Filtrează articole după
Explicăm Legislația

Departament: Administrativ și Imobiliare (Facilities)

ACCES PREMIUM
SSM - avantaj prin siguranță

Lucrătorii în vârstă și SSM: Provocări specifice și bune practici pentru menținerea capacității de muncă și valorificarea experienței

Departamentul este responsabil cu asigurarea unui mediu fizic de lucru adecvat. Informațiile despre ergonomie, iluminat, nivel de zgomot și posturi de lucru reglabile sunt direct relevante pentru crearea unui spațiu de muncă sigur și confortabil pentru toți, inclusiv pentru angajații mai în vârstă.

Dan Năstase în Consilier juridic specializat în relații de muncă,
14 Noiembrie 2025 | 1 | 749 | Timp de citire: 3 min.

Pe măsură ce speranța de viață crește și vârsta de pensionare se decalează, forța de muncă din România și din întreaga Europă trece printr-o transformare demografică majoră, îmbătrânirea. Acest fenomen aduce în prim-plan o discuție esențială în domeniul securității și sănătății în muncă (SSM), iar abordarea corectă nu este despre a privi lucrătorii în vârstă ca pe o problemă, ci despre a crea un mediu de lucru incluziv, care reușește să mențină capacitatea de muncă a tuturor angajaților și să valorifice imensa experiență pe care o aduc seniorii din cadrul echipei. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Românii care și-au pierdut cartea de identitate în străinătate pot solicita eliberarea uneia noi fără a se întoarce în țară

Departamentul Administrativ oferă adesea suport general angajaților, inclusiv celor aflați în deplasare sau expați. Cunoașterea procedurilor de înlocuire a actelor de identitate pierdute sau furate îi ajută să ofere informații corecte și asistență logistică, cum ar fi programarea la consulat sau colectarea documentelor necesare.

Cristina Iacob în Redactor, avocatnet.ro
14 Noiembrie 2025 | 1116 | Timp de citire: 2 min.

Românii care locuiesc sau se află temporar în străinătate și care și-au pierdut ori le-a fost furată cartea de identitate pot obține un nou document fără a fi necesară deplasarea în țară. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Proiect: Amenzile se vor considera comunicate atât în cazul refuzului primirii plicului, cât și în cazul neridicării lor de la poștă

Acest departament este responsabil cu primirea și gestionarea corespondenței oficiale a companiei. Trebuie să înțeleagă noile reguli privind modul în care se consideră o amendă sau un proces-verbal comunicat oficial, pentru a se asigura că documentele sunt recepționate, înregistrate și distribuite corect și la timp către departamentele relevante.

Cristina Iacob în Redactor, avocatnet.ro
14 Noiembrie 2025 | 1 | 1449 | Timp de citire: 2 min.

Un proiect legislativ înregistrat recent la Senat vizează modificarea regulilor de comunicare a proceselor-verbale de contravenție, astfel încât acestea să poată fi transmise și la o altă adresă decât domiciliul, dacă persoana sancționată locuiește în alt loc sau indică o adresă de corespondență diferită. Totodată, se propune ca documentul să fie considerat comunicat și atunci când destinatarul nu ridică plicul de la poștă sau refuză primirea acestuia, pentru a reduce întârzierile din procedura actuală. Citește articolul

ACCES PREMIUM

MAI propune simplificarea procedurilor de obținere a avizelor și autorizațiilor de securitate la incendiu

Acest departament este direct responsabil de gestionarea clădirilor și facilităților. Ei trebuie să se asigure că se obțin la timp avizele și autorizațiile de securitate la incendiu, că sunt respectate cerințele tehnice pentru construcții și instalații și că autorizațiile sunt afișate conform legii.

Dragoș Niculescu în Redactor coordonator, avocatnet.ro
13 Noiembrie 2025 | 3917 | Timp de citire: 3 min.

Legea privind apărarea împotriva incendiilor urmează să se modifice, potrivit unui proiect de ordonanță pus aseară în dezbatere publică pe site-ul Ministerului Afacerilor Interne (MAI), unele dintre prevederile acestuia vizând simplificarea procedurilor de obținere a avizelor și autorizațiilor de securitate la incendiu. Citește articolul

ACCES GRATUIT

ONJN pregătește finanțarea combaterii dependenței de jocuri de noroc pentru anul 2026

Oferă informații despre posibilități de finanțare pentru înființarea, extinderea sau dotarea unor spații și centre, ceea ce implică aspecte administrative și de gestionare a proprietăților.

Cristian Stanescu în Redactor, avocatnet.ro
13 Noiembrie 2025 | 620 | Timp de citire: 3 min.

Două proiecte de ordin ale Oficiului Național pentru Jocuri de Noroc (ONJN), care stabilesc cadrul legal, principiile și procedurile pentru acordarea de finanțări nerambursabile destinate combaterii dependenței de jocuri de noroc și promovării jocului responsabil, au fost puse recent în dezbatere publică pe site-ul instituției. Proiectele vizează susținerea inițiativelor din cinci domenii de intervenție eligibile: prevenirea, tratamentul, protecția minorilor și dezvoltarea de soluții IT avansate bazate pe inteligență artificială. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Eficientizarea achitării amenzilor contravenționale

UPDATE Contul unic în care se vor putea plăti amenzile rutiere, indiferent de domiciliul celui sancționat, stabilit azi de Ministerul Finanțelor

Acest departament gestionează adesea flota de mașini a firmei și diverse sarcini administrative. Este direct responsabil de asigurarea plății corecte și la timp a amenzilor primite de vehiculele sau șoferii companiei.

