Filtrează articole după
Explicăm Legislația

Departament: Administrativ și Imobiliare (Facilities)

ACCES GRATUIT

UPDATE Prețurile din 2026 pentru publicarea actelor în Monitorul Oficial rămân neschimbate

Acest departament poate fi responsabil cu gestionarea publicării anumitor documente administrative, cum ar fi pierderile de acte pentru firmă, și trebuie să știe costurile implicate în astfel de proceduri.

Dragoș Niculescu în Redactor coordonator, avocatnet.ro
5 Noiembrie 2025 | 2 | 10843 | Timp de citire: 2 min.

Tarifele pentru publicarea actelor în Monitorul Oficial în 2026 se vor menține la nivelul actual, potrivit unei decizii a Camerei Deputaților apărute marți, după ce, în august, ele au fost majorate. Printre altele, tariful pentru publicarea actelor în Partea I a Monitorului Oficial va fi în continuare de 165 de lei pentru fiecare pagina de manuscris. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Primarul General al Capitalei nu are calitate procesuală activă să atace autorizațiile de construire ale primarilor de sector, doar în baza interesului public, decât dacă există o prevedere expresă care să îi confere acest drept. Decizia ICCJ, publicată

Acest departament se ocupă direct de obținerea și gestionarea autorizațiilor de construcție și a altor acte pentru clădiri și terenuri. Este crucial să știe cine și în ce condiții poate ataca aceste autorizații în instanță, pentru a asigura stabilitatea și legalitatea proiectelor imobiliare.

Simona Voiculescu în Director Editorial, avocatnet.ro
4 Noiembrie 2025 | 1 | 26965 | Timp de citire: 4 min.

Printr-o decizie dată luna trecută și publicată recent în Monitorul Oficial, Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) a oferit o clarificare importantă în materia calității procesuale active în acțiunile în contencios administrativ: e nevoie de o prevedere expresă care să dea dreptul unui subiect de drept public să formuleze acțiuni în contenciosul obiectiv întemeiate exclusiv pe încălcarea unui interes legitim public. Înalta Curte s-a pronunțat asupra acestei chestiuni de drept ca urmare a unei cereri formulate în cadrul unui proces de anulare a unor autorizații emise la nivel de primărie de sector, unde reclamanții erau Primarul General și Municipiul București. În contenciosul obiectiv, a spus Curtea, e nevoie de tutelă administrativă atribuită în mod expres de lege, iar argumentul că Primarul General are atribuții generale de urbanism nu stă în picioare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Reminder Inventarierea patrimoniului trebuie făcută cel puțin o dată pe an, altfel există riscul unei amenzi de până la 20.000 lei

Acest departament gestionează clădirile, terenurile, autovehiculele și alte bunuri fizice ale firmei, iar inventarierea este necesară pentru a ține evidența corectă a acestora și a se asigura că sunt în stare bună și că firma deține actele necesare.

avocatnet.ro în 3 Noiembrie 2025 | 35282 | Timp de citire: 5 min.

Firmele trebuie să efectueze inventarierea propriului patrimoniu la începutul activității, dar și cel puțin o dată pe durata fiecărui exercițiu financiar, conform legislației în vigoare. Procedura de inventariere a activelor, datoriilor și capitalurilor proprii prevede parcurgerea anumitor pași, explicați mai jos. De precizat că la final de 2023 s-a majorat semnificativ amenda pentru lipsa inventarierii patrimoniului, astfel că firmele trebuie să fie atente la acest aspect. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Proiect: Notarii, obligați să informeze părțile despre arbitraj, la autentificarea contractelor

Departamentul Administrativ, în special partea de Real-Estate, gestionează contracte legate de proprietăți (închirieri, vânzări/cumpărări de imobile), exact tipurile de contracte menționate în articol. Înțelegerea opțiunilor de soluționare a disputelor este crucială pentru aceste contracte.

Cristina Iacob în Redactor, avocatnet.ro
3 Noiembrie 2025 | 2 | 38902 | Timp de citire: 2 min.

Un proiect legislativ depus recent la Senat propune ca notarii publici să aibă în sarcină informarea părților, în momentul autentificării unui contract, cu privire la posibilitatea includerii unei clauze prin care eventualele litigii să fie soluționate prin arbitraj, nu în instanță. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Retrospectiva săptămânii: tichetele de masă și salariul minim în 2026, legea femicidului și alte noutăți

Noul sistem de plată a amenzilor rutiere într-un cont unic simplifică gestionarea amenzilor pentru flota auto a companiei, de care se ocupă de obicei acest departament.

avocatnet.ro în 2 Noiembrie 2025 | 583 | Timp de citire: 3 min.

