avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 684 soluții astăzi
Acasă Act normativ: LEGE nr 455 / 2001

Act normativ: LEGE nr 455 / 2001

ACCES PREMIUM

De ce să folosești mediul de test al Reges-Online înainte să treci definitiv la acesta

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
18 Iunie 2025 | 2 | 7519 | Timp de citire: 3 min.

Mediul de test pentru Reges-Online oferă utilizatorilor posibilitatea de a se familiariza cu noul sistem înainte de tranziția oficială. Acest mediu permite crearea de conturi fictive, simularea fluxurilor de lucru și testarea funcționalităților fără riscul de a afecta date reale. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Reges-Online: Acces multiplu la registrul unui angajator și încetarea automată a delegării

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
10 Iunie 2025 | 6806 | Timp de citire: 3 min.

Noul sistem Reges-Online permite accesul multiplu la registrele angajatorilor și oferă un mecanism de încetare automată a delegării în anumite situații. Pot intra simultan în cadrul registrului chiar și zeci de persoane, atâta timp cât au primit drept de acces la registrul angajatorului, însă trebuie știut că în jurnalul de activități al angajatorului vor apărea toate acțiunile întreprinse de fiecare persoană cu drept de acces în parte. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Start-up Nation: Primele ore de înscriere la cursurile obligatorii de antreprenoriat s-au derulat cu unele probleme. Principalii pași de urmat în aplicația online

Marian Dumitrache în Finanțări
Consultant și Trainer Fonduri Europene,
15 Aprilie 2025 | 1793 | Timp de citire: 2 min.

Cea de-a patra ediție a programului Start-up Nation a debutat marți, la ora 10:00, cu înscrierea persoanelor fizice la cursurile de antreprenoriat. Deși s-a desfășurat în sistem online, prin intermediul unei platforme electronice nou-realizate, viitorii antreprenori au semnalat mai multe probleme în ceea ce privește desfășurarea procesului de înregistrare. În altă ordine de idei, în primele patru ore de la deschiderea aplicației s-au înscris peste 13.500 de persoane, fie individual, fie prin intermediul firmelor de consultanță. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Ce tipuri de extrase poți obține din Reges-Online și ce informații cuprind acestea

Simona Voiculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Director Editorial, avocatnet.ro
15 Aprilie 2025 | 1 | 4063 | Timp de citire: 3 min.

Accesul angajaților la Reges-Online oferă posibilitatea obținerii rapide a extraselor individuale și centralizatoare ale contractelor de muncă. Aceste documente, semnate electronic de Inspecția Muncii, se pot obține instant și permit verificarea corectitudinii informațiilor transmise de angajatori. Extrasele individuale detaliază aspecte esențiale ale contractului și istoricul modificărilor contractuale, în timp ce extrasele centralizatoare oferă o imagine de ansamblu asupra contractelor active și a celor încetate. Reges-Online facilitează și semnalarea eventualelor neconformități către angajatori. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Pentru ce probleme sau chestiuni administrative poți depune cereri online la ANPC

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
27 Februarie 2025 | 2165 | Timp de citire: 1 min.

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) și-a schimbat portalul online pentru depunerea de cereri, astfel încât acum este posibil să depui cereri digitale pentru mai multe acțiuni. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Proiect: Universitățile vor putea emite anumite acte de studii și în format digital

Cristina Iacob în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
10 Februarie 2025 | 771 | Timp de citire: 2 min.

Recent, Ministerul Educației a pus în dezbatere publică un proiect de ordin care reglementează gestionarea formularelor actelor de studii, a actelor de studii și a documentelor universitare emise de instituțiile de învățământ superior acreditate și cele autorizate provizoriu. Printre cele mai importante reglementări se numără digitalizarea întregului proces de gestionare a actelor de studii, precum și posibilitatea emiterii acestora în format electronic. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Regulamentul intern poate fi cheia pentru un mediu de muncă eficient și sigur. Cu toate astea, e adesea bifat ca simplă formalitate

Dan Năstase în Resurse umane
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
24 Ianuarie 2025 | 1076 | Timp de citire: 3 min.

Regulamentul intern nu este doar un „simplu” set de reguli și proceduri sau o obligație pe care, pentru a se proteja de amenzi, angajatorii trebuie să o bifeze formal, ci reprezintă chiar baza unei colaborări eficiente și armonioase în cadrul organizației. Dincolo de obligația angajatorului de a întocmi regulamentul intern, prevăzută explicit de Codul muncii, consultarea lucrătorilor este un alt aspect important în acest proces, iar în final angajatorul trebuie să se asigure că fiecare lucrător a intrat în posesia regulamentului intern și cunoaște dispozițiile acestuia. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Reminder Mai multe tipuri de semnături electronice sunt acum echivalente, în anumite situații, cu semnătura de mână

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
19 Octombrie 2024 | 13559 | Timp de citire: 5 min.

O lege apărută în vară, dar care se aplică din această lună, stabilește noi reguli privind utilizarea semnăturii electronice, sigiliului electronic, mărcii temporale şi documentelor electronice. Practic, în vară s-a stabilit cadrul juridic necesar aplicării directe a regulamentului european privind identificarea electronică și serviciile de încredere pentru tranzacțiile electronice pe piața internă. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Jurisprudență utilă

Decizia de concediere vine și pe WhatsApp? Condiții în care această modalitate de comunicare e aptă să producă anumite efecte

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
23 August 2024 | 2829 | Timp de citire: 3 min.

Relațiile de muncă se transformă continuu, iar, în același timp, se transformă și modul în care ele încep și se termină, ridicând astfel nivelul de vulnerabilitate al celor care nu reușesc ori chiar refuză să țină pasul cu aceste transformări. În speța de față, o instanță arată că utilizarea aplicației WhatsApp pentru comunicarea deciziei de concediere este aptă din punct de vedere procesual să declanșeze curgerea termenului de contestare a deciziei, dar nu în orice condiții. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Nelămuriri fiscale actuale

Formularul 151: Cum se poate revoca dreptul de a depune declarații fiscale online al unei persoane

Orlando Surugiu-Pânzaru în Contabil și fiscal
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
21 August 2024 | 1 | 13960 | Timp de citire: 1 min.

Un prim aspect important de reținut este faptul că, în conformitate cu prevederile art. 8 din Ordinul Finanțelor 858/2008 privind depunerea declaraţiilor fiscale prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, se stabilește procedura privind revocarea dreptului de utilizare a serviciului „Depunere declaraţii online”,  existent pe portalul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, atât în cazul solicitării revocării acestui drept de către titularul certificatului calificat, cât și în situația în care revocarea dreptului de utilizare a serviciului se solicită de o persoană diferită de persoana pentru care acest drept a fost obţinut. Citește articolul