Legislația de protecția consumatorului urmează să fie modificată, la final de mai, urmând să fie incluse referiri la piețele online și la obligațiile de informare pe care le vor avea administratorii acestor piețe în raport cu consumatorii - spre exemplu, să le spună, dinainte ca ei să contracteze ceva, de ce anumite oferte le-au apărut mai sus în ierarhie înaintea altora. Totodată, terții care își vând produsele pe aceste piețe online vor trebui să dea declarații față de cei care dețin piețele online prin care să sublinieze dacă sunt sau nu profesioniști. Citește articolul
Fapte precum prezentarea de recenzii false ori pe care comerciantul nu a depus niciun efort să le verifice înainte de a le folosi, lipsa de transparență cu privire la prioritizarea anumitor bunuri sau servicii în căutările internauților de pe platformele online și folosirea chiar a unor intermediari pentru a prezenta recenzii false ori neverificate vor fi amendate în curând prin Legea practicilor comerciale incorecte, ca urmare a unei ordonanțe recent publicate în Monitor. Citește articolul
Clauzele abuzive incluse în contracte şi alte nereguli comise de profesioniști în materia clauzelor abuzive vor fi sancţionate mult mai dur, potrivit unei ordonanțe care se va aplica din 28 mai 2022. Aceasta aduce mai multă protecție consumatorilor, iar asta înseamnă nu doar amenzi, ci și obligații suplimentare pentru profesioniștii care folosesc astfel de clauze. Tototdată, amenzile aplicate în baza Legii 193 nu vor mai putea fi plătite la jumătate în termenul de 15 zile. Citește articolul
Pentru a transpune, cu câteva luni întârziere, o directivă europeană, Guvernul a adoptat recent o ordonanță ce va modifica trei acte normative importante în materia protecției consumatorilor. Noua ordonanță, publicată vineri în Monitor și care se va aplica de la final de mai, va aduce amenzi mai mari pentru inserarea clauzelor abuzive în contracte, amenzi pentru comercianții ce se folosesc de recenzii false ori neverificate, precum și remedii pentru consumatori. Citește articolul
Un proiect de ordonanță a Guvernului ce va transpune spre final de mai o directivă europeană va obliga comercianții din România să respecte reguli stricte privind afișarea reducerilor de preț. Același proiect va oferi o definiție și pentru ce înseamnă vânzările în regim de outlet și care sunt obligațiile aferente în materia reducerilor prezentate. Citește articolul
„Wake me up when september ends”... sau Black Friday, adică, la români, întreaga lună noiembrie (dar am văzut Black Friday de primăvară, de vară și de iarnă, „Black Friday Se Întoarce” și „Black Friday la Black Friday”, așa că orice e posibil). Aș vrea să pot bifa, într-un formular unic, cu aplicabilitate generală, într-o organizare SF a lumii, că doresc să fiu exclusă din narativul acestui mare eveniment anual, care a prins în țara noastră un avânt extraordinar în ultimii ani. Dar probabil că singura modalitate ar fi să închid orice dispozitiv, uși și ferestre și să stau în casă timp de cel puțin o lună ca să scap de frenezia „marilor reduceri” - aici, ghilimelele sunt absolut necesare. Citește articolul
Reducerile de Black Friday seamănă destul de mult, dacă ne uităm în urmă câțiva ani: sunt comercianți care, deși atenționați an de an că procedează nu doar neconcurențial, dar și contrar normelor stabilite pentru protecția consumatorilor, continuă să prezinte reduceri care sunt înșelătoare pe platformele de achiziții online sau la raft. Recenta amendă aplicată de Protecția Consumatorului unui mare comerciant din România ne demonstrează un lucru: că e datoria noastră, de fapt, în calitate de consumatori, să fim atenți să nu fim înșelați de vânzător. Citește articolul
România trebuie să implementeze o directivă europeană ce va introduce sancțiuni de până la 4% din cifra de afaceri pentru anumite încălcări ale legislației consumatorului și să aplice legislația aferentă până în 2022. Aceste amenzi se vor aplica, obligatoriu, doar pentru acele încălcări ale dreptului consumatorului care afectează cel puțin trei state membre ale Uniunii Europene (UE), deci vorbim de încălcări pe scară largă de tipul celor făcute de bănci (de pildă, folosirea de clauze abuzive în contracte de credit) sau de companii auto (de exemplu, manipularea motoarelor pentru a arăta, în timpul testărilor, că emit mai puține emisii decât emit ele în realitate). Citește articolul