Rămâi informat cu avocatnet.ro, acum și pe Google News. Click aici și apasă pe urmărește-ne (follow sau steluță)!
Din august 2025, TVA-ul a crescut diferențiat pentru o multitudine de livrări de bunuri și prestări de servicii, scopul urmărit de Guvern fiind să adune mai mulți bani la buget, pentru reducerea deficitului. Însă ce înseamnă acest lucru pentru mediul de afaceri și pentru consumatori? Dacă ne luăm după cel mai recent exemplu al unei majorări semnificative de TVA, cel din 2010, lucrurile ar putea lua o turnură complet nedorită. Citește articolul
Cota standard de TVA, pentru livrarea de bunuri și prestarea de servicii, a fost majorată, de la 1 august 2025, după mai mulți ani în care a fost „înghețată” la 19%. Din 2000 și până în prezent, aceasta este doar a doua majorare a cotei standard, după cea din 2010. Cu toate că autoritățile spun că măsura e temporară, aceasta ar putea avea efecte neplăcute pe termen scurt. Citește articolul
Deoarece din august 2025 avem mai multe modificări importante legate de cotele de TVA, este foarte important pentru firme, PFA-uri și profesioniști să identifice în mod corect cotele pe care trebuie să le aplice operațiunilor în perioada actuală de tranziție. În acest sens, prezentăm astăzi câteva exemple ilustrative. Citește articolul
La 1 august 2025 se aplică o serie de modificări importante în sfera TVA-ului. Dincolo de majorarea cotei standard de TVA, vorbim de multe bunuri și servicii încadrate anterior pe cotele reduse de 5% și 9% pentru care taxa se majorează. Totodată, există și operațiuni ce erau scutite de TVA, dar care intră direct pe cota standard. Citește articolul
Deoarece din august 2025 intervin niște modificări majore privind cotele de TVA aplicabile produselor și serviciilor, specialiștii explică la ce aspecte trebuie să fie atenți contribuabilii pentru a identifica în mod corect cotele de taxă ce trebuie aplicate în cazul tranzacțiilor în derulare. Citește articolul
Începând cu luna august 2025, cota standard de TVA crește la 21%, conform unei legi recente cu multiple măsuri fiscale. În același timp, rămâne o singură cotă redusă de TVA, de 11%, care se aplică unui număr restrâns de livrări de bunuri și prestări de servicii. Citește articolul
Un calendar pentru uniformizarea trecerii la facturarea electronică la nivelul tuturor statelor UE și o obligație nouă privind plata TVA de către platformele online pentru anumite servicii sunt prinse în Directiva europeană supranumită „ViDA” („VAT in the Digital Age” - „TVA în era digitală”), oficializată recent. Citește articolul
Așa cum anticipau specialiștii în urmă cu un an, inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) au început să ceară TVA la controale de la firmele care încasează așa-zisele taxe de reziliere anticipată a contractelor. Noua tendință observată în cadrul inspecțiilor este bazată pe o decizie de referință din 2018 a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). Citește articolul
Un ghid oficial referitor la raportarea supranumită DAC7 a fost publicat recent de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Declarația F7000 este obligatorie din 2023 și se depune anual. Citește articolul
Ca o regulă generală, important de reținut este faptul că dispozițiile Codului fiscal reglementează patru operațiuni în sfera TVA, respectiv livrarea de bunuri, prestarea de servicii, achiziția intracomunitară de bunuri și importul de bunuri. Dacă o firmă care prestează servicii de punere la dispoziție de personal unei alte firme este plătitoare de TVA, atunci aceasta are obligația legală de a achita taxa și de a depune periodic anumite declarații fiscale. Citește articolul