Vara aceasta și câteva asociații de proprietari au fost trase de mânecă de ANSPDCP în urma unor controale pentru că încălcau normele de protecția datelor. Printre chestiunile prezentate de Autoritate într-o dare de seamă a măsurilor luate în aceste ultime luni, regăsim în dreptul unei asociații și sublinierea unei probleme pe care s-ar putea să o aibă mai multe asociații: aceea de a cere locatarilor copii după diverse documente, în special după cele de identitate, în scopul completării cărții de imobil.
ANSPDCP spune că acest lucru încalcă normele de protecția datelor ("[asociația]" solicită proprietarilor date personale excesive și copii după diverse documente, în vederea completării cărţii de imobil, încălcându-se prevederile art. 5 alin. (1) lit. a) și c) din RGPD - GDPR - n.red.").
GDPR-ul impune tuturor celor ce prelucrează date să respecte câteva principii de bază, printre care și acestea două subliniate de ANSPDCP mai sus:
- datele trebuie să fie prelucrate în mod legal, echitabil și transparent față de persoana vizată;
- datele prelucrate sunt adecvate, relevante și limitate la ceea ce este necesar în raport cu scopurile în care sunt prelucrate (reducerea la minimum a datelor).
Cele două principii trebuie avute în vedere și de asociațiile de proprietari. Astfel că a le solicita celor care locuiesc în bloc anumite copii după documente și diverse informații (profesia, de exemplu, care în mod definitiv poate fi considerată chiar irelevantă într-un atare context) poate fi considerat excesiv pe legislația de protecția datelor.
În altă ordine de idei, a cere copii după un act de identitate înseamnă a prelucra datele din acel document, ceea ce, conform Legii nr. 190/2018, atrage în multe cazuri obligația de a numi un responsabil cu protecția datelor - or, asociația de proprietari s-ar putea să nu-și dorească acest lucru.
Sublinierile ANSPDCP pentru asociațiile de proprietari sunt mai multe însă de atât - le-am sintetizat în materialul de azi.
Comentarii articol (8)