un_coleg_reloaded a scris:
Iar pornesti de la o premisa subinteleasa nedovedita: de unde stii ca cei care ar raspunde la 100 de intrebari in care sunt incluse si cele 20 de intrebari nepunctate AR RASPUNDE CORECT la acele intrebari, si prin urmare sa ramana cu 80 de raspunsuri corecte?Ar fi posibil ca din toate intrebarile pe care le-au gresit, cat mai multe sa fie dintre cele nepunctate, si atunci punctajul lor nu ar scadea, ci ar creste. Premisa de la care trebuie sa pleci este ca trebuie sa raspunzi cat mai bine la toate intrebarile intrucat nu stii care sunt punctate si care nu. In ceea ce priveste faptul ca sunt 120 de intrebari in loc de 100, nici acesta nu e un dezavantaj, si timpul de concurs fiind prelungit incepand cu 2009 cand s-au introdus prima data intrebarile pretestate (in generatia in care am intrat eu).
Scopul pretestarii: sa se calibreze intrebari adecvate pentru examele din anii urmatori, pentru a evita lamentarile candidatilor ca "s-au facut experimente" asupra lor cu intrebari traduse din limba engleza si netestate pe "logica" romanilor in prealabil. Or, o pretestare serioasa se poate realiza doar in conditii de concurs cu miza, orice alte conditii conducand la vicierea rezultatelor.
Asa cum voi "calibrati" intrebarile pentru generatiile ce vor sustine examenul de rationament in anii urmatori, asa au facut si generatiile 2009 si 2010 pentru voi. Doar asa se poate imbunatati aceasta proba inovatoare, care vine sa satisfaca cerinta seculara a candidatilor de a se diminua "ponderea examenelor de memorie in favoarea celor care testeaza abilitatile native ale viitorilor magistrati". Asta ne dorim cu totii, renuntarea la verificarea excesiva a memoriei, nu?
Am inteles acuma care este rostul acestor intrebari: de a "calibra" nivelul urmatoarelor examen. E ok.
Dar de ce nu se poate face asta in alte imrejurari? De ce nu se poate face de exemplu in cadrul facultatilor de drept (examene pregatitioare, etc)?
In modul in care se procedeaza acum, exista o sansa (oricat de mica ar fi este totusi o sansa) ca cineva sa nu rezolve din noroc sau inspiratie acele intrebari si sa aiba astfel timp sa le rezolve pe altele pt care sa fie punctat,iar altcineva, care din nenoroc le rezolva pe cele nepunctate sa nu mai aiba timp suficient pentru cele punctate.
E parerea mea.
Nu se pot "pretesta" intrebarile in facultati pentru ca examenul trebuie sa aibo o MIZA pentru ca rezultatele sa fie relevante. O simpla testare pregatitoare la nivelul facutatilor nu are nicio miza reala, candidatii nu au nimic de pierdut/castigat astfel incat adrenalina (extrem de importanta la testele de logica si o sa intelegeti pe 6 februarie ce vreau sa spun) nu poate fi luata in calcul la "calibrarea" testului...
Cat despre argumentul norocului/inspiratiei, iar nu are sens ce spui: inspiratia de moment joaca un rol important si in cazul intrebarilor PUNCTATE, pe acelasi rationament pe care l-ai expus tu, nu?Adica din 100 de intrebari punctate, unii au inspiratia sa rezolve 80, altii 40, deci NU ai cum sa excluzi "inspiratia" din ecuatia rationamentului, orice ai face...