Filtrează articole după
Explicăm Legislația

Departament: Administrativ și Imobiliare (Facilities)

ACCES GRATUIT

Interviu „Mie nu mi se poate întâmpla” - Ce trebuie să știi despre asigurarea casei, astfel încât să nu rămâi fără despăgubiri în situația distrugerii sale totale sau parțiale

Acest departament este direct responsabil de gestionarea și protejarea clădirilor și facilităților companiei. Articolul oferă informații esențiale despre cum pot fi asigurate proprietățile împotriva diverselor riscuri (incendii, inundații, explozii, furtuni) și cum se pot gestiona daunele.

Cristian Stanescu în Redactor, avocatnet.ro
28 Octombrie 2025 | 1 | 7548 | Timp de citire: 6 min.

Evenimente recente, precum explozia din cartierul Rahova sau furtunile tot mai frecvente și devastatoare, au scos la iveală o realitate îngrijorătoare: mulți proprietari români nu au locuințele protejate de o asigurare. Deși obligatorie, asigurarea PAD este deseori ignorată, dar, oricum, acoperă doar trei riscuri catastrofale (cele naturale) și la o valoare limitată (maximum 20.000 euro), lăsând neacoperite riscuri mult mai comune, precum incendiul, explozia sau daunele provocate de diverse instalații. Pentru a înțelege diferența dintre protecția minimă legală și cea completă, am discutat cu Alexandru Ciuncan, președintele Uniunii Naționale a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania (UNSAR), despre ce înseamnă siguranța locuinței și cum o poliță facultativă devine soluția indispensabilăl în fața neprevăzutului. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce trebuie să știi despre noile norme de aprobare sau desemnare a unui loc pentru prezentarea mărfurilor în vamă și depozitarea temporară

Acest departament se ocupă de spațiile fizice ale companiei și trebuie să se asigure că depozitele folosite pentru mărfurile temporar stocate respectă cerințele vamale privind locația, facilitățile și documentele de proprietate sau de utilizare.

Orlando Surugiu-Pânzaru în Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
28 Octombrie 2025 | 516 | Timp de citire: 5 min.

Recent, Autoritatea Vamală Română (AVR) a venit cu noi norme de aprobare sau desemnare a unui loc pentru prezentarea mărfurilor în vamă și depozitarea temporară, conform unui ordin deja oficializat. Iată principalele aspecte de reținut în legătură cu acestea. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Viza de reședință în era digitală: Ce trebuie să știi în contextul cărților de identitate electronice

Departamentul Administrativ este interesat de regulile privind reședința, mai ales când compania oferă cazare angajaților sau când trebuie să gestioneze logistic documente legate de adresele angajaților, pentru a se asigura că totul este conform legii.

Cristian Stanescu în Redactor, avocatnet.ro
28 Octombrie 2025 | 3 | 14939 | Timp de citire: 3 min.

Solicitanții vizelor de reședință, cunoscute mai mult sub numele de vize „de flotant”, trebuie să știe că procesul administrativ aferent presupune respectarea obligațiilor legale și a termenelor de depunere a unor astfel de cereri. În ceea ce privește cărțile electronice de identitate (CEI), consemnarea acestui detaliu administrativ este posibilă, pentru moment, numai la eliberarea documentului. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Agenda săptămânii 27 octombrie - 2 noiembrie 2025

Echipa administrativă urmărește aceste termene pentru a se asigura că toate sarcinile administrative legate de taxe, cum ar fi plata 'taxei pe stâlp' (dacă este relevantă pentru proprietăți sau infrastructură), sunt îndeplinite la timp.

avocatnet.ro în 27 Octombrie 2025 | 368 | Timp de citire: 2 min.

În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Sinteză legislativă: Cele mai importante acte normative publicate în perioada 20 - 26 octombrie 2025

Gestionează obținerea autorizațiilor și licențelor pentru clădiri și facilități, inclusiv cele de securitate la incendiu, asigurându-se că proprietățile companiei sunt conforme.

Manuela Rasina în Autor colaborator, Inteligo Media SA
27 Octombrie 2025 | 1072 | Timp de citire: 4 min.

În perioada 20 - 26 octombrie 2025, în Monitorul Oficial au fost publicate mai multe acte normative cu impact atât asupra mediului de afaceri, cât și asupra vieții personale. Avocatnet.ro vă prezintă o sinteză a acestor noutăți legislative, incluzând principalele prevederi și datele de intrare în vigoare. Pentru detalii suplimentare și interpretări detaliate, sunt disponibile link-uri către articolele elaborate de redacția noastră. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Retrospectivă 2025

Ce modificări au fost aduse anul acesta legislației privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap

Gestionează locațiile, echipamentele și serviciile de suport ale companiei. Noile cerințe de accesibilizare pentru bancomate, automate de bilete și mijloace de transport pot implica modificări ale infrastructurii și facilităților existente.

