ACCES GRATUIT
Care sunt informațiile pe care consumatorii trebuie să le găsească în facturile de energie electrică și gaze naturale
Clienții casnici trebuie să primească de la furnizorii de energie electrică sau gaze naturale, odată cu factura, o serie de informații importante, potrivit Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE). De pildă, factura trebuie să lămurească perioada pentru care s-a facturat energia, cantitatea consumată, dar și detalii legate de scadența facturilor.
Articolul continuă mai jos
Potrivit ANRE, în cazul
energiei electrice, informațiile minime pe care furnizorul este obligat să le ofere în factură sunt:
- datele de identificare şi de contact ale furnizorului şi ale clientului final;
- numărul şi data emiterii facturii;
- termenul de plată scadent;
- perioada pentru care s-a facturat energia consumată;
- modul în care a fost stabilită cantitatea de energie electrică facturată, respectiv măsurare, estimare sau autocitire, în cazul clienţilor finali la care intervalul de citire este mai mare decât cel de facturare;
- semnificaţia fiecărei obligaţii de plată cuprinse în factură, respectiv energie activă facturată, energie reactivă facturată, corecţii de energie activă/reactivă, taxă pentru putere, penalităţi pentru depăşirea puterilor contractate, penalităţi pentru abateri de la prognoza de consum, penalităţi pentru întârziere la plata facturilor etc.;
- mărimile de facturat, cu precizarea dacă reprezintă valori măsurate, estimate sau contractate;
- unităţile de măsură şi preţurile aplicate pentru fiecare mărime de facturat;
- tarifele reglementate pentru serviciile de transport şi de sistem şi/sau de distribuţie, care intră în componenţa preţului/tarifului de vânzare, dacă este cazul;
- temeiul legal de preţ, respectiv documentul prin care au fost aprobate/avizate preţurile reglementate şi taxele aplicate în factură;
- sumele rezultate pentru fiecare mărime facturată;
- valoarea totală de plată, cu specificarea cantităţilor totale de energie electrică facturate pe intervalul de facturare;
- informaţii privind sumele de plată pentru care termenul scadent a fost depăşit la momentul emiterii facturii;
- codul de identificare a locului de consum;
- codul unic de identificare a punctului de măsurare;
- modalităţi de plată a facturilor;
- informaţii privind drepturile şi căile de atac de care dispun clienţii finali în caz de litigiu.
Pe de altă parte, ANRE spune că, în cazul facturilor la
gaze naturale, informațiile minime ce trebuie să apară în factură și în documentele anexate acesteia sunt:
- preţul actual şi consumul real de gaze naturale;
- comparaţii între consumul actual al clientului final şi consumul corespunzător aceleiaşi perioade a anului anterior, în măsura în care aceste informaţii sunt disponibile, preferabil sub formă grafică;
- informaţii privind conceptul de eficienţă energetică, respectiv datele de contact ale unor instituţii cu atribuţii în domeniul energiei, de unde clienţii finali pot obţine informaţii privind măsurile disponibile de îmbunătăţire a eficienţei energetice, profilurile de referinţă privind consumul individual şi alte specificaţii tehnice ale aparatelor energetice care pot contribui la reducerea consumului.
În cazul în care nu găsesc cel puțin informațiile amintite mai sus în facturi, clienții trebuie să se adreseze, mai întâi, furnizorului de electricitate, respectiv de gaze naturale, iar ulterior, dacă vor informații suplimentare, se pot adresa ANRE.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Conform legislației în vigoare, este strict interzisă copierea, reproducerea, redistribuirea, republicarea sau orice altă formă de reutilizare a acestui conținut, integral sau parțial, fără consimțământul scris al avocatnet.ro. Nerespectarea acestor prevederi poate atrage răspunderea civilă, contravențională sau penală.
Comentarii articol (1)