Chiar și atunci când angajații lucrează de acasă, firma are responsabilitatea să se asigure că mediul de lucru respectă normele de siguranță și sănătate, iar aceste modificări pot impune noi cerințe.
AvocatNet.ro vă prezintă cele mai importante acte normative publicate în Monitorul Oficial în perioada 20-24 martie 2017. Citește articolul
Veghează la siguranța și sănătatea angajaților detașați, asigurându-se că aceștia au condiții de muncă sigure și acces la servicii medicale, conform legilor din țara unde lucrează.
Firmele care desfășoară activități ce implică mobilitatea personalului trebuie să fie atente la mai mulți factori atunci când trimit salariați în interiorul sau în afara țării, astfel încât să nu se expună nici pe ele, nici pe angajații lor la riscurile fiscale existente. De altfel, cadrul legislativ pentru detașările transnaționale va fi completat curând, odată cu intrarea în vigoare a unui act normativ care va aduce clarificări suplimentare în acest sens, astfel încât angajatorii să aplice unitar dispozițiile, iar drepturile lucrătorilor detașați să fie cu adevărat respectate. În acest sens, am adunat astăzi cele mai multe prevederi din Codul muncii referitoare la detașarea salariaților, precum și câteva aspecte esențiale urmărite de noile reglementări ce vor fi transpuse în legislația românească în luna mai 2017. Citește articolul
Responsabil pentru siguranța și sănătatea angajaților, asigurându-se că apa disponibilă în companie este potabilă și nu prezintă riscuri.
„Nu putem trăi fără apă” este printre marile truisme care ne definesc existența. Cu toate acestea, în era industrializării masive, a poluării și schimbărilor climatice suntem mai atenți la apa pe care o bem. Întrebarea imediat următoare, cea mai firească, este ce fel de apă bem și cum știm ce bem? Citește articolul
Articolul abordează impactul mediului de lucru toxic și al condițiilor erodante psihic asupra angajaților, aspecte esențiale pentru sănătatea mintală și bunăstarea la locul de muncă, domenii de interes crescut pentru SSM.
Serios vorbind, de ce ai rămâne pe un post care te face nefericit? Este o întrebare care poate părea naivă sau pseudo-filosofică, dar eu chiar aș vrea un răspuns. A nu se înțelege că nu am primit răspunsuri până acum; doar că, din ceea ce am auzit, nimic nu m-a convins. Nu înțeleg de ce împlinirea profesională a unor oameni este mai prejos decât a altora; sau, cu alte cuvinte, de ce crezi că meriți mai puțin decât alții. Citește articolul
Asigurarea că angajații care dețin arme în cadrul atribuțiilor de serviciu (ex: pază) sunt apți din punct de vedere medical și psihologic și că respectă normele de siguranță pentru prevenirea accidentelor și incidentelor.
În România, permisul de armă îți poate oferi dreptul de a o deține, sau chiar dreptul de a o folosi și purta în mod efectiv. Permisele se eliberează în funcție de categoria de arme și sunt valabile timp de cinci ani, iar cei care le solicită trebuie să îndeplinească niște condiții stricte cu privire la lipsa unor condamnări, cu privire la sănătatea și comportamentul lor etc. În esență, legislația stabilește foarte clar că nu toată lumea are acces la obținerea unui permis de armă letală. Recent, au fost discutate destul de aprins în presa națională declarațiile unui deputat cu privire la armele pe care le deține de acum 27 de ani și ce plănuiește să facă cu ele. În acest context, ne-am hotărât să vă prezentăm câteva detalii despre cine și cum poate să obțină și să folosească o armă letală. Citește articolul
Articolul menționează criterii stricte medicale și fizice pentru angajare, precum și examinații medicale, aspecte relevante pentru evaluarea aptitudinii de muncă și sănătatea ocupațională în cadrul oricărei organizații.
AvocatNet.ro vă prezintă principalele subiecte apărute astăzi în presă: Citește articolul
Articolul menționează controalele IGSU, care verifică aspecte de siguranță la locul de muncă și prevenirea situațiilor de urgență, și igienizarea spațiilor, relevante pentru sănătatea angajaților.
În mod obișnuit, controalele pe care autoritățile le desfășoară la firme se intensifică în perioadele în care se înregistrează creșteri în vânzarea de produse și prestarea de servicii. Astfel, de exemplu, sunt șanse mult mai mari ca Fiscul să vină în control la hoteluri și restaurante în perioada minivacanței de 1 mai, ca inspectorii muncii să verifice activitatea din domeniul construcțiilor în timpul verii sau ca inspectorii sanitari să treacă pragul măcelăriilor în preajma Paștelui. Din acest motiv, astăzi prezentăm un calendar estimativ al acțiunilor de control ce ar putea fi desfășurate în cursul anului 2017 la companii. Citește articolul
Departamentul SSM este interesat de directivele europene privind protecția lucrătorilor împotriva riscurilor legate de expunerea la agenți cancerigeni sau mutageni, pentru a implementa măsurile necesare de siguranță la locul de muncă.
În Monitorul Oficial, Partea I, nr. 175 și 176 din 10 martie 2017 s-au publicat: Citește articolul
Deși nu e direct despre siguranța la volan, departamentul SSM poate folosi aceste informații despre riscurile și sancțiunile depășirii vitezei pentru a educa angajații și a preveni accidentele, mai ales pe cei care conduc mult în interes de serviciu.
Amenda pentru depășirea limitei de viteză poate fi aplicată în mod valabil atât de polițistul care constată, în baza aparaturii pe care o are la dispoziție, că s-a depășit limita legală, dar și de un alt coleg de-al său din trafic și căruia i-a transmis informațiile. Instanța supremă a țării noastre a lămurit de curând chestiunea și a stabilit că nu poate să fie pusă sub semnul întrebării legalitatea amenzii aplicată de alt polițist din trafic decât operatorul radar. În prezent, amenzile pentru depășirea limitei de viteză pot ajunge și până la 2.900 de lei. Citește articolul
Acest departament trebuie să se asigure că angajatele însărcinate nu sunt expuse la condiții de muncă periculoase sau dăunătoare sănătății lor sau a sarcinii, conform obligațiilor angajatorului.
După ce a anunțat la locul de muncă faptul că este gravidă, femeia poate să pretindă angajatorului să-i ofere drepturile pe care i le recunoaște legislația muncii în această materie. Cel mai important aspect este că gravidele, dar și cele care au devenit recent mămici ori cele care se află deja în concediul pentru creșterea micuțului nu pot fi concediate, de principiu, decât în ipoteza în care firma se află într-o situație financiară foarte proastă și trece printr-o procedură de insolvență sau merge chiar cu pași repezi în faliment. Dacă angajatorul nu respectă această interdicție de concediere, salariata are posibilitatea de a-i cere socoteală în instanță, fără să trebuiască să dovedească că decizia de concediere a fost injustă. Citește articolul