Filtrează articole după
Explicăm Legislația

Departament: Administrativ și Imobiliare (Facilities)

ACCES GRATUIT
Eficientizarea achitării amenzilor contravenționale

UPDATE Contul unic în care se vor putea plăti amenzile rutiere, indiferent de domiciliul celui sancționat, stabilit azi de Ministerul Finanțelor

Acest departament gestionează adesea flota de mașini a firmei și diverse sarcini administrative. Este direct responsabil de asigurarea plății corecte și la timp a amenzilor primite de vehiculele sau șoferii companiei.

Dragoș Niculescu în Redactor coordonator, avocatnet.ro
12 Noiembrie 2025 | 7247 | Timp de citire: 4 min.

Amenzile contravenționale primite de șoferi ar fi trebuit, încă din 2019, să poată fi plătite într-un cont unic, în orice localitate, fără să se țină seama de locul de domiciliu al celui sancționat. Cu o întârziere de peste șase ani, normele ce vor permite plata amenzilor într-un cont unic au apărut acum câteva zile. În plus, azi s-a stabilit, prin ordin, și contul în care se vor putea plăti amenzile. Totuși, pentru ca măsura să fie pe deplin aplicabilă, autoritățile trebuie să mai stabilească, prin alte acte normative, câteva detalii, inclusiv un nou model al procesului-verbal de constatare a contravențiilor rutiere. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Deputații au adoptat proiectul privind limitarea avansurilor în antecontractele de vânzare-cumpărare cu dezvoltatorii. Care sunt noutățile

Pentru a fi la curent cu noile reglementări legale care influențează achiziția sau dezvoltarea de proprietăți imobiliare de către companie.

Simona Voiculescu în Director Editorial, avocatnet.ro
12 Noiembrie 2025 | 8041 | Timp de citire: 4 min.

Propunerea adoptată la Senat în primăvară prin care s-a propus plafonarea avansului cerut de dezvoltatorii imobiliari în funcție de stadiul construcţiei a fost adoptată azi, cu ceva modificări, și de deputați. Ce prevede acum proiectul: Citește articolul

ACCES PREMIUM
SSM - avantaj prin siguranță

Lucrătorii temporari și subcontractanții - cine răspunde pentru securitatea lor

Pentru că acest departament gestionează adesea facilitățile și coordonează activitățile cu diverși furnizori de servicii (subcontractori, cum ar fi firmele de curățenie sau pază) și trebuie să înțeleagă responsabilitățile companiei în asigurarea siguranței persoanelor care lucrează pe proprietate.

Dan Năstase în Consilier juridic specializat în relații de muncă,
11 Noiembrie 2025 | 1 | 1072 | Timp de citire: 3 min.

Economia modernă este, în prezent, una extrem de flexibilă, bazată pe contracte temporare, externalizări de servicii și subcontractări. Deși acest modus operandi este aduce beneficii (de ordin economic), iar, în unele cazuri, reprezintă singura opțiune a unei companii, apare și o întrebare complexă și de importanță critică: atunci când un lucrător temporar sau un angajat al unui subcontractant se accidentează la sediul companiei-gazdă, cine răspunde? Citește articolul

ACCES PREMIUM
România evită infringementul pe ultima sută de metri

Guvernul a stabilit mai multe măsuri privind energia regenerabilă și comunitățile de energie

Acest departament gestionează imobilele și utilitățile companiei, iar posibilitatea de a produce energie pentru autoconsum sau de a îmbunătăți eficiența energetică a clădirilor este de interes direct.

Cristian Stanescu în Redactor, avocatnet.ro
10 Noiembrie 2025 | 2461 | Timp de citire: 2 min.

Executivul a adoptat recent o ordonanță de urgență care modifică și completează legislația existentă în domeniul energiei. Scopul principal al acesteia este alinierea cadrului legal național la prevederile unei directive europene, care urmărește creșterea ponderii energiei din surse regenerabile în consumul final. Actul normativ impune autorităților eliminarea barierelor administrative și obligă operatorii de distribuție să instaleze cu prioritate contoare inteligente pentru membrii comunităților de energie. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE A apărut ghidul de elaborare a planurilor de mobilitate urbană durabilă, ce vizează îmbunătățirea transportului public din anumite municipii

Gestionează parcul auto al firmei și trebuie să știe cum vor fi afectate vehiculele companiei de noile restricții de acces și reguli în orașe.

Dragoș Niculescu în Redactor coordonator, avocatnet.ro
10 Noiembrie 2025 | 1 | 8369 | Timp de citire: 2 min.

