Atunci când sunt solicitări de poprire asupra veniturilor angajaților, cei care se ocupă de salarizare trebuie să fie foarte atenți la limitele în care se poate face poprirea: pe de o parte, să nu-l lase pe angajat fără întregul salariu pe luna în curs, iar, pe de altă parte, să ia în considerare că sunt anumite sume de bani pe care le dau angajaților și care nu pot fi poprite nicicum. Citește articolul
Deși procedura trebuia emisă până la final de mai, abia acum regăsim în dezbatere proiectul de ordin comun care va stabili cum anume vor putea fi recalificate situațiile de detașare (transfrontalieră) ori de delegare, ca urmare a controalelor făcute de autorități. Practic, fără confirmarea Inspecției Muncii că situația este sau nu una de deplasare și că nu vorbim, de fapt, de venituri salariale, Fiscul nu va putea proceda la recalificări. Citește articolul
Inclusiv cei care au apucat să achite sumele suplimentare, stabilite pentru diurnele reîncadrate în ultimii ani în venituri salariale taxabile, pot beneficia de noua amnistie fiscală dată recent. În acest sens, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a publicat azi în Monitorul Oficial un ordin cu regulile de urmat. De fapt, actul nu reprezintă altceva decât procedura de punere în aplicare a amnistiei, aceasta acoperind atât contribuabilii care și-au plătit datoriile rezultate din recalificări, cât și contribuabilii care n-au apucat să facă asta. Citește articolul
Așa cum s-a stabilit recent, angajatorii pot beneficia de o nouă amnistie fiscală pentru diurnele reîncadrate de Fisc, în ultimii ani, în venituri salariale taxabile. Totodată, amnistia poate fi accesată și de cei care deja au apucat să plătească sumele suplimentare stabilite de Fisc, inclusiv dacă au ajuns în faliment. Citește articolul
Companiile care acordă diurnă salariaților pot folosi în documentația internă chiar acest termen generic, practica nefiind una greșită, însă specialiștii recomandă folosirea termenului exact din legislație. De ce? Pentru a evita explicațiile suplimentare pe care le-ar putea cere un inspector mai strict venit în control. Citește articolul
Atunci când vine vorba de șoferii de transport rutier internațional, la ce categorie ar trebui încadrați aceștia? La detașarea transnațională, pentru care se acordă indemnizația de detașare transnațională, sau la categoria salariaților mobili, pentru care se acordă așa-zisa indemnizație de mobilitate? Citește articolul
Tratamentul fiscal al diurnelor acordate de angajatori salariaților se modifică începând cu veniturile aferente lunii mai 2022, așa cum s-a stabilit recent printr-o lege nouă. Asta înseamnă că efectele se văd prima oară abia la depunerea declarației 112 în luna iunie 2022, din moment ce prin acest formular se raportează taxele salariale. Diurnele sunt scutite de taxe salariale, dacă se acordă în anumite condiții. Citește articolul
Apariția recentă a două acte normative importante pentru contribuabili aduce cu ea necesitatea emiterii a trei seturi de norme procedurale, pe care autoritățile fiscale trebuie să le dea în cursul lunii mai 2022. Două dintre ele au legătură cu amnistia fiscală pentru diurnele recalificate de Fisc, în timp ce una are legătură cu sistemul e-Transport. Citește articolul
Ultimele luni ne-au oferit prilejul să discutăm despre importante noutăți în materia indemnizațiilor de deplasare: o dată, februarie a adus pentru transportatori transpunerea unor reguli europene care au vizat, printre altele, inclusiv remunerațiile ce trebuie acordate șoferilor, iar, în al doilea rând, în aprilie a venit Legea 72 care a adus nu doar o multă așteptată amnistie fiscală în materia unor diurne reîncadrate ca venituri salariale în ultimii cinci ani, dar și o uniformizare și o ajustare a tratamentului fiscal aplicabil indemnizațiilor de deplasare. Iată sumarul discuțiilor recente pe tema acestor sume acordate salariaților aflați în deplasare, intern sau extern. Citește articolul
În ce măsură recenta Lege nr. 72/2022, care a pus același regim fiscal pe toate cele trei tipuri de indemnizații de deplasare, va curma orice neînțelegeri ale inspectorilor asupra situației conducătorilor auto în transportul transfrontalier, rămâne de văzut, iar speranța specialiștilor în fiscalitate și dreptul muncii, acum că reglementarea din Legea 72 este încă „proaspătă” este că peste cinci ani nu ne vom trezi din nou în situația de a trebui să vedem o amnistie fiscală pentru a scăpa firmele de niște datorii uriașe impuse prin reconsiderarea unor sume de bani. Pentru că problema în cazul șoferilor s-a pus mereu de la aspectul locului de muncă (fix-mobil), ar trebui ca și organele de control, în special Inspecția Muncii, să nu se rezume pe viitor, când se uită la situațiile acestor angajați, doar la prevederile Codului muncii, ci și la reglementările specifice la nivel european. Citește articolul