Departament: Vânzări (Sales)
Controale ANPC: Proceduri și sancțiuni aplicabile restaurantelor, cantinelor sau hotelurilor
Acest departament este interesat de felul în care produsele sunt prezentate clienților, de informațiile despre ingrediente și alergeni, de cantitățile vândute și de prețuri, pentru a se asigura că totul este corect, conform legii și transparent pentru clienți.
Procedurile de evaluare a conformității, precum și sancțiunile pe care Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) le poate aplica în cazul abaterilor de la reglementările specifice spațiilor de gătit, pot fi regăsite în conținutul fișei de control pe care angajații instituției o folosesc în cadrul inspecțiilor. Documentul poate oferi o imagine clară asupra obligațiilor restaurantelor, cantinelor, hotelurilor care au astfel de incinte și asupra consecințelor nerespectării acestora. Citește articolul
UPDATE Legislația privind compoziția, fabricarea și etichetarea sucurilor din fructe și ale altor produse similare a fost modificată pentru a transpune noi reguli europene
Departamentul de vânzări trebuie să știe despre cum se schimbă produsele și etichetele lor, ca să poată vorbi corect cu clienții și să vândă produsele conform noilor reguli.
O directivă europeană apărută, în mai 2024, în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (UE) prevede revizuirea și consolidarea standardelor de comercializare aplicabile mierii, sucurilor de fructe, gemurilor și laptelui condensat. Printr-un ordin apărut chiar azi în Monitorul Oficial, autoritățile asigură transpunerea noilor reguli europene din domeniu. Citește articolul
CJUE: În cazul nerespectării obligației de informare, o bancă poate fi privată de dreptul la dobânzi
Pentru companiile care oferă credite sau produse financiare, acest departament trebuie să înțeleagă exact ce informații trebuie prezentate clienților despre costuri și condiții, pentru a evita probleme legale și a asigura o vânzare transparentă.
Curtea de Justiție a Uniunii Europene subliniază din nou, printr-o decizie pronunțată azi, importanța transparenței și a informării corecte a consumatorilor în contractele de credit, stabilind că nu e exclusă privarea creditorului de dreptul la dobânzi în cazul în care nu-și respectă obligația de informare. Citește articolul
Cum se desfășoară controalele ANPC la supermarket-uri: fișa de control folosită de inspectorii Autorității
Pentru departamentul de vânzări, informațiile sunt cruciale pentru a ști cum să afișeze corect produsele, cum să stabilească prețurile și promoțiile, și ce informații trebuie să ofere clienților, pentru a evita amenzi și a asigura o relație bună cu cumpărătorii.
Fișa de control pentru supermarketuri, folosită de inspectorii Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) pentru a verifica conformitatea cu diverse reglementări privind siguranța alimentară și protecția consumatorilor, poate fi folosită drept ghid de bune practici de firmele potențial vizate. Controalele instituției includ aspecte legate de informarea corectă a consumatorilor despre produse, respectarea standardelor de calitate, condițiile de depozitare și practicile comerciale corecte. Nerespectarea acestor prevederi atrage sancțiuni care, cumulativ, pot ajunge la valori considerabile. Citește articolul
Nelămuriri fiscale actuale
Dreptul deducerii TVA-ului poate fi accesat ulterior, chiar dacă e-factura vine după termenul-limită de cinci zile calendaristice
Ajută personalul de vânzări să înțeleagă importanța transmiterii rapide și corecte a facturilor electronice către clienți, pentru ca aceștia să nu aibă probleme cu deducerea TVA-ului.
În ipoteza în care furnizorul transmite o factură, prin sistemul e-Factura, dincolo de termenul-limită de cinci zile calendaristice, cumpărătorul își păstrează dreptul de a cere ulterior deducerea TVA-ului (în limita termenului de prescripție, desigur), atenționează fiscaliștii. Cu alte cuvinte, acel termen de cinci zile pentru transmiterea e-facturilor în sistem n-are nicio legătură cu dreptul deducerii TVA-ului. Citește articolul
Ce plafoane de încasări și plăți în numerar se aplică în 2025
Echipa de vânzări trebuie să fie conștientă de limitele maxime de numerar pe care le poate încasa de la clienți (fie firme, fie persoane fizice sau magazine de tip cash and carry), pentru a se asigura că tranzacțiile respectă legea și nu generează probleme de conformitate pentru companie.