Pentru creșterea siguranței în trafic și atingerea obiectivelor privind reducerea poluării, o lege prin care se stabilesc condițiile necesare pentru dezvoltarea în România a unui sistem durabil de mobilitate urbană a fost oficializată în 2023. Potrivit legii, Bucureștiul și anumite municipii mari vor trebui să stabilească, în următorii ani, zone cu emisii scăzute. Accesul în respectivele zone va fi permis doar mașinilor care respectă regulile zonei sau pentru care se plătește o taxă. În plus, Ministerul Dezvoltării a publicat recent un ordin ce conține ghidul de elaborare a planurilor de mobilitate urbană durabilă, ce au ca scop îmbunătăţirea accesibilităţii localităţilor și diversificarea ofertei de transport către și din anumite municipii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Sinteză legislativă: Cele mai importante acte normative publicate în perioada 3 - 9 noiembrie 2025

Este relevant pentru gestionarea costurilor asociate cu publicarea documentelor oficiale în Monitorul Oficial și pentru simplificarea plății amenzilor (ex: pentru flota auto).

Manuela Rasina în Autor colaborator, Inteligo Media SA
10 Noiembrie 2025 | 727 | Timp de citire: 5 min.

În perioada 3 - 9 noiembrie 2025, în Monitorul Oficial au fost publicate mai multe acte normative cu impact atât asupra mediului de afaceri, cât și asupra vieții personale. Avocatnet.ro vă prezintă o sinteză a acestor noutăți legislative, incluzând principalele prevederi și datele de intrare în vigoare. Pentru detalii suplimentare și interpretări detaliate, sunt disponibile link-uri către articolele elaborate de redacția noastră. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Care sunt noile criterii medico-psihosociale pe baza cărora se stabilește un termen de valabilitate permanent pentru certificatul de încadrare în grad de handicap

Acest departament trebuie să știe dacă sunt necesare anumite adaptări ale spațiilor de lucru pentru angajații cu dizabilități, pentru a asigura accesibilitatea și confortul acestora.

Dragoș Niculescu în Redactor coordonator, avocatnet.ro
7 Noiembrie 2025 | 2677 | Timp de citire: 4 min.

Ministerul Muncii a stabilit recent, prin ordin, criteriile ce stau la baza deciziei cu termen permanent pentru încadrarea în grad de handicap a persoanelor. Astfel, în cazul unor afecțiuni, comisia de evaluare stabilește termen de valabilitate permanent pentru certificatul de încadrare în grad de handicap, în anumite cazuri, chiar de la prima prezentare a unei persoane în fața comisiei. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Este posibilă acordarea tichetelor de masă și suportarea contravalorii hranei la locul de muncă în același timp?

Dacă firma decide să ofere hrană direct la locul de muncă, acest departament poate fi implicat în gestionarea spațiilor (bucătării, cantine) și a logisticii necesare pentru serviciile de catering.

avocatnet.ro în 7 Noiembrie 2025 | 1 | 934 | Timp de citire: 2 min.

Un angajator care vrea să păstreze avantajele fiscale prevăzute de lege nu poate acorda unui angajat atât tichete de masă, cât și hrana la locul de muncă, o limitare în acest sens fiind prevăzută chiar de lege - nici măcar în ipoteza în care valoarea tichetului și contravaloarea hranei pe zi s-ar încadra în plafonul cerut de lege. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Noi cazuri de inactivitate sunt scoase din cazierul fiscal de la momentul reactivării, nu după trei luni de la reactivare

Acest departament este responsabil cu sediul firmei. Este important pentru ei să știe că expirarea contractului pentru sediul social poate duce la inactivitate fiscală și trebuie să se asigure că adresa firmei este mereu în regulă.

Alexandru Boiciuc în Redactor-șef, avocatnet.ro
6 Noiembrie 2025 | 7508 | Timp de citire: 2 min.

Câteva cazuri noi de inactivitate sunt scoase din cazierul fiscal al contribuabililor direct de la momenul reactivării, nu abia după trei luni de la reactivare, ca până acum. Măsura apare într-o lege oficializată recent. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Criteriile medico-psihosociale pe baza cărora se stabilește încadrarea în grad de handicap, revizuite oficial

Acest departament se ocupă de spațiile fizice ale companiei. Înțelegerea noilor criterii este utilă pentru a planifica și asigura accesibilitatea și facilitățile necesare pentru angajații cu dizabilități.

Dragoș Niculescu în Redactor coordonator, avocatnet.ro
6 Noiembrie 2025 | 8776 | Timp de citire: 3 min.

Printr-un ordin publicat în această dimineață în Monitorul Oficial, Ministerul Muncii a înlocuit criteriile pe baza cărora se stabilește încadrarea în grad de handicap cu unele noi, adaptate la schimbările apărute de ceva vreme. În plus, prin același ordin se introduc și criteriile medico-psihosociale pe baza cărora se stabilește termen de valabilitate permanent pentru încadrarea în grad de handicap a persoanelor cu dizabilități. Citește articolul