Ajută la înțelegerea modului în care problemele apărute la furnizorii de servicii, cum ar fi lipsa de personal la aeroport, pot afecta obligațiile companiei și cum pot fi gestionate aceste riscuri în contractele de achiziții.
Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a decis că insuficiența personalului aeroportuar responsabil cu încărcarea bagajelor în avioane poate constitui o "împrejurare excepțională" care să justifice întârzierile prelungite ale zborurilor. Într-o astfel de situație pasagerii nu pot primi despăgubiri. Citește articolul
Se ocupă cu încheierea contractelor și plățile către diverse persoane fizice sau juridice. De aceea, trebuie să înțeleagă obligațiile fiscale care pot decurge din aceste plăți, în special cele legate de reținerea impozitului pentru dobânzile plătite de companie.
O nelămurire apărută recent pe forumul avocatnet.ro este legată de momentul în care intervine obligația de plată a contribuției la sănătate (CASS) în cazul veniturilor din dobânzi obținute de persoanele fizice. În esență, obligația intervine dacă veniturile din dobânzi ating echivalentul a șase salarii minime brute pe țară, însă este important de știut că pentru a vedea dacă se atinge acest plafon trebuie puse la socoteală și alte tipuri de venituri. Citește articolul
Datele despre producția industrială pot influența disponibilitatea materiilor prime și a prețurilor, ajutând la planificarea achizițiilor și la negocierea contractelor cu furnizorii.
Creșterea puternică a producției industriale în luna martie de 3,9% (lună/lună) și 2,8% (an/an) i-a surprins pe analiștii economici. Prognoza BCR era de scădere cu -0,7% comparativ cu aceeași lună din 2023. Citește articolul
Procesele de achiziții și management al contractelor sunt vulnerabile la fraude (ex: șpăgi, înțelegeri ilegale). Articolul subliniază importanța controalelor și monitorizării plăților și achizițiilor pentru a preveni astfel de acte.
Frauda, corupția, spălarea de bani, comportamente anticoncurențiale sau lipsa protecției datelor sunt doar câteva dintre problemele cu care se pot confrunta companiile din cauza neconformării la reglementări, legislație sau principii etice și care atrag consecințe foarte serioase, de la cele pecuniare, la litigii și investigații penale. Spre exemplu, jumătate din fraudele din companii se întâmplă din cauza lipsei controalelor interne, iar 43% din cazuri sunt descoperite pe baza unor ponturi primite de la angajați (52%), clienți (21%) și furnizori (11%), conform unui studiu recent al Asociației Internaționale a Investigatorilor de Fraudă. Citește articolul
Departamentul de achiziții este direct interesat de volumul importurilor de produse alimentare, deoarece acestea influențează prețurile, disponibilitatea produselor și negocierile cu furnizorii, mai ales când jumătate din consum vine din import.
În primele trei luni ale anului, exporturile României s-au cifrat la 23 miliarde de euro, în scădere cu 3,7% față de T1/2023, iar importurile s-au redus cu 2,3% la 29,65 mld euro. Deficitul balanței comerciale pe general s-a redus însă cu 1,5% față de aceeași perioadă a anului trecut, până la 6,7 miliarde euro. Citește articolul
Departamentul este interesat de informații privind necesitatea achiziționării de recipiente speciale și de servicii de gestionare a deșeurilor pentru medicamentele expirate, conform noilor reguli.
Deși legislația impune colectarea medicamentelor expirate în spitale, începând cu 1 ianuarie 2024, doar unele dintre acestea au început să primească aceste deșeuri de la populație, altele, însă, nu au definitivat încă organizarea punctelor de colectare. Citește articolul
Când compania cumpără produse din străinătate (achiziții intracomunitare sau importuri), acest departament trebuie să fie la curent cu noile obligații de raportare în e-Transport pentru mărfurile care intră în țară. Aceasta asigură că procesele de achiziție și contractele sunt aliniate cu cerințele legale.
În cazul transporturilor rutiere internaționale de bunuri (riscante și neriscante), Guvernul a stabilit recent extinderea listei celor obligați să facă raportări în sistemul e-Transport. Citește articolul
Dacă firma cumpără detectoare de metale, acest departament trebuie să înțeleagă cerințele legale pentru deținere și utilizare. De asemenea, trebuie să se asigure că furnizorii respectă și ei regulile de comercializare.
Deținerea sau comercializarea detectoarelor de metale sunt permise, conform legislației în vigoare, doar celor ce dețin o autorizaţie emisă în acest sens de către inspectoratul de poliţie al judeţului în care domiciliază și dacă se înregistrează la aceste autorități. Cei care nu respectă aceste reguli riscă amenzi de 75.000 de lei și confiscarea detectoarelor. În plus, accesul neautorizat cu detectoare de metale în zonele cu patrimoniu arheologic sau vânzarea acestor dispozitive fără autorizație pot aduce pedepse cu închisoarea. Pe de altă parte, cei ce fac diverse descoperiri arheologice sunt recompensați de statul român. Citește articolul
Dacă o companie cumpără sau închiriază motociclete sau scutere pentru flotă (de exemplu, pentru livrări), acest departament trebuie să știe ce tipuri de vehicule pot fi conduse legal de angajați, în funcție de noile reguli de permis. Aceasta influențează deciziile de achiziție și contractele cu furnizorii.
Legea care va permite șoferilor să conducă și motociclete de până la 125 centimetri cubi (în anumite condiții) a fost oficializată miercuri, odată cu publicarea în Monitorul Oficial. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe cum noile excepții de la e-Transport influențează încheierea și gestionarea contractelor cu furnizorii de transport sau cu partenerii comerciali, pentru a evita probleme de conformitate.
Lista transporturilor rutiere exceptate de obligația de a face raportări în sistemul e-Transport a fost extinsă de către Executiv, conform unei ordonanțe recent oficializate. Noile scutiri se aplică pentru anumite colete poștale și pentru anumite produse accizabile. Citește articolul