12 Februarie 2025 | 3 | 52611 | Timp de citire: 4 min.
Operațiunile de încasări și plăți în numerar efectuate de firme, persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale sau persoane fizice au o serie de limitări valorice, ce sunt stabilite prin Legea 70/2015. De asemenea, același act normativ stabilește și plafoane pentru sumele în numerar aflate în casierie la final de zi. Citește articolul
Nelămuriri fiscale actuale
e-Factura B2C: Psihologii și alți profesioniști NU sunt obligați să emită facturi pentru încasările de la persoanele fizice
Echipa de vânzări trebuie să înțeleagă ce documente (bon fiscal, factură) poate oferi clienților persoane fizice și când este obligatoriu să emită o factură, mai ales în contextul noilor reguli e-Factura, pentru a răspunde corect solicitărilor și a respecta legea.
În contextul trecerii la obligativitatea de a transmite în e-Factura facturile emise către persoanele fizice, specialiștii subliniază că NU vorbim de o obligație de a emite automat facturi pentru toate tranzacțiile în relația B2C. Astfel, psihologii și alți profesioniști, care emit de obicei doar chitanțe pentru clienții lor, scapă de emiterea facturilor. Citește articolul
Retrospectivă 2024
Principalele noutăți de TVA cu care am trecut în noul an
Modificările la cotele de TVA pot influența prețurile produselor și serviciilor oferite clienților, strategiile de vânzare și modul în care sunt gestionate reducerile de preț.
Așa cum ne-au obișnuit autoritățile în ultimii ani, domeniul TVA-ului a fost în „topul” noutăților fiscale și în cursul lui 2024. De la modificări privind cotele de TVA la apariția sistemului e-TVA sau de la modificări legate de obligațiile declarative la noi fapte penale, contribuabilii au trecut în noul an cu un „bagaj” consistent de schimbări. Pe deasupra, inclusiv jurisprudența în domeniul TVA-ului s-a îmbogățit semnificativ. Iată principalele chestiuni de interes: Citește articolul
CNAS: De ce dispozitive medicale pot beneficia asigurații în 2025 și cum le pot obține
(Pentru companiile care produc sau distribuie dispozitive medicale) Pentru a înțelege procesul prin care clienții lor (asigurații) pot obține și deconta produsele, ceea ce este esențial pentru strategia de vânzări și interacțiunea cu clienții.
Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS) a publicat recent o nouă ediție a unui ghid ce conține o serie de informații utile asiguraților și nu numai. Potrivit documentului, persoanele asigurate au dreptul la mai multe dispozitive medicale, ele acordându-se în baza unei prescripții medicale eliberate de un medic. Citește articolul
Din 17 februarie, norme mai stricte pentru intermediarii de credite
Cei care vând produse de creditare sau intermediază credite trebuie să înțeleagă noile condiții de înregistrare și de activitate impuse de lege. Aceste reguli afectează direct modul în care pot oferi și promova creditele către clienți.
Legislația referitoare la contractele de credit garantate cu bunuri imobile rezidențiale a fost modificată printr-o ordonanță de urgență oficializată recent. În urma modificărilor, România conturează mai clar în plan local legislația europeană în domeniu, prin reglementarea drepturilor și obligațiilor părților implicate în acest gen de contracte. Ajustările aduse anul acesta, care vor intra în vigoare din 17 februarie, stabilesc că intermediarii de credite din alte țări trebuie să fie înregistrați de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), condiționând însă această procedură de îndeplinirea anumitor condiții. Citește articolul