La final de săptămână, facem o scurtă recapitulare pentru tine a celor mai interesante lucruri despre care am scris: Citește articolul

ACCES GRATUIT

Reminder Plastifierea certificatelor de naștere, căsătorie sau deces duce la anularea lor

Departamentul Administrativ se ocupă de gestionarea diverselor documente și proceduri interne. Ei trebuie să fie la curent cu ce documente sunt valabile și ce nu, pentru a-și desfășura activitatea corect și eficient, inclusiv în relația cu angajații sau instituțiile publice.

avocatnet.ro în 30 Octombrie 2025 | 21 | 71325 | Timp de citire: 1 min.

Modificarea sau completarea fără drept ori plastifierea certificatelor de stare civilă, adică a celor de naștere, căsătorie sau deces, duce automat la anularea lor, potrivit unei legi apărute în 2022. În plus, aceeași lege stabilește și limite privind numărul de prenume pe care părinții le pot pune copiilor. Citește articolul

ACCES GRATUIT

ETIAS, noul sistem de verificare a călătorilor non-UE în 30 de țări europene, va deveni operațional la sfârșitul anului viitor

Personalul administrativ care se ocupă de organizarea călătoriilor de afaceri pentru angajați ar fi interesat de aceste informații pentru a se asigura că toate formalitățile sunt îndeplinite corect și la timp.

Cristian Stanescu în Redactor, avocatnet.ro
29 Octombrie 2025 | 2288 | Timp de citire: 3 min.

Sistemul European de Informații și de Autorizare a Călătoriilor (ETIAS) va reprezenta, începând cu ultimul trimestru al anului 2026, o cerință obligatorie de intrare pentru cetățenii scutiți de viză care intenționează să călătorească în oricare dintre cele 30 de țări europene participante la sistemul ETIAS. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Proiect: Primăriile ar putea finanța și realiza lucrări de reparații la adăposturile civile din blocurile de locuințe

Managerii de facilități și cei responsabili cu proprietățile companiei trebuie să fie la curent cu reglementările și infrastructura de urgență, inclusiv cea de protecție civilă, pentru a asigura siguranța clădirilor și a ocupanților acestora.

Cristina Iacob în Redactor, avocatnet.ro
29 Octombrie 2025 | 598 | Timp de citire: 2 min.

Autoritățile locale ar putea finanța și derula lucrări de reparații și întreținere pentru adăposturile de protecție civilă amplasate în blocurile de locuințe, conform unui proiect legislativ depus recent la Senat. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Rapoarte ONPCSB

Prevenirea spălării banilor în multiple sectoare de activitate: De la consultanță fiscală și în afaceri la avocatură, executare silită și audit financiar

Departamentul este interesat de riscurile menționate pentru agențiile și dezvoltatorii imobiliari, mai ales dacă compania are proprietăți sau face tranzacții imobiliare.

avocatnet.ro în 29 Octombrie 2025 | 822 | Timp de citire: 4 min.

În lunile recente, Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor (ONPCSB) a venit cu multiple rapoarte de evaluare a riscurilor de spălare a banilor în anumite sectoare-cheie. Prin urmare, prezentăm astăzi o sinteză a evaluărilor disponibile la acest moment. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Primăriile vor fi exceptate de la respectarea regulilor privind înstrăinarea terenurilor din extravilan și vor putea cumpăra mai ușor astfel de terenuri

Acest departament se ocupă cu achiziția și administrarea terenurilor și proprietăților firmei, deci orice schimbare legată de cumpărarea de terenuri este esențială pentru strategiile sale.

Dragoș Niculescu în Redactor coordonator, avocatnet.ro
28 Octombrie 2025 | 1 | 24982 | Timp de citire: 2 min.

Legea privind unele măsuri de reglementare a vânzării terenurilor agricole situate în extravilan urmează să se modifice, potrivit unui proiect legislativ adoptat recent la Senat, care, în acest caz, a dat primul vot parlamentar, astfel încât primăriile să fie exceptate de la respectarea procedurii legate de dreptul la preempțiune (întâietate), ce se aplică în cazul înstrăinării terenurilor din extravilan. Primăriile vor putea folosi aceste terenuri doar pentru dezvoltarea infrastructurii sau pentru diverse proiecte publice. Citește articolul