Având în vedere răspândirea coronavirusului în România, firmele ar trebui să fie atente la majorările de prețuri, dacă acestea n-au o justificare obiectivă. Recent, Consiliul Concurenței a inițiat o primă investigație pentru a analiza creșterea prețurilor măștilor de protecție pe teritoriul României. În felul acesta, Consiliul Concurenței urmărește foarte atent măsurile luate de agenții economici în această perioadă, cu scopul de a preîntâmpina măsuri abuzive sau excesive aplicate într-o perioadă de criză cu privire la bunuri care acoperă nevoi de bază ale populației. Citește articolul
Ca reacție la riscul prezentat de coronavirus și pentru a preveni, pe cât posibil, răspândirea, autoritățile publice încearcă să limiteze contactul cu publicul. Unele, precum Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) doar recomandă interacțiunea de la distanță cu cei interesați, însă există și instituții, precum Autoritatea Naţională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP), care au decis suspendarea programului, pe termen nedeterminat. Citește articolul
Măsurile impuse de evoluția riscurilor coronavirusului în România se reflectă în mod direct în activitatea companiilor din țară, din toate punctele de vedere: în primul rând, din perspectiva resursei umane, care fie trebuie protejată, fie este deja afectată; în al doilea rând, din perspectiva financiară, unde efectele sunt deja resimțite de unele companii. În cele ce urmează, am sintetizat discuțiile ultimelor zile referitoare la aspectele importante pentru firme în această perioadă: Citește articolul
Firmele care nu mai pot să își execute obligațiile comerciale (de exemplu, livrarea unor bunuri), din cauza efectelor coronavirusului (inclusiv măsuri luate de autorități ce obstrucționează executarea acelor obligații), ar putea să justifice acest lucru prin referire la forța majoră. Citește articolul
Începând de duminică și până la sfârșitul acestei luni, manifestările cu peste 1.000 de participanți sunt interzise în țara noastră, din cauza înmulțirii cazurilor de îmbolnăvire cu COVID-19. Totuși, evenimente cu un număr mai mic de participanți vor putea fi organizate, dar doar după ce autoritățile își vor da acordul în acest sens. Iată care sunt criteriile folosite de autorități atunci când decid dacă un eveniment mic poate avea sau nu loc. Citește articolul
O serie de autorități publice au început să-și suspende programul cu publicul la ghișee, în contextul răspândirii coronavirusului. Din acest motiv, companiile și persoanele fizice ar trebui să știe că au căi alternative pentru a lua legătura cu reprezentanții instituțiilor de stat sau pentru a transmite și primi documente. De principiu, vorbim de diverse aplicații și portaluri online, dar și de folosirea serviciilor poștale sau de asistența telefonică. Citește articolul
În contextul acutizării efectelor Coronavirusului la nivel mondial și posibilei agravări a situației și în țara noastră, companiile sunt puse în fața unui scenariu pentru care nu s-au pregătit, iar cele mai afectate sunt întreprinderile mici și mijlocii (IMM). Poate cea mai precaută măsură ce poate fi luată de firmele din România acum este reducerea pe cât posibil a cheltuielilor. Citește articolul
Una dintre măsurile anunțate duminică de autorități, dincolo de restricționarea zborurilor către și dinspre Italia, este interzicerea intrării în România a transporturilor de marfă care au sub 3,5 tone, potrivit lui Marcel Vela, ministrul afacerilor interne. Aceasta vine în contextul răspândirii coronavirusului la nivel mondial, inclusiv în România. Citește articolul
Angajații care pleacă de la un loc de muncă și atrag de partea lor clienții fostului angajator, făcându-i acestuia concurență neloială, pot fi sancționați cu amenzi de până la 10.000 de lei. Potrivit legislației în vigoare, aceeași amendă se aplică și pentru denigrarea unui competitor privind activitatea sau produsele acestuia. Citește articolul
Firmele înregistrate la Registrul Comerțului (sau cele care vor urma să fie înregistrate) trebuie să depună la Registru o declarație prin care arată cine le controlează („declarația privind beneficiarul real”). Pentru că e vorba de o obligație complet nouă, extinderea acesteia cu privire la companii ar putea să îi ia pe mulți prin suprindere. De aceea, prezentăm mai jos patru aspecte care ar putea fi mai puțin cunoscute despre această cerință, dar care sunt de importanță majoră. Citește articolul