Așadar, noile norme stabilesc procedura de declarare a mărfurilor la import prin utilizarea SNI, acesta fiind „un sistem bazat pe o aplicație informatică, denumită în continuare aplicația SNI, care asigură transmiterea electronică a datelor, structurate în conformitate cu prevederile unionale în domeniul importului.”
Iată câteva dintre informațiile relevante pentru importatori:
1. Întocmirea și depunerea declarației vamale de import (DVI). Pentru declararea mărfurilor pentru import, DVI se completează, în aplicația SNI, de către declarant sau reprezentantul vamal. DVI trebuie să conțină numărul de referință local (sau LRN) atribuit de declarant sau reprezentantul vamal. După completare, DVI se depune, cu semnătură electronică extinsă, prin intermediul aplicației SNI, la biroul vamal de import. Documentele justificative se înscriu în declarația vamală și pot fi atașate electronic.
2. Acceptarea DVI. În cazul în care DVI este completată corect și respectă dispozițiile legale, lucrătorul vamal de la biroul vamal de import o acceptă, iar aplicația SNI furnizează numărul de referință principal (sau MRN) declarantului ori reprezentantului vamal. Astfel, starea declarației în aplicația SNI este „Acceptată”. Dacă este vorba de o respingere, se informează prin SNI care sunt motivele.
3. Modificarea DVI înaintea acordării liberului de vamă. Declarantul sau reprezentantul vamal poate solicita modificarea datelor din declarație după ce aceasta a fost acceptată de biroul vamal de import, în anumite condiții. Cererea de modificare se transmite prin intermediul aplicației SNI, cu semnătură electronică extinsă, la biroul vamal de import și conține DVI modificată cu noile date. Dacă biroul vamal de import acceptă cererea de modificare, DVI modificată păstrează MRN și data acceptării declarației inițiale. În situația în care cererea de modificare e respinsă, DVI inițială rămâne valabilă, iar fluxul continuă din starea în care aceasta era înainte de transmiterea cererii.
4. Decizia de control. În situația în care, în urma efectuării analizei de risc, pe baza informațiilor gestionate automat de aplicația SNI sau a altor elemente privind operațiunea de import, biroul vamal de import ia decizia de a nu controla documentele justificative și/sau mărfurile declarate, această decizie este menționată de lucrătorul vamal în DVI prin înscrierea în câmpul „Rezultatul controlului” a codului „A2” (cu semnificația „Considerat satisfăcător”), DVI trecând în starea „În așteptarea efectuării plății datoriilor vamale”. Iar dacă biroul vamal de import ia decizia de a controla documentele justificative și/sau mărfurile declarate, această decizie este menționată în DVI prin înscrierea tuturor tipurilor de control care urmează a fi efectuate.
5. Efectuarea controlului. Lucrătorul vamal poate solicita declarantului sau reprezentantului vamal (cu termen de 30 de zile), prin aplicația SNI, orice alte documente suplimentare față de documentele justificative necesare pentru aplicarea dispozițiilor regimului vamal pentru care mărfurile sunt declarate. Dacă în timpul efectuării controlului nu se constată discrepanțe între datele înscrise în DVI, documentele justificative și/sau mărfurile examinate, lucrătorul vamal înregistrează acest rezultat în DVI prin înscrierea în câmpul „rezultatul controlului” a codului „A1” (cu semnificația „Satisfăcător”).
Biroul vamal de import decide dacă discrepanțele constatate între datele înscrise în DVI, documentele justificative și mărfurile examinate se consideră minore sau majore. În situația în care se constată discrepanțe minore, biroul vamal înregistrează rezultatul controlului în DVI prin înscrierea în câmpul „rezultatul controlului” a codului „A4” (cu semnificația „Discrepanțe minore”). Acestea sunt înscrise de către lucrătorul vamal și comunicate prin intermediul aplicației SNI declarantului sau reprezentantului vamal pentru a fi acceptate într-un termen de 30 de zile. Dacă declarantul sau reprezentantul vamal acceptă discrepanțele transmise prin SNI, se creează o nouă versiune a declarației, care conține datele modificate. În acest caz, în câmpul „rezultatul controlului” lucrătorul vamal înscrie codul „A1” („Satisfăcător”), iar DVI trece în etapa următoare de procesare.
