Importanța întocmirii corecte și a depunerii la termen a declarațiilor fiscale va crește în viitor, deoarece Fiscul va trata întârzierile, greșelile și neconcordanțele ca motive pentru care un contribuabil trebuie inclus la o categorie de risc sporit. Așa reiese dintr-un ordin prin care Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a stabilit joi subcriteriile de risc fiscal în funcție de care va administra contribuabilii în viitor. Însă subcriteriile de risc reprezintă doar una dintre „componentele” de care e nevoie pentru a operaționaliza, în următorii ani, sistemul de clasificare și administrare a companiilor și PFA-urilor în funcție de riscul fiscal. Citește articolul
Detalierea criteriilor generale de risc în subcriterii de risc este prevăzută de un ordin oficializat joi de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Această măsură este una dintre „componentele” de care e nevoie pentru a operaționaliza, în următorii ani, sistemul de clasificare și administrare a companiilor și PFA-urilor în funcție de riscul fiscal. Citește articolul
Conform prevederilor legale, selectarea contribuabililor ce urmează a fi supuși inspecției fiscale este efectuată de organul de inspecție fiscală competent, în funcție de nivelul riscului stabilit ca urmare a analizei de risc. Legislația nu prevede o definiție a gradului de risc, însă definește analiza de risc. Așadar, analiza de risc reprezintă activitatea efectuată de administrația fiscală, în funcție de procedurile și metodologia internă, în scopul de a identifica riscurile de nedeclarare a creanțelor fiscale, de a le evalua, precum și de a le gestiona. În practică, am identificat câțiva factori care pot influența gradul de risc și, așadar, includerea societății respective în planul de inspecție fiscală. Detaliem în cele ce urmează câțiva dintre acești factori. Citește articolul
Pe viitor, toate companiile care vor să deruleze activități economice ar putea fi obligate să dețină un cont bancar, o modificare a Codului de procedură fiscală în acest sens fiind în lucru la autorități, a declarat recent Lucian Heiuș, președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Acesta a spus că, dacă schimbarea nu va fi posibilă, va face demersuri ca măcar obținerea codului de TVA să fie condiționată de existența unui cont bancar. În prezent, lipsa unui cont bancar este considerată un indiciu de risc fiscal. Citește articolul
Activitatea de management al riscurilor fiscale este una foarte importantă la nivelul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), așa cum reiese din raportul de performanță al instituției pe anul 2021. Astfel, ANAF a prezentat trei practici care, în cursul anului precedent, au adus sute de contribuabili în zona de risc fiscal. Citește articolul
Lista produselor riscante ce vor trebui declarate în e-Transport a fost publicată aseară în Monitorul Oficial. Conform ordinului oficializat de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), lista produselor care vor trebui declarate atunci când sunt transportate pe căile rutiere din România se suprapune doar parțial cu lista stabilită pentru e-Factura (relația B2B). Citește articolul
Sistemul e-Transport (sau „Radarul mărfurilor”, cum mai este numit) urmează să devină operațional opțional în curând, pentru bunurile riscante transportate pe căile rutiere, și apoi obligatoriu de la 1 iulie 2022, conform unei ordonanțe oficializate aseară. În caz contrar, companiile vor risca amenzi de până la 100.000 de lei. Totuși, momentan este nevoie și de norme de implementare. Citește articolul
Sistemul e-Factura, care a fost operaționalizat astă-toamnă, fiind opțional în relația B2G, va fi extins începând cu data de 1 aprilie 2022. Astfel, în e-Factura se transmit opțional facturile pentru produsele riscante vândute în relația B2B, însă folosirea sistemului este obligatorie pentru firmele din turism care acceptă vouchere de vacanță. Citește articolul
După ce la 1 februarie 2022 s-a permanentizat formal rambursarea TVA-ului cu control ulterior, ca regulă generală, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a venit cu o procedură nouă de rambursare a taxei. Cu ocazia asta, amintim că verificarea se face anticipat atunci când ANAF deține informații că pentru un solicitant există riscul de rambursare necuvenită, regulile de urmat în această situație fiind prinse în procedura nouă. Citește articolul
Sunt câteva zone unde organele fiscale ar putea să manifeste interes anul acesta pentru verificări în privința veniturilor declarate și impozitelor plătite la stat, iar aceasta judecând nu doar după dimensiunea veniturilor, ci în special după cum acești contribuabili se raportează la ideea că Fiscul ar afla de veniturile respective. Citește articolul