Acest departament este responsabil de cumpărarea de bunuri și servicii și de gestionarea contractelor cu furnizorii. Este vital să se asigure că furnizorii trimit facturile în formatul corect e-Factura pentru a evita probleme la plată și penalități.
Beneficiarii din relația B2B se pot proteja de riscuri prin introducerea în contracte a unei clauze prin care să condiționeze plata bunurilor sau serviciilor de transmiterea facturilor aferente prin sistemul e-Factura, sunt de părere avocații. De la 1 iulie 2024, e-Factura va deveni unicul canal de transmitere a facturilor în relația B2B, iar acceptarea lor în orice alt format vine la pachet cu unele probleme. Citește articolul
Dacă compania lucrează cu multe persoane fizice autorizate (PFA), schimbările de taxe pot influența costurile acestor contracte și modul în care sunt gestionate.
Una dintre propunerile majore ale Băncii Mondiale pentru reforma sistemului fiscal din România este o echilibrare a taxării veniturilor salariale cu taxarea veniturilor independente, astfel încât să nu mai existe diferențe de tratament care să favorizeze activitatea salariată sau activitatea independentă. Despre efectele unei asemenea măsuri am discutat cu Cristina Săulescu de la Cabot Transfer Pricing. Citește articolul
Este relevant pentru companiile care dețin sau administrează proprietăți și trebuie să cumpere și să monteze aceste sisteme, precum și să gestioneze contractele cu firmele de instalare.
Repartitoarele de costuri sunt, după cum este explicat într-un ghid recent al Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), niște aparate cu care se măsoară energia termică consumată de caloriferul pe care este montat sau conținută în apa caldă de consum. Apoi, în ghid este subliniat faptul că, dacă nu respectă termenul până la care trebuie să-și monteze în locuințe repartitoare, respectiv finalul acestui an, proprietarii de apartamente vor risca amenzi de până la 1.000 de lei. Citește articolul
Acest departament trebuie să fie atent cu furnizorii, deoarece dacă aceștia nu trimit corect facturile prin e-Factura, compania nu va putea să-și deducă TVA-ul, ceea ce poate duce la pierderi de bani.
În contextul unei digitalizări accelerate a relației cu Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), contribuabilii trebuie să facă față unor noi provocări. Una dintre acestea este legată de neconcordanțele între facturile transmise în e-Factura și deconturile de TVA - o chestiune semnalată recent la un webinar organizat de specialiștii de la Nowium. Practic, vorbim de o situație în care, după 30 iunie 2024, ar putea fi necesare eforturi suplimentare pentru a da clarificări autorităților. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe ce tipuri de ambalaje trebuie să cumpere sau să utilizeze, astfel încât compania să poată îndeplini țintele de returnare și să evite penalitățile.
Ralierea României la tendințele și standardele europene referitoare la reducerea poluării, în general, și la reciclare, în special, se manifestă, până la apariția unor rezultate raportate la scopul principal, prin creșterea presiunii puse, atât fiscal, cât și birocratic, pe o categorie importantă de agenți economici: producătorii și importatorii. Citește articolul
Pentru a negocia mai bine contractele cu furnizorii de servicii de transport, având în vedere reducerile de tarife pentru transporturile agabaritice.
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul
Este important pentru ei să înțeleagă că achizițiile trebuie să fie strict legate de activitatea firmei și bine documentate, pentru a se asigura că sumele plătite pe cumpărături pot fi scăzute corect din taxele firmei.
Într-un caz prezentat recent în raportul cu controalele terminate în februarie 2024 de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), este vorba despre o societate care a încercat să deducă TVA-ul pentru achizițiile în scopuri personale ale asociaților. Citește articolul
Cei de la achiziții trebuie să știe ce tipuri de ambalaje sunt afectate de noul sistem de garanție sau nu, pentru a negocia contractele cu furnizorii și a înțelege costurile suplimentare sau modul de gestionare a ambalajelor achiziționate.
Sistemul de garanție - returnare (SGR) a fost conceput pentru a încuraja colectarea ambalajelor, astfel încât acestea să nu sfârșească drept deșeuri poluante. SGR, însă, nu este o soluție adresată tuturor tipurilor de recipienți și ambalaje, marea majoritate a acestora fiind exceptate, cel puțin pentru moment, din acest nou concept de colectare. Citește articolul
Dacă firma colaborează cu sau achiziționează servicii de la furnizori de asistență socială, acest departament trebuie să știe cine este autorizat să ofere aceste servicii conform noilor reguli și cum sunt monitorizați acești furnizori.
Modificările legislative privind asistența socială din România, oficializate joi, introduc dreptul ONG-urilor de a monitoriza centrele sociale și restricționează reacreditarea centrelor existente. Acreditarea furnizorilor de servicii sociale devine mai riguroasă, cu două noi etape, care presupun evaluare pe teren. Licențierea serviciilor sociale devine mai complexă, cu posibilitatea licențelor temporare și extinderea acestora în funcție de îndeplinirea criteriilor. Monitorizarea la fața locului se va face fără preaviz, iar inspectorii pot sesiza pe loc organele de cercetare penală. Societățile cu scop comercial nu vor mai putea oferi astfel de servicii. Citește articolul
Pentru a se asigura că orice contracte noi sau existente și orice achiziții de servicii sau spații respectă noile cerințe legale, mai ales în ceea ce privește licențele partenerilor și locațiile aprobate.
Legea referitoare la reglementarea jocurilor de noroc a fost oficializată și va intra în vigoare pe 28 aprilie 2024. Conform prevederilor acesteia, operatorii jocurilor de noroc nu vor mai putea pune „păcănele” în funcțiune în localități care au mai puțin de 15.000 de locuitori. Citește articolul