Când în urma controlului biroul vamal de import stabilește că sunt discrepanțe majore, lucrătorul vamal înscrie în DVI, în câmpul „rezultatul controlului”, codul „B1” (cu semnificația „Nesatisfăcător”) și le înregistrează în aplicația SNI pentru a fi comunicate declarantului sau reprezentantului vamal. Declarantul sau reprezentantul vamal își poate exprima punctul de vedere prin intermediul aplicației SNI. În cazul în care, în urma răspunsului primit, biroul vamal de import decide că discrepanțele pot fi considerate minore, lucrătorul vamal acceptă justificările și DVI intră pe fluxul de vămuire cu discrepanțe minore, trecând iar în starea „Acceptat”. Dacă, fie din analiza punctului de vedere, fie la expirarea termenului de răspuns, biroul vamal de import decide că discrepanțele sunt în continuare majore, rezultatul este comunicat prin SNI, prin înscrierea în DVI, în câmpul „rezultatul controlului”, a codului „B1” („Nesatisfăcător”), DVI trecând în starea „Respinsă pentru import”, mărfurilor neacordându-li-se liber de vamă.
6. Gestionarea datoriei vamale și a altor taxe. Lucrătorul vamal desemnat din cadrul biroului vamal de import verifică efectuarea de către declarant a plății datoriei vamale și a celorlalte taxe exigibile la plasarea mărfurilor sub regimul vamal solicitat și/sau, după caz, constituirea garanției. Când se constată efectuarea plății și/sau garantării sumelor respective, se procedează la validarea plății/constituirii garanției, DVI trecând în starea „Liber de vamă”. Neefectuarea plății și/sau, după caz, a garantării sumelor respective de către declarant sau expirarea termenului acordat pentru remedierea situației determină trecerea DVI în starea „Respins pentru import”, mărfurilor neacordându-li-se liber de vamă.
Important! Procedura oficializată de AVR conține și informații detaliate despre declarația predepusă (o declarație poate fi depusă anterior datei estimate pentru prezentarea mărfurilor în vamă, aceasta putând fi utilizată în combinație cu simplificările prevăzute în legislația vamală - declarația simplificată de import sau vămuirea centralizată la import), declarația simplificată, procedura de înscriere în evidențele declarantului (mărfurile tranzitate de la biroul vamal de intrare sunt dirijate direct la locul aprobat pentru descărcare), declararea mărfurilor în vămuirea centralizată și procedura alternativă de declarare a mărfurilor la import (se aplică atunci când aplicația SNI este indisponibilă). Pentru mai multe informații, consultă aici normele tehnice detaliate.
Normele privind administrarea contingentelor tarifare, actualizate în contextul apariției SNI
Tot în data de 21 august 2025 au fost oficializate noi norme tehnice privind administrarea contingentelor tarifare. Ordinul AVR 2.495/2025, în care sunt incluse normele, se aplică din data amintită și acesta vine cu unele actualizări în contextul implementării SNI. De asemenea, normele vechi din Ordinul Fiscului 1.241/2021 urmează a fi abrogate.
Ce este un contingent tarifar? Pe scurt, este vorba de un volum de mărfuri exprimat cantitativ sau valoric ce poate fi pus în liberă circulație cu un tratament tarifar favorabil care constă în reducerea sau exceptarea de taxe vamale.
Cererea de alocare, pentru a beneficia de un contingent tarifar prin intermediul unei declarații vamale de punere în liberă circulație, se întocmește de către declarantul vamal numai dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiții: contingentul tarifar este deschis printr-o reglementare unională în vigoare, respectiv balanța acestuia nu este epuizată.
Cererea de alocare se depune prin completarea declarației vamale, în formă electronică, cu anumite date, printre care masa brută, masă netă, unitatea de măsură și calificativul, numărul de ordine al contingentului sau tipul de garanție. Cererea de alocare se consideră a fi depusă odată cu acceptarea la biroul vamal a declarației vamale sub formă electronică, însoțită de documentele justificative.
În cazul indisponibilității temporare a SNI, care împiedică procesarea cererii de alocare a contingentului tarifar, există reguli procedurale speciale. Pentru mai multe detalii, consultă aici normele tehnice date de AVR.