Informațiile despre sistemul e-Transport sunt relevante pentru gestionarea transporturilor și a lanțului de aprovizionare, iar modificările legate de accize pot influența costurile logistice.
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul
Acest departament se ocupă cu transportul și livrarea mărfurilor. Articolul le arată cum trebuie declarate transporturile internaționale pentru ca produsele să ajungă la destinație fără probleme legale.
Atunci când vine vorba de transportul internațional rutier de bunuri, obligația de raportare în e-Transport revine, conform legislației, firmei din România care trimite sau primește bunuri. Iată și două spețe concrete pentru exemplificare. Citește articolul
Prevede reguli noi pentru colectarea, transportul și procesarea deșeurilor electronice, ceea ce modifică operațiunile logistice și lanțul de aprovizionare, în special pentru recuperarea produselor.
Nouă ani mai târziu de la adoptarea Ordonanței privind deșeurile de echipamente electrice și electronice (DEEE), Parlamentul a completat cadrul legislativ pentru gestionarea DEEE prin chiar legea de aprobare a ordonanței. Având în vedere termenul inexplicabil de lung pe care legea l-a petrecut la Camera Deputaților, prevederile apărute recent în Monitorul Oficial modifică semnificativ obligațiile operatorilor din sector. Citește articolul
Acest departament se ocupă cu transportul, depozitarea și livrarea mărfurilor. Este esențial să știe ce produse sunt considerate riscante și ce reguli de raportare e-Transport se aplică, pentru a organiza corect transporturile și a evita blocajele sau amenzile.
În contextul folosirii sistemului e-Transport, specialiștii sfătuiesc contribuabilii să analizeze cu atenție lista produselor cu risc fiscal ridicat, ca să nu riște să treacă cu vederea situațiile în care raportările sunt obligatorii. Atenționarea este utilă mai ales în contextul în care urmează o extindere a listei produselor riscante pentru care trebuie făcute raportări în e-Transport. Citește articolul
Costurile de transport, depozitare și cele legate de întregul lanț de aprovizionare sunt influențate de inflație, ceea ce necesită o ajustare a strategiilor pentru a menține eficiența operațională.
Schimbările structurale din coșul de consum, din 2020 până în primele luni ale anului 2024 au influențat inflația, iar adecvarea politicii monetare la evoluția acesteia necesită prudență. Citește articolul
Acest departament trebuie să cunoască noile sisteme vamale pentru că ele influențează direct modul în care mărfurile sunt exportate și tranzitate, asigurând o mișcare fluidă a produselor.
Operaționalizarea sistemului vamal AES a fost făcută în data de 16 martie 2024, în timp ce a sistemului vamal NCTS5 a fost făcută în data de 17 mai 2024, conform Autorității Vamale Române (AVR), în urma câtorva amânări. Astfel, operațiunile vamale de export sunt gestionate prin AES-RO, iar operațiunile de declarare în tranzit sunt gestionate prin sistemul NCTS5 RO. Pentru a avea acces la ambele sisteme, operatorii economici trebuie să se înregistreze în platforma UMG Trader a AVR. Citește articolul
Se ocupă direct cu transportul și livrarea mărfurilor, fiind esențial să înțeleagă aceste modificări pentru a asigura un flux continuu și eficient, fără blocaje sau amenzi.
În privința transporturilor de bunuri ce trebuie raportate în e-Transport, cărora li se alocă acel cod UIT, Guvernul a venit cu o excepție privind confiscările. Mai precis, măsura confiscării nu se mai aplică dacă, în lipsa codului UIT, bunurile sunt înregistrate în documente justificative și apoi în contabilitate. Conform specialiștilor, precizarea vine ca urmare a sancționării unor contribuabili care, deși obținuseră codul UIT, acesta nu apărea și în evidențele autorităților. Citește articolul
Este relevant pentru a vedea cum întreruperile sau deficiențele într-o parte a lanțului operațional (de exemplu, la aeroport) pot afecta livrarea serviciului final al companiei aeriene și pot genera probleme legale.
Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a decis că insuficiența personalului aeroportuar responsabil cu încărcarea bagajelor în avioane poate constitui o "împrejurare excepțională" care să justifice întârzierile prelungite ale zborurilor. Într-o astfel de situație pasagerii nu pot primi despăgubiri. Citește articolul
Pentru companiile care au flote de mașini sau depind de transportul rutier (cum ar fi cele din logistică), este crucial să știe cine suportă costurile în cazul unui accident cu animale sălbatice, deoarece acest lucru poate afecta operațiunile și bugetul de transport.
Actualele reguli aplicate în cazul accidentelor rutiere ce implică animale sălbatice se vor modifica, potrivit unui proiect legislativ pus recent în dezbaterea senatorilor, astfel încât șoferii să poată fi despăgubiți chiar dacă în zonă există indicatoare ce avertizează asupra existenței animalelor, spre deosebire de ceea ce se-ntâmplă acum. Citește articolul
Informațiile despre creșterea producției industriale sunt esențiale pentru a planifica transportul, depozitarea și pentru a optimiza modul în care materiile prime ajung la companie și produsele finite pleacă de la ea.
Creșterea puternică a producției industriale în luna martie de 3,9% (lună/lună) și 2,8% (an/an) i-a surprins pe analiștii economici. Prognoza BCR era de scădere cu -0,7% comparativ cu aceeași lună din 2023. Citește articolul