În momentul de față, legislația fiscală permite firmelor să scadă sponsorizările acordate cluburilor sportive, în anumite limite, din impozitul pe profit sau din impozitul micro. Cu toate acestea, companiile trebuie să fie foarte atente la cum procedează efectiv, pentru că, în urma unui control fiscal, se poate ajunge la reîncadrarea sponsorizării în activitate de reclamă sau publicitate, atrag atenția specialiștii NNDKP. Citește articolul
Deși acum câteva luni se vorbea despre implementarea efectivă în 2021 a administrării contribuabililor în funcție de riscul fiscal asociat, măsura a fost inclusă acum printre obiectivele majore ale Guvernului din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), cu termen de finalizare august 2026. Din explicațiile autorităților reiese că această reformă în relația Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) cu firmele și persoanele fizice este mai complexă decât poate părea la prima vedere. Citește articolul
Ideea clasificării firmelor din România în funcție de riscul fiscal, în baza analizei de risc, a revenit recent în atenția publicului, după ce șefa Fiscului a declarat că anul acesta vom avea noutăți în domeniu. Cu această ocazie, venim astăzi cu chestiunile esențiale legate de stabilirea riscului fiscal în general, în urma analizei de risc, dar și cu lucrurile care pot atrage un risc fiscal mare în zona de TVA. Citește articolul
Deși au trecut mai bine de doi ani de când în legislație scrie că firmele și PFA-urile trebuie clasificate în funcție de riscul pe care-l prezintă, Fiscul încă n-a pus în aplicare această schimbare majoră în relația cu contribuabilii. Însă, conform declarațiilor recente ale președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), regulile urmează să fie definitivate în cursul acestui an. Citește articolul
Datele despre riscul fiscal al firmelor nu vor apărea pe site-ul Fiscului. Astfel reiese din Legea nr. 295/2020, care aduce anumite modificări Codului de procedură fiscală, printre care și prevenirea apariției unor asemenea informații pe pagina de internet a autorităților fiscale. Până la modificare, Codul de procedură fiscală prevedea că rezultatele analizei de risc, în privința clasei/subclasei de risc a unui contribuabil, urmau să fie publicate pe internet (deși, în practică, această măsură nici nu a ajuns să fie aplicată). Schimbarea vine în contextul în care inclusiv redacția avocatnet.ro a atras atenția, în 2019, asupra problemelor ridicate de publicarea unei astfel de informații, în special în ceea ce privește reputația firmelor vizate. Citește articolul
Toate cererile de acordare a codului de TVA (inclusiv cele care erau nesoluționate la data de 14 mai 2020) primesc de-acum automat codul de TVA, fără să mai fie supuse analizei de risc, conform unei noi ordonanțe de urgență. Analiza de risc se face după acordarea codului de TVA. Citește articolul
Criteriile de risc pentru acordarea codului de TVA sunt stabilite, începând de miercuri, prin normele de aplicare ale Codului fiscal, conform unui act normativ publicat în Monitorul Oficial. Concret, criteriile de risc au fost mutate în norme dintr-un ordin al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), însă fără să sufere vreo modificare. Trecerea într-o hotărâre de Guvern înseamnă că modificarea lor se va face mai greu de-acum. Citește articolul
Specialiștii au identificat o practică ce poate aduce un control antifraudă la firmele care solicită codul de TVA în regim simplificat. Mai precis, este vorba de companiile care au atât împuterniciți, cât și delegați pe conturile bancare ale firmei, situație în care Fiscul consideră că unele informații din solicitarea pentru codul de TVA sunt false. Această interpretare duce automat la încadrarea firmei la risc fiscal ridicat și la declanșarea unui control antifraudă. Citește articolul
Analiza de risc apare, de obicei, în discuție atunci când este vorba de controalele pe care le face Fiscul la companii. Însă există și o altă entitate de stat care folosește analize de risc pentru a decide unde să se ducă în control: Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc (ONJN). Citește articolul
Activitatea de control la firme a inspectorilor fiscali este în plin proces de redefinire, așa cum reiese atât din tendințele identificate de specialiști, cât și din comunicarea publică a Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Astfel, se observă pași treptați către o informatizare a ANAF, dar și către transparentizarea activității de control. În plus, o arie majoră de interes rămâne, și în acest an, cea a dotării cu case de marcat cu jurnal electronic. Citește articolul