O schimbare importantă privind regulile de procedură fiscală a fost introdusă de Guvern la începutul lunii februarie 2022, atrag atenția specialiștii. Pe scurt, prin ordin al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) se vor putea stabili și alte organe fiscale, decât cele competente până acum, pentru a face inspecții fiscale și verificări documentare la contribuabili. Citește articolul
În condițiile care autoritățile fiscale întrerup o inspecție pentru a face o plângere penală ce vizează contribuabilul verificat, specialiștii avertizează că, în acest fel, pot fi afectate rambursările de TVA. Ne referim la o regulă de procedură fiscală implementată de câțiva ani pentru care fiscaliștii au putut evalua efectele apărute în practică. Citește articolul
Prețurile de transfer reprezintă o arie tot mai importantă în cadrul inspecțiilor fiscale, iar companiile trebuie să acorde o atenție sporită documentării tranzacțiilor cu părțile afiliate pentru că ajustările și obligațiile suplimentare de plată impuse de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) în urma verificărilor pe această tematică sunt semnificative. Numărul verificărilor care vizează prețurile de transfer a fost în continuă creștere în utimii ani, iar 2022 nu va face excepție, această tematică de control fiind în continuare unul dintre principalele puncte de interes în cadrul inspecțiilor derulate de administrația fiscală. Citește articolul
Reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) spun că anul 2022 va aduce contribuabililor mai puține controale clasice decât în anii precedenți și mai multe controale făcute de la distanță, prin verificarea documentară. Totodată, implementarea fișierului standard de control fiscal (SAF-T) va elimina treptat necesitatea inspectorilor de a mai face verificări „pe teren”. Citește articolul
Prestarea de servicii intragrup este una dintre cele mai frecvente tranzacții derulate între persoane afiliate. În prezent, marea majoritate a companiilor multinaționale, în special subsidiarele marilor grupuri, achiziționează o gamă variată de servicii intragrup, în scopuri de eficientizare sau centralizare a activităților proprii (de exemplu: administrare, suport IT, management strategic, financiar sau comercial, resurse umane, servicii juridice etc.). Citește articolul
Majoritatea noutăților din anul 2021 din domeniul controalelor la companii vin din sfera fiscală. Pe de o parte, avem câteva ajustări la inspecția fiscală, iar, pe de altă parte, avem și schimbări importante ce țin de relația instituțională în contextul verificărilor fiscale. Însă mai sunt și noutăți legate de plata amenzilor. Citește articolul
Simularea internă a unei inspecții fiscale, prin analizarea concordanţei dintre datele incluse în declarațiile fiscale depuse şi informaţiile din evidenţele contabile, prin pregătirea în avans a documentelor justificative, analizarea tranzacţiilor atipice și prin alte asemenea demersuri, ajută, spun specialiștii, la un mai bun management al riscului apariției unor probleme semnificative pentru companie în timpul unei inspecții fiscale. Cum aceste tipuri de probleme ce ar putea să apară pot perturba grav fluxurile de numerar sau chiar activitatea companiei, prevenirea lor printr-o astfel de simulare a inspecției fiscale este cea mai bună opțiune. Vă prezentăm în continuare, concret, ce ar presupune o simulare internă a inspecției fiscale pentru firme. Citește articolul
Firmele care devin mari contribuabili de la 1 ianuarie 2022 vor trebui să aibă pregătit dosarul prețurilor de transfer, respectând regulile privind marii contribuabili, din anul 2023, până la termenul legal pentru declararea anuală a impozitului pe profit (adică până pe 25 iunie 2023), a precizat, pentru avocatnet.ro, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Solicitarea a fost transmisă în contextul unei neclarități legislative. În schimb, în 2022, acești contribuabili vor trebui să întocmească dosarul prețurilor de transfer, respectând regulile pentru contribuabili mici/medii, numai dacă Fiscul le solicită asta în cadrul inspecției fiscale. Totodată, ANAF a confirmat că termenul de întocmire a dosarului prețurilor de transfer de către marii contribuabili se mută automat, în 2022, pe 25 iunie. Citește articolul
În cazul firmelor care aleg să deducă TVA-ul aferent unor facturi emise în urmă cu peste 3 ani, acestea au obligația de a notifica, în acest sens, Fiscul și de a înscrie suma respectivă în decontul de TVA, potrivit specialiștilor. De asemenea, firmele aflate într-o astfel de situație trebuie să fie pregătite și pentru o eventuală inspecție fiscală. În plus, situația specială a furnizorilor cu codul de TVA anulat, care aleg să se reînregistreze în scopuri de TVA, ar putea fi supusă, în egală măsură, obligației de notificare a Fiscului privind dreptul de deducere după mai bine de 3 ani. Citește articolul
Unul dintre cele mai mari grupuri multinaționale din industria auto a obținut recent o soluție favorabilă, pronunțată de Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ), care a respins recursul formulat de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Astfel, ICCJ a validat soluția instanței de fond care, într-o cauză complexă care a implicat 15 spețe și în urma administrării unui amplu probatoriu cuprinzând înscrisuri și un raport de expertiză în specialitatea fiscalitate întocmit de o comisie de trei experți, a cenzurat impunerea realizată de organele fiscale. Citește articolul