Un polițist ce voia să aplice o sancțiune contravențională unei persoane i-a fotografiat, cu telefonul personal, actul de identitate și permisul de conducere, fără să aibă acordul acesteia, după cum apare în cel mai recent raport al Autorității Naționale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP). Autoritatea a sancționat inspectoratul județean de poliție în cadrul căruia activa polițistul ce a fotografiat documentele, deoarece a constatat că nu există reguli clare prin care să se interzică folosirea telefonului personal pentru fotografierea unor documente ce au legătură cu activitatea desfășurată. Citește articolul
Un angajator a fost amendat de Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) cu 2.000 de euro, printre altele, după ce a montat, fără cunoștința unui fost salariat, un sistem de monitorizare GPS pe autoturismul de serviciu folosit de acesta și a continuat să îi prelucreze datele chiar și după încetarea raporturilor de muncă. Citește articolul
În 2024, Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) a primit peste 5.300 de plângeri, sesizări și notificări privind incidente de securitate, în urma cărora a desfășurat aproape 500 de investigații și a aplicat amenzi de peste 1,85 milioane de lei. Cele mai multe reclamații au vizat încălcarea drepturilor persoanelor vizate, dezvăluirea datelor în spațiul public sau online și prelucrarea neautorizată a imaginilor prin sisteme de supraveghere video. Citește articolul
În forma actuală, sistemul „Pay or Okay” avantajează predominant marile platforme digitale și furnizorii de publicitate programatică, nu publicațiile online în sine. În realitate, editorii câștigă foarte puțin, iar beneficiul principal este menținerea unor rate extrem de mari de consimțământ artificial, ce permite companiilor din ecosistemul publicitar digital să continue să extragă valoare economică din datele personale ale utilizatorilor europeni. Citește articolul
Pe măsură ce viața noastră de zi cu zi se mută tot mai mult în mediul online, de la operațiuni bancare și cumpărături la comunicare, muncă și relația cu autoritățile, riscurile la care ne expunem în acest mediu cresc exponențial. Infractorii cibernetici dezvoltă metode din ce în ce mai sofisticate pentru a ne păcăli, profitând de neatenția, lipsa de informare sau vulnerabilitățile noastre. Pentru a afla cum ne putem feri de fraudele online și care este rolul autorităților în acest efort național de securizare a spațiului digital, am stat de vorbă cu Cezar Bărbuceanu, Expert Politici, Strategii și Cooperare în Securitate Cibernetică în cadrul Directoratului Național de Securitate Cibernetică (DNSC). Citește articolul
Printr-un comunicat de presă publicat azi, Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS) avertizează că persoane care se prezintă drept angajați ai caselor de asigurări contactează telefonic cetățenii solicitând informații personale și bancare, sub pretextul transmiterii unor sume de bani. CNAS subliniază că nici instituția, nici casele subordonate nu solicită niciodată asiguraților informații despre conturi bancare, PIN-uri sau parole personale, și recomandă verificarea legitimității oricăror astfel de solicitări direct la casa de asigurări de sănătate. Citește articolul
Salariații au dreptul să știe ce date și în ce scopuri sunt acestea prelucrate de angajator, iar când vine vorba de utilizarea sistemelor de supraveghere la locul de muncă aceștia își pot manifesta inclusiv opoziția și cere șteregerea datelor prelucrate, în anumite situații. Citește articolul
Luna mai 2025 a marcat nu doar maturizarea unuia dintre cele mai influente instrumente legislative ale Uniunii Europene, Regulamentul general privind protecția datelor (Regulamentul UE 2016/679 - GDPR), ci și debutul unui nou ciclu de reflecție instituțională asupra eficienței și proporționalității acestuia în raport cu mediul de afaceri. Sub semnul aniversării de șapte ani de la aplicarea efectivă a Regulamentului, Comisia Europeană a lansat un pachet de propuneri menite să reducă povara administrativă pentru operatori, păstrând în același timp exigențele de protecție a datelor cu caracter personal. Citește articolul
O agenție de turism a fost sancționată de Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) cu amenzi de peste 5.000 de euro și un avertisment, după ce a publicat pe Facebook, în contextul unei tombole pentru clienți, un tabel cu câștigătorii care conținea date personale precum numele, destinația aleasă și perioada sejurului. Citește articolul
Uniunea Națională a Barourilor din România (UNBR) a transmis recent un avertisment cu privire la o nouă metodă de înșelătorie care implică furtul identității avocaților în mediul digital. Folosind fotografii și prenume preluate de pe rețelele sociale, escrocii creează conturi false și solicită bani în mod fraudulos apropiaților avocatului vizat. Citește articolul