct de vedere a includerii în sumele de natură salarială? Citește articolul
Sumele ce se pot acorda salariaților, ca diurne netaxabile, trebuie calculate, începând din mai 2022, în funcție de două plafoane diferite, față de unul singur, cum se făcea până acum. Astfel, în afară de nivelul stabilit de Guvern pentru diurnele din sistemul public, angajatorii trebuie să aibă în vedere, în funcție de situația fiecărui salariat, și de o limită de trei salarii brute. Citește articolul
În ce măsură o firmă de transport transfrontalier ar trebui să diferențieze între șoferii care se întorc în aceeași zi (chiar în aceleași 12 ore) pe teritoriul României și cei care sunt plecați mai mult de o zi? Cu ocazia unui webinar recent organizat de avocatnet.ro pe tema detașărilor transfrontaliere, s-a pus problema dacă putem vorbi de detașări și de acordarea indemnizației corespunzătoare în cazul deplasărilor scurte, iar specialiștii au explicat că legislația nu după durata deplasării face distincții între ce reprezintă detașare și ce, nu. Citește articolul
Indemnizațiile sau diurnele acordate angajaților aflați într-o detașare internațională vor putea fi reîncadrate de către echipele de inspecție fiscale doar pe baza constatărilor și confirmărilor Inspecției Muncii în legătură cu natura acestora, potrivit legislației specifice de muncă. Citește articolul
Inspectorii fiscali vor să vadă, atunci când vin în control la firmele de transport unde se fac și deplasări transfrontaliere mai multe documente care să ateste delegarea, detașarea sau altă situație de mobilitate a angajaților, iar unul dintre documentele cerute este ordinul de deplasare special pentru transporturi internaționale. Citește articolul
Deplasările transfrontaliere pe care le fac conducătorii auto angajați ai firmelor de transport din România nu sunt întotdeauna încadrabile ca detașări. Esențialul, pentru cei care se ocupă de salarizare în cazul acestor angajați, e să analizeze foarte bine situațiile, de la caz la caz, pentru a putea face încadrarea corectă: este sau nu detașare? Și dacă nu e detașare, ce altceva? La aceste întrebări, printre altele, au încercat să ofere lămuriri Mihai Anghel, avocat asociat TZA, și Andreea Florian, tax senior manager TZA, în cel mai recent webinar organizat de avocatnet.ro pe tema diurnelor și detașărilor în transporturile rutiere transnaționale. Citește articolul