Actul de vânzare-cumpărare a unui mijloc de transport va putea fi încheiat și în formă electronică, nu numai în format fizic, tipărit, potrivit unei ordonanțe publicate marți în Monitorul Oficial și care se va aplica de vineri. Astfel, în curând, contractul de vânzare-cumpărare auto va putea fi încheiat în format electronic atât între persoane cu domiciliul fiscal în România, cât și între o persoană care stă aici și una ce are domiciliul stabilit în străinătate, cu condiția aplicării pe document a unei semnături electronice.
Newsletter avocatnet.ro: „Viitorul digital" și „10 de azi" Primești gratuit suplimentul de weekend despre impactul tehnologiei și cum să folosești AI, plus sinteza „10 de Azi" (L-V) cu cele mai importante știri și noutăți legislative. Rămâi informat, zi de zi și weekend de weekend!
La modul concret, OG nr. 8/2021, publicată marți în Monitorul Oficial nr. 832, prin care se aduc modificări Codului fiscal prevede că “[a]ctul de înstrăinare-dobândire a mijloacelor de transport se poate încheia și în formă electronică și semnat cu semnătură electronică în conformitate cu prevederile Legii nr. 455/2001 privind semnătura electronică (…)”.
Chiar dacă măsura intră în vigoare vineri, e puțin probabil ca încheierea contractelor de vânzare-cumpărare auto să disponibilă din acel moment, deoarece trebuie completat întreg cadrul legislativ, inclusiv prin apariția unor norme de aplicare.
Acesta se va putea încheia în format electronic indiferent dacă e vorba despre o tranzacție între două persoane cu domiciliul fiscal în țara noastră sau între o persoană rezidentă în România și una cu rezidență străină.
Apoi, ordonanța stabilește că actul electronic de vânzare-cumpărare auto va trebui comunicat online autorităților, pentru a se opera radierea, înregistrarea sau înmatricularea mijlocului de transport, atât de către persoana care va vinde, cât și de cea care va cumpăra sau de către persoana împuternicită, după caz.
După acești pași, agenția fiscală de care aparține cel ce vinde mijlocul de transport va trebui să-i transmită acestuia sau persoanei împuternicite un exemplar completat al contractului de vânzare-cumpărare auto încheiat în formă electronică și semnat electronic. Același lucru se va întâmpla și-n cazul celui care cumpără.
Dacă agenția Fiscului nu va avea semnătură electronică în conformitate cu prevederile Legii nr. 455/2001, documentul completat se va transmite scanat, cu mențiunea „Conform cu originalul”.
În esență, contractul electronic de vânzare-cumpărare auto se va folosi astfel:
un exemplar semnat electronic de ambele părți rămâne la persoana care înstrăinează vehiculul;
un exemplar semnat electronic de ambele părți rămâne la persoana care dobândește vehiculul;
un exemplar rămâne în arhiva organelor fiscale locale implicate;
un exemplar se depune la organul competent privind înmatricularea/ înregistrarea/ radierea mijloacelor de transport.
“În cazul unei hotărâri judecătorești care consfințește faptul că o persoană a pierdut dreptul de proprietate asupra mijlocului de transport, aceasta se poate depune la organul fiscal local în formă electronică sub formă scanată cu mențiunea letrică ”Conform cu originalul” și semnată electronic (…) de către contribuabil”, mai scrie în OG.
Prevederile OG 8/2021 se vor aplica începând cu data de 3 septembrie.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Conform legislației în vigoare, este strict interzisă copierea, reproducerea, redistribuirea, republicarea sau orice altă formă de reutilizare a acestui conținut, integral sau parțial, fără consimțământul scris al avocatnet.ro. Nerespectarea acestor prevederi poate atrage răspunderea civilă, contravențională sau penală.
Contextul digital actual creează provocări pentru specialiștii din toate departamentele companiei. Reglementările precum AI Act, DSA, GDPR, ePrivacy Regulation, Data Act generează întrebări dificile: Cum implementăm tehnologii AI respectând legislația? Ce riscuri de bias există? Cum asigurăm conformitatea proiectelor de digitalizare? Fiecare departament se confruntă cu provocări specifice, de la recrutare automatizată în HR până la fluxuri juridice digitalizate.
Cursul de management in era AI, susținut de Alin Popescu, fondator avocatnet.ro
și specialist cu peste 25 de ani de experiență în consultanță și antreprenoriat tehnologic, îți pune la dispoziție, lună de lună, un set de repere clare despre cum să navighezi între reglementări și să integrezi noile tehnologii în activitatea ta. Pornind de la studii de caz bazate pe tehnologii AI utilizate astăzi în companii, vei înțelege cum funcționează aceste soluții, care sunt implicațiile juridice ale utilizării lor și ce riscuri trebuie luate în considerare.
Comentarii articol (2)