Cetățenii români aflați în străinătate care își pierd sau cărora le sunt furate actele de identitate (cartea de identitate sau pașaportul) trebuie să sesizeze, ca prim demers, autoritățile locale de poliție, indiferent de durata șederii în afara țării.
Cu documentul emis de autoritățile locale, solicitantul se va prezenta la ambasada sau consulatul României pentru a cere eliberarea unui titlu de călătorie, document care permite exclusiv întoarcerea în țară și trecerea frontierelor. Titlul de călătorie se eliberează gratuit, are o valabilitate de cel mult 30 de zile și își pierde automat efectele la intrarea în România.
Pentru eliberarea titlului de călătorie e nevoie de prezenţa obligatorie a solicitantului la oficiul consular, inclusiv în cazul minorilor, având în vedere că e nevoie de preluarea, în format electronic, a fotografiei şi/ sau a semnăturii acestuia.
Util: Când vor putea solicita CEI românii din străinătate care nu mai au domiciliu în țară
Pașii pentru mandatarea unei persoane în vederea obținerii buletinului
Atenție! Procura poate fi autentificată exclusiv în cadrul unei misiuni diplomatice sau al unui oficiu consular al României din statul în care se află solicitantul.
În momentul în care se face cererea pentru procura specială în vederea eliberării cărții de identitate, solicitantul are obligaţia de a face o programare la oficiul Consular şi de a merge personal la ghișeu, unde trebuie să prezinte următoarele documente:
- act de identitate românesc valabil (paşaport, titlu de călătorie sau buletin de identitate, în original şi trei copii);
- cinci fotografii color identice şi de dată recentă (dimensiune 3 cm/4 cm, cu o bandă albă jos de 7 mm la bază);
- datele de identificare ale persoanei împuternicite (copie carte de identitate).
Persoana împuternicită va depune în România, la SPEP, în original, procura consulară însoțită de două fotografii (ștampilate), certificatul de naștere al titularului, certificatul de căsătorie sau de divorț, după caz și dovada domiciliului (contract de proprietate, declarație de luare în spațiu ori alte documente similare).
În cazul în care solicitantul își schimbă domiciliul și are copii minori, se recomandă prezentarea certificatelor de naștere ale acestora pentru actualizarea adresei.
În cazul în care minorul are nevoie de o nouă carte de identitate (ex: vechiul document a fost pierdut), poate solicita eliberarea unei noi cărţi de identitate, prin împuternicit cu procura specială. La autentificarea procurii, minorul trebuie să fie asistat de unul dintre părinţi.
Cererea pentru toate serviciile consulare descrise se face doar cu programare prealabilă, prin platforma E-Consulat.
avocatnet.ro
Comentarii articol (0)