avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 431 soluții astăzi
Acasă Subiect: magazine
Subiect: magazine
ACCES PREMIUM

Anumite magazine trebuie să aibă, din 22 aprilie, locuri de parcare speciale pentru gravide și cei însoțiți de copii mici, altfel riscă amendarea

Alexandru Boiciuc în Aspecte juridice
Redactor-șef, avocatnet.ro
3 Aprilie 2024 | 1 | 638 | Timp de citire: 1 min.

Magazinele care au peste zece locuri de parcare trebuie să pună la dispoziție, din 22 aprilie 2024, locuri speciale pentru femeile gravide și pentru persoanele însoțite de copii mici, conform unei legi de anul trecut. Dacă nu respectă obligația, firmele vor risca să fie amendate cu sume de până la 10.000 lei. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE De-acum, băuturile energizante nu mai pot fi vândute minorilor

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
17 Martie 2024 | 0 | 4116 | Timp de citire: 1 min.

Așa cum se-ntâmplă acum în cazul băuturilor alcoolice, comercializarea sau oferirea cu titlu gratuit a băuturilor energizante către minori va fi interzisă din această săptămână, potrivit unei legi apărute marți în Monitorul Oficial. În cazul în care nu vor respecta această regulă, magazinele sau restaurantele vor risca inclusiv suspendarea activității timp de o lună. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce riscă, mai nou, comercianții care vând minorilor băuturi energizante: sancțiunile sunt graduale și se poate ajunge la suspendarea activității

avocatnet.ro în Aspecte juridice
15 Martie 2024 | 0 | 854 | Timp de citire: 1 min.

După cum s-a stabilit acum câteva zile, din 15 martie, băuturile energizante nu mai pot fi vândute minorilor. Cei ce încalcă noile reguli riscă amenzi de zeci de mii de lei sau chiar suspendarea activității. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Marcajul SGR: ce știm despre sigla care diferențiază ambalajele care pot fi returnate în schimbul garanției de 50 de bani

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
17 Decembrie 2023 | 3 | 10707 | Timp de citire: 2 min.

Ambalajele care fac parte din Sistemul de garanție-returnare (SGR) vor lua treptat locul celor actuale, odată cu epuizarea vechilor stocuri ale acestora din urmă. Clienții și comercianții trebuie să fie atenți la faptul că numai ambalajele care au sigla SGR pot fi integrate în acest sistem, fiind purtătoare de garanție. Citește articolul

ACCES GRATUIT

SGR, din perspectiva consumatorilor: ce înseamnă acest sistem pentru cumpărătorul obișnuit

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
1 Decembrie 2023 | 3 | 2707 | Timp de citire: 2 min.

Sistemul de garanție-returnare (SGR) a debutat pe 30 noiembrie și implică câteva noutăți în ceea ce privește parcursul comercial al ambalajelor nereutilizabile. Principalii actori afectați de noile prevederi sunt comercianții, dar și consumatorii trebuie să știe care sunt noutățile și implicațiile SGR. Concret, pentru aceștia, noul sistem înseamnă că anumite produse se vor "scumpi" cu 50 de bani la cumpărare. Această diferență va fi recuperată la predarea ambalajului respectiv la un centru de colectare special destinat. Pe scurt, sucurile, berea, cidrul, apa plată și cea minerală vor fi mai scumpe cu 50 de bani pentru cei care nu returnează recipientele respective, dar cine alege să o facă nu va suporta această diferență de preț, pentru că o va recupera de la orice punct de colectare a ambalajelor SGR din țară. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Voluntar ANPC, o nouă aplicație online, prin care oricine poate sesiza abuzurile comercianților, fără a fi direct implicat într-o relație B2C

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
29 Noiembrie 2023 | 7 | 2805 | Timp de citire: 1 min.

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a introdus un nou serviciu online, denumit "Voluntar ANPC", permițând cetățenilor să sesizeze nereguli săvârșite de comercianți în legătură cu alte persoane. Aplicația este accesibilă pe pagina de internet a instituției și urmărește extinderea rețelei de observatori a acesteia. Utilizatorii trebuie să furnizeze probe pentru a-și susține sesizările, chiar dacă nu sunt implicați direct într-o relație business to consumer, și pentru ca acestea să fie luate în considerare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Obligațiile comercianților privind informarea clienților în cadrul Sistemului de garanție-returnare

Cristian Stanescu în Aspecte juridice
Redactor, avocatnet.ro
1 Noiembrie 2023 | 2 | 2295 | Timp de citire: 2 min.

Începând cu data de 30 noiembrie 2023, toți comercianții din România sunt obligați să implementeze Sistemul de garanție-returnare (SGR). Acest sistem se aplică atât produselor fabricate pe teritoriul național, cât și produselor importate sau achiziționate intracomunitar. O obligație care le revine este aceea de a informa consumatorii cu privire la procedura de returnare a ambalajelor reciclabile și la metodere de returnare a garanției aferente. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Magazinele și instituțiile publice, obligate să amenajeze locuri de parcare speciale pentru gravide până în aprilie 2024

Cristian Stanescu în Aspecte juridice
Redactor, avocatnet.ro
29 Octombrie 2023 | 1 | 1428 | Timp de citire: 2 min.

Firmele și instituțiile care au mai mult de 10 locuri de parcare sunt obligate, până pe 22 aprilie 2024, să aloce o parte dintre acestea gravidelor și celor care sunt însoțiți de copii mici, neconformarea putând atrage amenzi de până la 10.000 de lei. Oricine poate reclama autorităților nerespectarea acestei obligații. Citește articolul

ACCES PREMIUM

CJUE: Stabilirea a două cote diferite de TVA pentru un produs, în funcție de cum se face vânzarea, e în acord cu Directiva de TVA

Alexandru Boiciuc în Taxe și impozite
Redactor-șef, avocatnet.ro
6 Octombrie 2023 | 0 | 1468 | Timp de citire: 3 min.

Directiva europeană de TVA permite statelor membre să aibă cote reduse diferite de TVA pentru alimentele compuse din același ingredient principal, care să se aplice în funcție de cum se face vânzarea acestora, însă numai în anumite condiții, a hotărât joi Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). În speță era vorba despre o băutură lactată care era taxată cu 5% dacă era vândută la magazin și cu 8% dacă era vândută la cafenea. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Reminder Carduri de fidelitate: Din 26 iulie, prețurile întregi și cele reduse ale produselor din comerț trebuie să arate la fel, inclusiv online

Dragos Niculescu în Aspecte juridice
Redactor, avocatnet.ro
26 Iulie 2023 | 1 | 6477 | Timp de citire: 3 min.

Pentru a le furniza clienților informații clare și ușor de înțeles și pentru a nu-i induce în eroare, comercianții, inclusiv cei online, trebuie să afișeze toate prețurile produselor, adică cel întreg și cel redus ca urmare a folosirii unui card de fidelitate, la aceeași dimensiune, potrivit unui ordin al Autorității Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) care se aplică din 26 iulie 2023. Practic, comercianții care au programe de fidelizare nu mai au voie să afișeze prețul redus mai mare decât cel întreg. În același timp, nu mai pot fi cerute cardurile de fidelitate în lipsa unui beneficiu concret la o vânzare de produse. Citește articolul