Cristian Stanescu în Redactor, avocatnet.ro
24 Octombrie 2025 | 3664 | Timp de citire: 5 min.

Legislația privind drepturile persoanelor cu dizabilități a suferit o serie de modificări în anul 2025. Schimbările introduse vizează atât aspecte pozitive, precum îmbunătățirea dreptului la telemuncă al acestor persoane și facilitarea accesului lor la tehnologii asistive, cât și măsuri cu impact negativ, cum ar fi introducerea contribuției la asigurările sociale de sănătate (CASS) pentru pensiile care depășesc 3.000 de lei sau amânarea acordării indemnizației de solidaritate. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Încă un an la dispoziție pentru obținerea autorizației de securitate la incendiu de către furnizorii de servicii sociale. Deputații invocă necesitatea prelungirii termenului în interesul persoanelor vulnerabile

Acest departament se ocupă de clădirile și spațiile companiei, inclusiv de obținerea și menținerea tuturor autorizațiilor necesare pentru funcționare, cum ar fi cele de siguranță la incendiu.

Simona Voiculescu în Director Editorial, avocatnet.ro
24 Octombrie 2025 | 1 | 2274 | Timp de citire: 3 min.

După o primă prelungire a termenului stabilit inițial pentru obținerea autorizației de securitate la incendiu în cadrul procedurilor de re/licențiere demarate ca urmare a reformei în domeniul asistenței sociale din România, deputații au decis să mai acorde furnizorilor de servicii sociale încă un an pentru demersurile de obținere a autorizațiilor. Noul termen este 31 decembrie 2026, potrivit unei legi apărute recent în Monitorul Oficial. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Încălzirea în condominii: CJUE validează plata pentru căldura din țevi și coloane, dar impune transparență totală la calcul

Acest departament gestionează clădirile și facilitățile companiei. Este vital să știe cum se calculează costurile de încălzire, mai ales dacă firma administrează proprietăți sau are mai multe spații care folosesc încălzire centralizată. Ei trebuie să asigure respectarea regulilor pentru administrarea clădirilor și pentru facturarea utilităților.

avocatnet.ro în 24 Octombrie 2025 | 1529 | Timp de citire: 3 min.

Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a decis recent că nu e contrar dreptului UE ca proprietarii să plătească partea de energie termică emisă de instalațiile interne ale clădirii (chiar fără calorifere în spațiile comune) și ca această parte să fie repartizată pe baza volumului încălzit din proiectul clădirii, cu condiția ca regulile și parametrii folosiți pentru calculul consumului individual (încălzire și apă caldă) să asigure o contabilizare transparentă și cât mai exactă a consumului. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Obligația tuturor spitalelor de a se dota cu butoane de panică în saloane și cu camere de supraveghere video în zonele ATI și UPU intră în vigoare anul viitor

Se ocupă de montarea fizică a echipamentelor (butoane de panică, camere video) în saloane și secții și de asigurarea bunei lor funcționări în incinta spitalului.

Dragoș Niculescu în Redactor coordonator, avocatnet.ro
23 Octombrie 2025 | 2062 | Timp de citire: 2 min.

Spitalele, indiferent dacă vorbim despre cele de stat sau despre cele private, vor fi obligate, începând cu luna aprilie 2026, să instaleze butoane de panică în saloanele pacienților. În plus, acestea vor trebui să aibă și sisteme de supraveghere video în secțiile de anestezie și terapie intensivă (ATI) sau în unitățile de primiri urgențe (UPU). Pentru neconformare, spitalele vor risca amenzi de până la 30.000 de lei. Citește articolul

ACCES PREMIUM
SSM - avantaj prin siguranță

Primul ajutor la locul de muncă - o obligație legală și o necesitate vitală. Cine, cum și când trebuie să intervină până la sosirea echipajelor specializate

Acest departament este responsabil cu dotarea locurilor de muncă cu truse de prim ajutor și cu asigurarea că acestea sunt ușor de găsit și accesibile, așa cum specifică articolul.

Dan Năstase în Consilier juridic specializat în relații de muncă,
23 Octombrie 2025 | 1 | 1621 | Timp de citire: 4 min.

Oricât de performant ar fi un sistem de prevenire, oricât de riguros am aplica toate măsurile de securitate, posibilitatea producerii unui accident sau a unei urgențe medicale la locul de muncă nu poate fi niciodată eliminată complet. În acele momente critice, diferența dintre o recuperare rapidă și o tragedie este adesea făcută de acțiunile din primele minute. Aici intervine rolul esențial al primului ajutor. Citește articolul