Dragoș Niculescu în Redactor coordonator, avocatnet.ro
12 Noiembrie 2025 | 7152 | Timp de citire: 4 min.

Amenzile contravenționale primite de șoferi ar fi trebuit, încă din 2019, să poată fi plătite într-un cont unic, în orice localitate, fără să se țină seama de locul de domiciliu al celui sancționat. Cu o întârziere de peste șase ani, normele ce vor permite plata amenzilor într-un cont unic au apărut acum câteva zile. În plus, azi s-a stabilit, prin ordin, și contul în care se vor putea plăti amenzile. Totuși, pentru ca măsura să fie pe deplin aplicabilă, autoritățile trebuie să mai stabilească, prin alte acte normative, câteva detalii, inclusiv un nou model al procesului-verbal de constatare a contravențiilor rutiere. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Deputații au adoptat proiectul privind limitarea avansurilor în antecontractele de vânzare-cumpărare cu dezvoltatorii. Care sunt noutățile

Pentru a fi la curent cu noile reglementări legale care influențează achiziția sau dezvoltarea de proprietăți imobiliare de către companie.

Simona Voiculescu în Director Editorial, avocatnet.ro
12 Noiembrie 2025 | 7979 | Timp de citire: 4 min.

Propunerea adoptată la Senat în primăvară prin care s-a propus plafonarea avansului cerut de dezvoltatorii imobiliari în funcție de stadiul construcţiei a fost adoptată azi, cu ceva modificări, și de deputați. Ce prevede acum proiectul: Citește articolul

ACCES PREMIUM
SSM - avantaj prin siguranță

Lucrătorii temporari și subcontractanții - cine răspunde pentru securitatea lor

Pentru că acest departament gestionează adesea facilitățile și coordonează activitățile cu diverși furnizori de servicii (subcontractori, cum ar fi firmele de curățenie sau pază) și trebuie să înțeleagă responsabilitățile companiei în asigurarea siguranței persoanelor care lucrează pe proprietate.

Dan Năstase în Consilier juridic specializat în relații de muncă,
11 Noiembrie 2025 | 1 | 1065 | Timp de citire: 3 min.

Economia modernă este, în prezent, una extrem de flexibilă, bazată pe contracte temporare, externalizări de servicii și subcontractări. Deși acest modus operandi este aduce beneficii (de ordin economic), iar, în unele cazuri, reprezintă singura opțiune a unei companii, apare și o întrebare complexă și de importanță critică: atunci când un lucrător temporar sau un angajat al unui subcontractant se accidentează la sediul companiei-gazdă, cine răspunde? Citește articolul

ACCES PREMIUM
România evită infringementul pe ultima sută de metri

Guvernul a stabilit mai multe măsuri privind energia regenerabilă și comunitățile de energie

Acest departament gestionează imobilele și utilitățile companiei, iar posibilitatea de a produce energie pentru autoconsum sau de a îmbunătăți eficiența energetică a clădirilor este de interes direct.

Cristian Stanescu în Redactor, avocatnet.ro
10 Noiembrie 2025 | 2432 | Timp de citire: 2 min.

Executivul a adoptat recent o ordonanță de urgență care modifică și completează legislația existentă în domeniul energiei. Scopul principal al acesteia este alinierea cadrului legal național la prevederile unei directive europene, care urmărește creșterea ponderii energiei din surse regenerabile în consumul final. Actul normativ impune autorităților eliminarea barierelor administrative și obligă operatorii de distribuție să instaleze cu prioritate contoare inteligente pentru membrii comunităților de energie. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE A apărut ghidul de elaborare a planurilor de mobilitate urbană durabilă, ce vizează îmbunătățirea transportului public din anumite municipii

Gestionează parcul auto al firmei și trebuie să știe cum vor fi afectate vehiculele companiei de noile restricții de acces și reguli în orașe.

Dragoș Niculescu în Redactor coordonator, avocatnet.ro
10 Noiembrie 2025 | 1 | 8359 | Timp de citire: 2 min.

Pentru creșterea siguranței în trafic și atingerea obiectivelor privind reducerea poluării, o lege prin care se stabilesc condițiile necesare pentru dezvoltarea în România a unui sistem durabil de mobilitate urbană a fost oficializată în 2023. Potrivit legii, Bucureștiul și anumite municipii mari vor trebui să stabilească, în următorii ani, zone cu emisii scăzute. Accesul în respectivele zone va fi permis doar mașinilor care respectă regulile zonei sau pentru care se plătește o taxă. În plus, Ministerul Dezvoltării a publicat recent un ordin ce conține ghidul de elaborare a planurilor de mobilitate urbană durabilă, ce au ca scop îmbunătăţirea accesibilităţii localităţilor și diversificarea ofertei de transport către și din anumite municipii. Citește articolul