Instituțiile bancare, cele nebancare (IFN) și casele de amanet vor avea obligația de a informa clienții despre procedurile insolvenței persoanelor fizice, pe suport durabil, cât și prin intermediul unei plachete, în timp ce toți comercianții vor trebui să afișeze la loc vizibil un afiș prin care să le aducă la cunoștință despre soluționarea alternativă a litigiilor (SAL) din cadrul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC). Noile obligații se regăsesc în două proiecte de ordine ale ANPC. Citește articolul
Așa cum s-a stabilit recent, angajatorii pot beneficia de o nouă amnistie fiscală pentru diurnele reîncadrate de Fisc, în ultimii ani, în venituri salariale taxabile. Totodată, amnistia poate fi accesată și de cei care deja au apucat să plătească sumele suplimentare stabilite de Fisc, inclusiv dacă au ajuns în faliment. Citește articolul
Codul muncii a suferit nu mai puțin de nouă modificări în acest an. De la eliminarea unor obligații referitoare la documentele de muncă, la introducerea semnăturii electronice în relațiile de muncă, noi amenzi și obligații, le prezentăm pe toate în ordinea apariției lor de la începutul lui 2021. Citește articolul
Cu toate măsurile de ajutor oferite de stat pentru mediul de afaceri în contextul pandemiei, în 2020 s-a înregistrat o scădere semnificativă a numărului de dosare de insolvență înregistrate, comparativ cu 2019. Ar fi însă incomplet să ne uităm doar la această parte a situației și să nu privim lucrurile și în perspectivă: numărul companiilor în stare de insolvență iminentă este cel mai ridicat, potrivit unor specialiști. Cum măsurile de ajutor ale statului nu vor putea fi oferite la nesfârșit, ne rămâne să ne uităm la unele modificări ale legislației insolvenței care vor ajuta mediul de afaceri - dar să vină în timp util. Citește articolul
Nu mai puțin de 40% dintre familiile din țara noastră au plătit, în 2020, cu întârziere facturile la utilități, mare parte dintre acestea acumulând, în timp, datorii din ce în ce mai mari, potrivit unor statistici ale Institutului Național de Statistică (INS). În unele dintre aceste cazuri, soluția poate fi reprezentată de declararea falimentului personal, procedură ce poate ajuta la redresarea financiară a datornicilor. Citește articolul
Mai multe decizii ale Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE), apărute în ultimele săptămâni, vizează domeniul taxei pe valoarea adăugată (TVA). Dintre acestea, patru se referă la deducerea TVA în cazul falimentului, plata datoriilor de TVA atunci când vine vorba despre atragerea răspunderii solidare a unei persoane, stabilirea venitului unei operațiuni nedeclarate și netaxate și contextul în care un imobil dat în chirie de o firmă într-o altă țară poate fi considerat un sediu comercial fix.
Citește articolulRecent, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a stabilit că dreptul de deducere a TVA-ului se păstrează chiar și în situația în care o firmă intră în procedura falimentului. Astfel, conform specialiștilor, necesitatea modificării legislației fiscale iese complet din discuție, pentru că regulile oricum nu susțineau practica inspectorilor Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
Chiar dacă o companie intră în faliment, se consideră că operațiunile făcute până la desființarea efectivă au un caracter economic, astfel că dreptul de deducere a TVA-ului există în continuare, reiese dintr-o hotărâre pronunțată joi de Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). Citește articolul
Începând de duminică, atunci când un angajator se află în insolvență, faliment sau lichidare, administratorul sau lichidatorul judiciar sunt cei care eliberează adeverințe de vechime pentru salariați. În plus, practicienii în insolvență trebuie de-acum să se ocupe și de încetarea contractelor individuale de muncă și raportarea încetărilor în Revisal. În acest context, Uniunea Națională a Practicienilor în Insolvență din România (UNPIR) subliniază că modificările apărute recent nu vor rezolva rapid și fără probleme situațiile generate de intrarea în insolvență, faliment sau lichidare a unei firme. Citește articolul
Chiar dacă nu a trecut multă vreme de la începutul anului, în domeniul muncii au apărut mai multe schimbări ce vizează relațiile dintre angajatori și salariați. Printre cele mai notabile schimbări privind domeniul muncii apărute de la începutul lui 2021 se numără eliminarea, pentru anumite microîntreprinderi, a obligației de întocmire a fișelor de post și a regulamentului intern, dar și posibilitatea de a semna electronic toate documentele din sfera relațiilor de muncă. Citește articolul