Ordonanța de urgență a Guvernului 115/2023 reduce semnificativ stimulentele pentru achiziționarea de vehicule electrice, hibride și pe hidrogen. Ecobonusurile sunt eliminate, iar valoarea ecotichetelor este redusă de la 51.000 la 25.500 lei pentru mașinile electrice și de la 26.000 la 13.000 lei pentru mașinile hibride. Limitarea ecotichetelor la un singur autovehicul reduce și mai mult valoarea stimulentelor, care putea ajunge la 54.000 lei pentru o mașină electrică. Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) susține că aceste modificări sunt necesare pentru a acoperi un număr mai mare de cereri, dar și pentru ca Guvernul să se ralieze mediei europene.
Sinteza zilei: 10 de azi avocatnet.ro îți aduce gratuit, zilnic, în căsuța ta de email, un newsletter, ca tu să fii mereu la curent cu cele mai importante noutăți, știri și analize de context.
Ordonanța de urgență a Guvernului 115/2023, publicată vineri în Monitorul Oficial, modifică abordarea statului în ceea ce privește încurajarea achizițiilor de mașini noi. Dintre cele trei programe "Rabla", cum sunt ele cunoscute în general (Local, Clasic și Plus), cel afectat de noile măsuri impuse de Executiv este cel referitor la achiziționarea vehiculelor electrice, pe hidrogen și a celor hibride - Rabla Plus.
Astfel, debutul programului "Rabla Plus" de anul viitor va marca atât o semnificativă reducere a valorii stimulentelor acordate celor interesați de cumpărarea vehiculelor "verzi", cât și dispariția ecobonusurilor.
Prin urmare, conform noilor reglementări, începând cu prima sesiune deschisă în anul 2024 pentru acceptarea și înscrierea solicitanților pentru Programul privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, nu se mai acordă ecobonusuri, iar cuantumul ecotichetelor, indiferent de numărul de autovehicule uzate predate spre casare, se acordă astfel:
25.500 lei (față de 51.000 lei, cum era până acum), pentru achiziționarea unui autovehicul nou pur electric sau a unui autovehicul nou cu pilă de combustie pe hidrogen, exceptând motocicleta;
13.000 lei (de la 26.000 lei), pentru achiziționarea unui autovehicul nou electric hibrid, exceptând motocicleta, care generează maximum 80 g CO₂/km în sistem WLTP;
13.000 lei (redus de la 26.000), pentru achiziționarea unei motociclete electrice.
Limitarea ecotichetelor (valoarea primită la casarea unui vehicul) la unul singur (de la două, câte puteau fi primite până acum) face ca sumele care stimulau cumpărătorii să opteze pentru mașini nepoluante să fie reduse și mai sever, pentru că plafonul de bonificație putea ajunge la 54.000 lei pentru un vehicul electric sau pe hidrogen, la 29.000 lei pentru un hibrid și la 26.000 lei pentru o motocicletă electrică.
În plus, vechea reglementare prevedea că "la ecotichet se poate adăuga un ecobonus în cuantum de 1.500 lei, pentru casarea fiecărui autovehicul uzat cu o vechime de cel puțin 15 ani de la data fabricației și/sau care are norma de poluare Euro 3 sau inferioară", facilitate care a fost, de asemenea, eliminată.
Referitor la aceste modificări legislative, avocatnet.ro a solicitat un punct de vedere al președintelui AFM, Laurențiu Neculaescu, care a declarat că "încercăm să acoperim un număr cât mai mare de cereri, astfel că, raportat la același buget de anul trecut, putem acoperi un număr dublu de solicitări pentru cei interesați de vehicule nepoluante. Mai mult, România avea cea mai mare valoare a ecotichetelor din Europa, iar acum ne raliem mediei europene. Oamenii percep aceste stimulente ca pe un ajutor dat în vederea cumpărării de mașini, când, de fapt, este o încurajare de a scoate din circuit un vehicul poluant".
Totuși, în lumina acestui declarat deziderat guvernamental, oficialul nu a putut preciza, la solicitarea avocatnet.ro, dacă Executivul are în vedere limitarea importului în România de mașini la mâna a doua, poluante.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Conform legislației în vigoare, este strict interzisă copierea, reproducerea, redistribuirea, republicarea sau orice altă formă de reutilizare a acestui conținut, integral sau parțial, fără consimțământul scris al avocatnet.ro. Nerespectarea acestor prevederi poate atrage răspunderea civilă, contravențională sau penală.
Comentarii articol (2)