O astfel de modificare legislativă, care vizează OG 43/1997 privind regimul drumurilor, este considerată de inițiatorii săi ca fiind necesară, reprezentând un instrument juridic suplimentar pentru garantarea siguranței circulației, a integrității infrastructurii rutiere și a respectării obligațiilor contractuale. Actul normativ se află la începutul parcursului său legislativ.
În ultimii ani, după cum se arată în expunerea de motive a propunerii, au fost semnalate numeroase cazuri în care operatorii economici contractanți au întrerupt sau au abandonat lucrările pe tronsoane de drumuri publice, lăsând suprafețele afectate într-o stare de degradare accentuată, generând disconfort și, mai ales, un risc semnificativ pentru siguranța circulației rutiere.
Obiectivul principal al acestei inițiative este acela de a asigura responsabilizarea operatorilor economici din domeniul infrastructurii rutiere și asigurarea unei protecții sporite pentru participanții la trafic, având în vedere că legislația rutieră actuală nu conținea dispoziții exprese care să sancționeze contravențional abandonarea lucrărilor în curs.
Prin adoptarea acestei legi, se urmărește creșterea gradului de siguranță rutieră prin reducerea situațiilor de risc generate de lucrări nefinalizate, consolidarea disciplinei contractuale și a responsabilității executanților, precum și protejarea investițiilor publice prin asigurarea finalizării lucrărilor conform termenelor și standardelor tehnice.
Noua reglementare introduce o contravenție pentru „abandonarea lucrărilor” pe drumurile publice. Abandonul lucrărilor constituie contravenție în cazul în care executantul întrerupe nejustificat executarea lucrărilor, fără a asigura măsuri temporare de siguranță rutieră și fără a semnaliza corespunzător zona afectată.
De asemenea, va fi considerată abandon părăsirea amplasamentului lucrării, lăsând drumul într-o stare care pune în pericol siguranța circulației sau integritatea infrastructurii. Mai mult, prin abandon se înțelege oprirea neautorizată a activităților de execuție pentru o perioadă mai mare de 15 zile consecutive, în absența unei justificări tehnice sau legale și fără notificarea administratorului drumului.
Contravenția de abandonare a lucrărilor se va sancționa, conform propunerii, cu o amendă cuprinsă între 50.000 lei și 100.000 lei, aplicată direct operatorului economic executant al lucrării.
Pe lângă sancțiunea pecuniară, în cazul repetării faptei, legea asigură o bază legală pentru aplicarea de restricții de participare la contracte publice pentru operatorii economici respectivi. Într-o astfel de situație, documentul propune ca autoritatea contractantă să poată dispune interdicția de a participa la proceduri de achiziție publică privind lucrări de drumuri publice pentru o perioadă de până la doi ani.
Constatarea contravenției și aplicarea sancțiunilor vor fi realizate de către personalul împuternicit al administratorului drumului public sau de către poliția rutieră, în funcție de competențele legale ale fiecărei instituții. Aceste reglementări sunt propuse fără a necesita crearea unor structuri suplimentare sau alocarea de resurse bugetare noi.
Atenție! Pentru a se aplica, propunerea legislativă trebuie votată de Parlament, promulgată de președinte și publicată în Monitorul Oficial.
avocatnet.ro
Comentarii articol (0)