Modificările legislative din acest an ar fi trebuit să permită cetățenilor români care locuiesc în străinătate să poată obține deja documentul electronic de identitate, inclusiv aceia dintre ei care nu au domiciliu în România.
Cu toate acestea, în momentul de față, după cum au semnalat inclusiv cititori ai avocatnet.ro, eliberarea cărții electronice de identitate pentru această din urmă categorie de cetățeni nu este, încă, posibilă.
Pentru a ne edifica cu privire la această situație, am solicitat câteva lămuriri chestorului de poliție Aurel-Cătălin Giulescu, șeful Direcției pentru Evidența Persoanelor. Acesta a confirmat pentru avocatnet.ro faptul că, în prezent, CEI nu poate fi eliberat decât persoanelor care au domiciliu în România: „Chiar dacă avem cadrul normativ necesar, dezvoltările tehnice aferente implementării pentru această categorie de cetățeni nu au putut ține pasul cu ceea ce noi ne dorim, iar domniile lor au nevoie.
Mai mult, trebuie să ne conformăm celor două hotărâri judecătorești care consfințesc acest drept al cetățenilor.
Prin urmare, noi sperăm că vom reuși să depășim impedimentele de natură tehnică undeva în prima parte a anului viitor. Până atunci, din păcate, cei care au domiciliază în străinătate sau cei care intenționează să facă acest pas nu au altă variantă, decât să aștepte”.
Oficialul a mai precizat faptul că mențiunea în CEI pentru cei care nu au domiciliul în România va consemna strict acest lucru - „fără domiciliu în România” - și nu va conține vreo referire la adresa din străinătate a posesorului.
Prin urmare, în relațiile cu autoritățile române sau cu cele din statul de rezidență, în ceea ce privește atestarea adresei de domiciliu, aceste persoane vor trebui să prezinte un document eliberat de autoritățile din acea țară.
Aurel-Cătălin Giulescu a mai precizat faptul că, în actuala faze de dezvoltare a sistemului, „se pune la punct modul de interacțiune a bazei de date ce deservește CEI cu HUB-ul de servicii al Ministerului Afacerilor Interne (MAI). Aceasta, pentru că persoanelor cărora li se eliberează CEI li se deschide automat un cont pe acest HUB, pentru că orice interacțiune ori comunicare ulterioară dintre MAI și cetățean se va face prin intermediul acestui cont. Lucrurile nu sunt simple, pentru că este de așteptat ca, pe viitor, și alte autorități publice să adere la acest mecanism”.
Conform surselor avocatnet.ro, neconfirmate de oficialul de la evidența populației, în ultima săptămâna a lunii octombrie, prima CEI care îndeplinește condițiile de eliberare a fost realizată în condiții de laborator, ceea ce înseamnă că infrastructura informatică ar trebui să poată prelua în curând cereri de eliberare a CEI de la toate serviciile publice comunitare din țară și, ca ultim pas al acestei dezvoltări, și de la reprezentanțele diplomatice ale României.
Prin urmare, cel mai probabil în primul semestru al anului viitor, cetățenii români cu domiciliul în străinătate vor putea solicita eliberarea CEI. Pentru eliberarea acestui document, ei trebuie să prezinte un pașaport valabil (electronic sau temporar) care indică țara de domiciliu sau alte documente oficiale străine traduse care atestă reședința, fiind totodată necesar să dețină un cont validat în Platforma HUB a MAI.
Solicitările pentru primul act de identitate la 14 ani sau pentru CEI (când condițiile tehnice o vor permite) se vor putea depune la misiunile diplomatice și oficiile consulare.
avocatnet.ro
Comentarii articol (1)