Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Tarifele și amenzile rovinietei cresc și pentru transportatorii rutieri de mărfuri și persoane, însă începând cu data de 8 septembrie 2025, prevede o ordonanță nouă. Această măsură vine după ce tarifele și amenzile au crescut pentru autoturisme de la 1 septembrie 2025. Citește articolul
Pentru a reduce cazurile în care transportatorii nu respectă limitele legale de încărcare a camioanelor, Guvernul a stabilit, printr-o ordonanță ce se aplică de azi, sancționarea mai dură a șoferilor care refuză să permită cântărirea sau măsurarea dimensiunilor vehiculului ori care se sustrag sau obstrucționează controlul. În cazul sustragerii de la control, șoferii riscă amenzi de cinci ori mai mari decât cele vechi. Pentru ca aceste măsuri să fie pe deplin aplicabile, autoritățile trebuie să vină, în următoarea lună, cu norme metodologice pentru efectuarea automată a controlului. Citește articolul
De la 1 august 2025, Sistemul național de import (SNI) a devenit operațional și a înlocuit vechiul sistem folosit de Autoritatea Vamală Română (AVR) la procesarea declarațiilor vamale de import. Totuși, normele pentru utilizarea SNI au fost oficializate de AVR abia acum, la câteva săptămâni distanță. Totodată, au apărut și norme noi pentru administrarea contingentelor tarifare. Citește articolul
Două noi sisteme electronice de declarare a mărfurilor urmează să devină operaționale la 1 august 2025 și, în acest context, din 30 iulie 2025 începe o perioadă de tranziție, anunță Autoritatea Vamală Română (AVR). Citește articolul
Începând cu 2026, vehiculele destinate transportului de marfă care au o masă totală maximă autorizată (MTMA) de peste 3,5 tone (inclusiv cele mixte) vor fi supuse unei noi taxe - TollRo. Pentru a pune măsura în aplicare, Ministerul Transporturilor (MT) a pus recent în dezbatere publică un proiect de ordin care stabilește tarifele care vor fi plătite de transportatorii rutieri. Citește articolul
Un prim aspect important de menționat este faptul că Sistemul național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport are ca scop principal urmărirea creșterii capacității administrative de combatere a fraudei fiscale prin implementarea de soluții digitale inteligente în vederea gestionării uniforme și controlului eficient al transporturilor rutiere pe teritoriul național ale bunurilor cu risc fiscal ridicat și al transporturilor rutiere internaționale de bunuri, conform unui ghid actualizat recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
În 2023 s-a stabilit cadrul unui nou sistem de taxare a utilizării drumurilor publice, ce urmează să se aplice de la începutul anului viitor. Concret, rovinieta se va aplica, din 2026, doar mașinilor ușoare, de până la 3,5 tone, iar pentru camioane se va plăti o nouă taxă, numită TollRo. Cu toate că legislația primară a noului sistem de taxe de drum a apărut acum aproape doi ani, autoritățile nu au venit încă și cu normele de aplicare a acestuia, termenul legal fiind deja depășit cu câteva luni, în condițiile în care a fost stabilit pentru 31 martie 2025. Citește articolul
Un ghid referitor la obligația de utilizare a sistemului e-Transport, ce a fost publicat acum un an de Ministerul Finanțelor și de Agenția Națională de Administrare Fiscală, a fost actualizat recent. Acesta vizează transporturile rutiere naționale de bunuri riscante și transporturile rutiere internaționale de bunuri. Citește articolul
Reglementările legate de condițiile de instalare, reparare sau inspecție a tahografelor utilizate de transportatorii rutieri, dar și cele privind limitatoarele de viteză ce sunt montate pe autovehicule - RNTR 8, apărute în noiembrie 2024, vor fi modificate, potrivit unui proiect de ordin pus recent în dezbatere publică de către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI). Astfel, se propune armonizarea prevederilor legale apărute acum câteva luni cu modificările apărute între timp în legătură cu omologarea de tip a tahografelor, a senzorilor de mișcare, a modelelor de foaie de înregistrare sau de card de tahograf, precum și autorizarea operatorilor economici care desfășoară activități de instalare, reparare sau inspecție a tahografelor utilizate în transporturile rutiere ori a limitatoarelor de viteză, dar și îmbunătățirea, simplificarea și clarificarea prevederilor RNTR 8, ca urmare a discuțiilor purtate de autoritățile din domeniu cu partenerii sociali. Citește articolul
Transporturile rutiere de bunuri vizate de sistemul e-Transport trebuie monitorizate în timp real, în prezent, prin dispozitive GPS. Deși cea mai recentă suspendare a amenzilor aferente obligației a expirat recent, sancțiunile fiind aplicabile pentru scurt timp, Guvernul a decis să le suspende oficial încă o dată. De data aceasta, suspendarea este mai lungă decât precedentele - până la finalul anului 2025. Citește articolul