Agenția Europeană pentru Securitate și Sănătate în Muncă (AESSM) a publicat un amplu raport despre reglementarea, pe alocuri lacunară, a muncii pe platformele digitale ce activează pe piața din Uniunea Europeană, scoțând la iveală o serie de încercări de legiferare a acestei activități, a drepturilor acestor muncitori, a obligațiilor angajatorilor, inclusiv în domeniul securității și sănătății în muncă. Totuși, la nivelul Parlamentului European există un proiect de directivă prin care vor fi introduse o serie de drepturi similare salariaților celor care lucrează pentru platformele digitale, chiar și așa, până la implementarea acestui proiect de directivă la nivelul fiecărui stat membru vor mai trece câțiva ani. Citește articolul
Comisia Europeană pregătește o nouă Directivă care va reglementa activitatea platformelor online care lucrează cu liber-profesioniști. Creșterea de aproximativ 500%, din ultimii cinci ani, a veniturilor din aplicațiile online de ride-sharing și livrare la domiciliu existente în Uniunea Europeană (UE), până la 28 miliarde euro în 2021, dar și faptul că 90% dintre platformele digitale active în această regiune le clasifică pe cele 28 de milioane de persoane care lucrează prin intermediul lor ca liber-profesioniști au determinat Comisia Europeană să emită o propunere de Directivă, care să lămurească statutul acestor lucrători. Citește articolul
Persoanele care lucrează prin intermediul aplicațiilor care se ocupă fie de livrări la domiciliu (de exemplu, Glovo sau FoodPanda), fie de ridesharing (de exemplu, Uber sau Bolt) vor putea fi considerate, în anumite condiții, salariați, prevede un proiect de directivă europeană inițiat recent. Astfel, aceste persoane vor putea beneficia de drepturile de care se bucură orice salariat, cum ar fi concediile de odihnă sau medicale ori asigurarea pentru pensii și sănătate. Citește articolul
Diferența dintre un salariat și o persoană care desfășoară o activitate independentă o face, legal vorbind, îndeplinirea criteriilor prevăzute de Codul fiscal, iar dacă ne raportăm la dispozițiile Codului muncii, raportul de subordonare. Dacă analizăm activitatea de livrare a produselor comandate printr-o platformă electronică la domiciliul clienților sau transportul de pasageri comandat tot prin intermediul platformelor electronice, constatăm că există o „breșă” în legislație și este foarte dificil de încadrat aceste activități într-o categorie sau alta. Citește articolul