Întârzierea rambursărilor de TVA, de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), este una dintre problemele cu care o parte dintre contribuabili încă trebuie să se confrunte în practică, chiar și după ani de zile de la schimbarea regulilor. Soluția la îndemână pentru aceste situații este chemarea în judecată a ANAF, spun specialiștii, dacă întârzierea este nejustificată. Dificil este că întârzierile se traduc în probleme cu fluxul de numerar pentru cei lipsiți de sumele cuvenite. Citește articolul
Recent, reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) au transmis firmelor mari și mijlocii adrese prin care le cer punerea rapidă la dispoziție a informațiilor despre cheltuielile cu serviciile intragrup din ultimii cinci ani. Pentru a-și justifica demersul, autoritățile fiscale spun că au în vedere verificarea potențialelor „exporturi” de profituri și că această solicitare neobișnuită de informații este de preferat unor controale. Citește articolul
În ultima perioadă s-a vorbit apăsat despre nevoia Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) de a colecta mai eficient impozitele și taxele datorate de fiecare contribuabil care are astfel de obligații. S-a vorbit despre cei ce comit abuzuri și nu își plătesc impozitele și taxele, în detrimentul tuturor celor care o fac cu rigurozitate. Nu au fost antamate, însă, discuții despre abuzurile ANAF tocmai asupra celor care își plătesc dările corect. Citește articolul
Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a clarificat, printr-un răspuns către avocatnet.ro, ce termene-limită trebuie respectate de firmele mici la raportările SAF-T pentru perioada de grație. Astfel, pentru raportarea pe primul trimestru al anului (la cei cu obligația trimestrială de depunere), termenul este 30 iunie 2025, iar pentru raportarea pe lunile ianuarie - iunie (la cei cu obligația lunară de depunere), termenul este 31 iulie 2025. Clarificarea vine în urma apariției unor interpretări contrare în practică. Citește articolul
Ca o primă regulă fiscală generală, ținând cont de prevederile art. 18 alin. (1) din Codul de procedură fiscală, contribuabilii pot fi reprezentați printr-un împuternicit în relația cu organul fiscal. Astfel, conţinutul şi limitele reprezentării sunt cele cuprinse în împuternicire sau stabilite de lege. Citește articolul
Statisticile incluse în buletinele trimestriale ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) arată o scădere drastică a eficienței controalelor antifraudă în perioada 2015 - 2024. Punctul cel mai de jos a fost atins, în esență, în anii 2018 și 2019, iar ceea ce părea un început de redresare a fost (aparent) amânat, (probabil) de pandemia de coronavirus și de operaționalizarea verificărilor documentare, pentru anul 2024. Citește articolul
Acum câteva săptămâni, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a extins semnificativ lista actelor fiscale emise prin centrul de imprimare masivă și care sunt valabile fără semnătură și ștampilă. Astfel, lista completă a ajuns la un număr de 56 de asemenea acte. Citește articolul
Declarația 397, ce a fost introdusă de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) pentru a depista mai ușor evazioniștii din domeniul ridesharing-ului, nu este singurul formular prin care contribuabilii ce acționează ca intermediari de afaceri transmit informații (despre cei cu care colaborează) către ANAF. În anii recenți au mai apărut trei astfel de declarații și n-ar fi exclus ca numărul acestora să continue să crească, încet-încet. Citește articolul
Recent, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) s-a pronunțat cu privire practica (adesea prea răspândită) de anulare, din oficiu, a codurilor de TVA de către organele fiscale. Această cauză are în vedere litigiul dintre societatea bulgară Cityland și administrația fiscală din Bulgaria ca urmare a anulării, din oficiu, a înregistrării în scopuri de TVA pe motivul unor încălcări repetate ale obligațiilor fiscale din partea Cityland. Citește articolul
Regulile privind acordurile de prețuri în avans (APA) urmează să fie adaptate pentru a permite inclusiv acoperirea tranzacțiilor din trecut, conform unui proiect de OUG lansat recent în dezbatere publică, în condițiile în care APA-urile acoperă, actualmente, doar tranzacțiile viitoare. În același timp, sunt propune și unele modificări la procedura amiabilă (MAP). Citește articolul